Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu får det vara nog  (läst 3248 gånger)

MJ

Nu får det vara nog
« skrivet: 24 nov-09 kl 06:59 »
Ytterligare missär för våra djur.

*Länk till sida borttagen eftersom sidan inte längre existerar. /javill  (:)

Lars Hultström sitter i djurhälsovårdensstyrelse fy f...

/
« Senast ändrad: 09 mar-17 kl 16:49 av javill »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Nu får det vara nog
« Svar #1 skrivet: 24 nov-09 kl 09:50 »
Visst är det härligt att se!  >:(  Tänk om folk kunde få upp ögonen snart för vad som händer ute på de svenska köttproduktionerna. Då hade många nog ändrat sina matvanor och inte kastat så mycket mat. I Danmark har man till och med börjat sälja matvaror styckevis istället för i storpack för att minska mängden mat som slängs varje dag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-09 kl 09:56 »
Visst är det härligt att se!  >:(  Tänk om folk kunde få upp ögonen snart för vad som händer ute på de svenska köttproduktionerna. Då hade många nog ändrat sina matvanor och inte kastat så mycket mat. I Danmark har man till och med börjat sälja matvaror styckevis istället för i storpack för att minska mängden mat som slängs varje dag.

Är jämförpriset detsamma i småpacken? Om inte, så är misstanken stor att de har andra motiv till styckvis försäljning  :)
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Wisteria

« Svar #3 skrivet: 24 nov-09 kl 09:59 »
 >:( >:( >:(Jättetråkigt och jävligt klantigt! Har man gård och grisar hinner man kanske inte med att sitta som chef...Nu ska man få en massa privata djurdetektiver i 17-årsåldern som springer runt och smyger på en också... Det här drabbar oss alla som har djur!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 24 nov-09 kl 10:00 »
Är jämförpriset detsamma i småpacken? Om inte, så är misstanken stor att de har andra motiv till styckvis försäljning  :)
Det hävdas att det har med mängden mat som slängs att göra. Sen återstår det ju att se om det verkligen är så  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

« Svar #5 skrivet: 24 nov-09 kl 10:14 »
Man blir bara så förtvivlat ledsen över människans "ondska".  För många år sedan fanns inom komunerna vet. som oanmälda besökte gårdar, bra tycker jag.Jag tycker att det visar på gnista att "17-åringar" faktiskt bryr sig.

Wisteria

« Svar #6 skrivet: 24 nov-09 kl 10:19 »
Det är inte ondska när små lammungar dör och man har försökt allt med att rädda dom och sen blir anmäld av nån som går förbi och ser... Det är ondska när folk vill sätta dit och hämnas istället för att göra bättre...

Birgit

« Svar #7 skrivet: 24 nov-09 kl 10:43 »
Ja, Wisteria allt har ju två sidor: Folks oförstånd för att djur faktiskt kan dö (gör ju människor också). men den värre varianten är djurfabriker, där djur trängs under minimala förhållanden, förväntas producera max, har ingen möjlighet att leva ett för djurarten naturligt liv (använda ärvda beteenden, instinkter m.m.). Detta för att maximera producentens lönsamhet.
Det är för dessa djur som djurskyddsmyndigheten uppstod en gång i tiden. Nu har deras förhållanden bitvis blivet norm för hur djur ska skötas. I boxar inomhus i en på ytan välstädad och välordnad miljö. Men vilka djur trivs där????

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 24 nov-09 kl 12:50 »
Skönt att ungdomar reagerar på vanvård av djur. Hur skulle det kunna bli någon ändring om alla bara teg och struntade i hur det ser ut i världen. Jag tycker att just vi i Sverige gärna vill slå oss för bröstet och tala om hur bra vi är. Men tydligen har djur det fruktansvärt även här. Djuren måste ha samma rättigheter att leva ett bra liv som vi människor. Det är vårt ansvar att se till att de kan göra det.
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

« Svar #9 skrivet: 24 nov-09 kl 14:03 »
Helt rätt MonaW!
Industriproduktionen är inte bra för några djur (oavsett om de missköts eller inte). De lever i en tråkig, händelselös värld, där de inte får utlopp för sina instinkter.
Alla våra produktionsdjur är från början gjorda för ett liv utomhus, strövandes i sökandet efter föda. Det var de smarta som överlevde och förökade sig. Visst ska vi se till att de har det drägligt, med skydd mot väder och vind, tillgång till foder under vintern osv. Men många av dagens djur kommer aldrig ut, de får aldrig lukta på gräs t.ex. eller se solen skina. Vad ger oss rätten att behandla djuren så? Det är bara ekonomi som driver fram sådant. Även grisar vill beta på sommaren och böka i jorden! Kycklingar vill gå ute och sprätta i gräset. Dessutom blir djuren friskare av detta liv och mindre antibiotika och veterinärer krävs 8)
Våra sk. vinterlamm får ju aldrig uppleva bete och gräs. Borde det inte vara en rättighet? Inte enligt Scan iaf. De vill ju helst inte att konsumenten får reda på verkligheten heller.
Att sedan ett lamm dör på betet upprör folk, men att tusentals djur dör i "fina" lagårdar (insynskyddat) tystas ju ner och påtalas inte för konsument. Därav att vi tror oss om att vara så "bäst".

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 25 nov-09 kl 18:20 »
Ja fy attan funderar ofta på att bli vegetarian, jag är dessutom för blödig att äta mina egna djur.......   men hoppas så småning om att kunna ta vara på just lamm iaf.
De som är det djävliga i datta är ju att mjölkkor inte heller alltid lever så bra,  de borde också kollas av dessa filmare!!

ulfg

« Svar #11 skrivet: 25 nov-09 kl 19:27 »
Det som retar upp mig mest är dubbelmoralen. Alla förfasar sig över djurfabrikerna men alla köper det billigaste fläsket. När sedan konkurrensen från Danmark är stenhård, importen fri, avräkningspriserna  körda ner i botten och lönsamheten lika med noll för bonden så kommer kontrollanterna och kollar hur det ser ut i fabriken. Ja, hur tror folk det ser ut till sist, när bonden går på knäna av pressen? Nej det var bättre förr då köttet var dyrare och folk åt mindre, men bättre kött producerat av bönder som hade lönsamhet och därför kunde mocka och ta hand om djuren eller rentav ha folk anställda till det. Nu var grisbaronen inget bra exempel på det här - i hans fall berodde det på att han måste haft slarviga eller för få anställda och nollkoll själv.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 25 nov-09 kl 19:50 »
Det hävdas att det har med mängden mat som slängs att göra. Sen återstår det ju att se om det verkligen är så  ;)

Men... jag slänger väl inte mer mat för att jag köper storpack.  ???
Jag fryser in - hur menar de?
Att jag köper 12 karreér, äter upp 3 och slänger resten?  ???
Det har väl ingen råd med, med dagens köttpriserna?

samaka

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 25 nov-09 kl 20:30 »
Det som retar upp mig mest är dubbelmoralen. Alla förfasar sig över djurfabrikerna men alla köper det billigaste fläsket. När sedan konkurrensen från Danmark är stenhård, importen fri, avräkningspriserna  körda ner i botten och lönsamheten lika med noll för bonden så kommer kontrollanterna och kollar hur det ser ut i fabriken. Ja, hur tror folk det ser ut till sist, när bonden går på knäna av pressen? Nej det var bättre förr då köttet var dyrare och folk åt mindre, men bättre kött producerat av bönder som hade lönsamhet och därför kunde mocka och ta hand om djuren eller rentav ha folk anställda till det.

Instämmer helt!!!!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 25 nov-09 kl 20:42 »
Nä lyft fram gårdsbutiker med egen gårdsslakt gör det inte så krångligt för dem som verkligen vill sälja bra kött hemma från sin egen gård !

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #15 skrivet: 25 nov-09 kl 22:33 »
Det som retar upp mig mest är dubbelmoralen. Alla förfasar sig över djurfabrikerna men alla köper det billigaste fläsket. När sedan konkurrensen från Danmark är stenhård, importen fri, avräkningspriserna  körda ner i botten och lönsamheten lika med noll för bonden så kommer kontrollanterna och kollar hur det ser ut i fabriken. Ja, hur tror folk det ser ut till sist, när bonden går på knäna av pressen? Nej det var bättre förr då köttet var dyrare och folk åt mindre, men bättre kött producerat av bönder som hade lönsamhet och därför kunde mocka och ta hand om djuren eller rentav ha folk anställda till det. Nu var grisbaronen inget bra exempel på det här - i hans fall berodde det på att han måste haft slarviga eller för få anställda och nollkoll själv.

Väl skrivet. Det blir så lätt ensidigt i sådana här fall.

Birgit

« Svar #16 skrivet: 26 nov-09 kl 07:26 »
Instämmer helt med ulfg också.
Men som det nämndes, det gäller inte bara grisar, utan i högsta grad mjölkkor och kycklinguppfödning också.
Dessutom finns motsvarande djurfabriker för lammproduktion. Kanske inte lika skitigt osv. men samma brist på stimulans och möjlighet till naturliga beteenden. Här kan man väl inte prata om för låga priser? Snarare att priserna ligger för högt! Det är ju betydligt billigare att producera lamm på traditionellt sätt, med vår lammning och ute bete.
Men detta skildrar ju också vår hets jakt på att allt ska gå fortare och bli större. Det är djuren som får betala priset.
Det är väl ingen tillfällighet att Hultström sitter i Scan och djurhälsovården styrelse bl.a. Jag har länge retat mig på Scans "bulk" tänk. 
Felet med dessa aktivister är att de lever i en illusion där dessa aktiviteter leder till att alla blir vegetarianer och djuren "typ" släpps fira. De verkar inte förstå att alla köttproducerande djur skulle försvinna (slaktas ut) i så fall. För vem vill ha dem gåendes tärandes på människans matresurser då?
Vore ju bra om de istället propagerar mer för en mer naturlig variant av produktion ::)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 26 nov-09 kl 09:00 »
Men... jag slänger väl inte mer mat för att jag köper storpack.  ???
Jag fryser in - hur menar de?
Att jag köper 12 karreér, äter upp 3 och slänger resten?  ???
Det har väl ingen råd med, med dagens köttpriserna?
Det slängs tydligen massor av mat, mat som inte hinns tillagas och blir dålig, matrester som inte "duger" till dagen efter osv. De menar att det har med de billiga storpackerna att göra. Folk köper hellre nytt, färskt för det "är ändå så billigt".

ulfg

« Svar #18 skrivet: 26 nov-09 kl 09:17 »
Blev nyfiken på "djurrättsalliansen" och gick in och kollade deras hemsida. Detta efter att de enligt Hallands Nyheter 26/11 även anmält Munkagårdsskolan för vanskötsel av sina grisar. Anklagelserna mot skolan var rent nys. Min koll av Djurrättsalliansen visade att de överhuvudtaget inte accepterar produktion av kött. Det kvittar för dem att ha hittat en vanskött gård eller en gård där "grisarna konstaterades vara smutsiga". De bränner av en "bra bild" och anmäler gården ändå. Därför att de helt enkelt inte accepterar någon köttproduktion. Det blir som när vargen springer in till en och berättar att fåren rymt...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 nov-09 kl 09:32 »
Slängde nyligen en nästan full jätteburk inlagd gurka. Troligen inköpt för att den var extremt billig, okonsumerad för att ingen tycker om gurka. ??? Så nog händer det att det slängs mat pga storpack.

Djurrättsalliansen har helt klart gjort sin hemläxa sedan de var och tömde min genbanksbesättning. Ska man få någon med sig är det bra om aktionerna inte är PR-katastrofer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser