Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge??  (läst 14119 gånger)

bacillen

Hur länge??
« skrivet: 18 nov-09 kl 21:51 »
Vad är den längsta tiden ni låtit slaktade lamm hänga för att möra?
Vi har slaktat och i några dar efteråt var det så kallt att köttet(enligt makens nyinköpta mörningsmojäng) inte mörades alls.
Köttet hade hängt i 8 dygn nu när vi styckat och fryst det.(enligt mörningsmojängen 40 dygnsgrader) Det var fräscht och luktade gott, men man undrar ju...

Så skräm upp mig nu! Har vi sabbat vårt kött?
Nobody puts baby in a corner

hustran

SV: Hur länge??
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 23:20 »
Nej,inte har ni "sabbat" köttet, tvärtom. Vi har ibland haft får hängande upp till 10-14 dar. I rätt temp. och bra miljö har det bara varit possitivt med låååång hägning. Doftar det bra så är det bra.

Wisteria

« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 23:33 »
Jag har aldrig hängt slaktade lamm! Men det förstår jag nu att man förståss ska. Vad är det för mörningsmojäng ni har?

Birgit

« Svar #3 skrivet: 19 nov-09 kl 07:52 »
Jag har aldrig hängt slaktade lamm! Men det förstår jag nu att man förståss ska. Vad är det för mörningsmojäng ni har?

Hängmörning ;)

Wisteria

« Svar #4 skrivet: 19 nov-09 kl 08:08 »
Hängmörning ;)
;D
Jag har stoppat ner mina i frysen direkt... hemslaktar bara det finaste yngsta, de gamla får åka iväg.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 19 nov-09 kl 08:22 »
Jag har hört (och läst) att lamm inte alls behöver hänga för att möras. Det räcker att de hänger tills de har kallnat, kanske ett dygn.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

« Svar #6 skrivet: 19 nov-09 kl 10:01 »
Vi äter väldigt gärna de de tackor som är 1-3 år. Mycket bra kött, faktiskt bättre än lammen. Prova. Det är synd att man bara propagerar för lammkött och" fnyser" åt det läckra fårköttet. Endast invandrare förstår det tydligen. Vi tar även äldre tackor i bland kanske därför vi hänger så länge. Jämför med skjutna djur, hjort ,älg och rådjur. Där äts äldre djur och hängs länge med fördel.
« Senast ändrad: 19 nov-09 kl 10:07 av hustran »

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 19 nov-09 kl 10:15 »
Vad är det för mörningsmojäng ni har?
Det undrar jag också :) Är det någon mojäng som mäter temperaturen och räknar ut hur länge köttet ska hänga?
                                      Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 nov-09 kl 11:05 »
När man hänger vilt har jag fått lära mig på en styckningskurs att de ska hänga i 40 (vissa säger 60) dygnsgrader för att möras. När jag gjorde samma sak med mina lamm första året blev de för torra. Så nu gäller 1-2 dygn för oss. Våra utländska bekanta menar att lamm ska hängas högst 1 dygn.

Birgit

« Svar #9 skrivet: 19 nov-09 kl 11:07 »
Snarare en gammal kunskap ;) Inget som scan känner till iaf.

Håller helt med hustran. Vi åt ofta gamla finullstackor, som var 8-10 år, inget problem alls. Gutar är också toppenbra som äldre. Rosor har jag inte kunnat testa än, de är så himla friska :-\
Det är en liten hysteri i detta land med att bara äta lamm. Ska man nu tala om lamm, så tycker jag att de är bättre om de ligger mellan 1 - 2 år. Lite mognare och bättre.

Birgit

« Svar #10 skrivet: 19 nov-09 kl 11:18 »
När man hänger vilt har jag fått lära mig på en styckningskurs att de ska hänga i 40 (vissa säger 60) dygnsgrader för att möras. När jag gjorde samma sak med mina lamm första året blev de för torra. Så nu gäller 1-2 dygn för oss. Våra utländska bekanta menar att lamm ska hängas högst 1 dygn.
Det viktigaste är ju att man inte skadar hinnorna. Torra, innebär det brist på vatten? För det avdunstar ju. Att häng möra är ju en gammal tradition, visst är lamm hyfsat möra, men jag tycker köttet blir bättre i smak och konsistens. Är de utländska vännerna söder ifrån? I så fall kan jag förstå att de inte vill hänga längre.
Sedan blir ju köttet (musklerna) segare ju mer och längre de används, så om djur står inne och käkar kraftfoder blir ju musklerna inte använda, bara upp-pumpade, då behövs säkert inte mörning.
Djur som är ute och rör på sig, speciellt en längre period, kan med fördel häng möras, likt viltkött enligt mig ;)

bacillen

« Svar #11 skrivet: 19 nov-09 kl 15:29 »
Tack för svar!

"Mörningsmojängen" är en mörningstimer. Den mäter temperatur och räknar(åt latmaskar ;) ) ut hur länge köttet ska hänga för att komma upp i 40 dygnsgrader.

I dag ska första färsen smakas!
Nobody puts baby in a corner

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 nov-09 kl 15:52 »
Jag har kört lite på känn när jag låtit mina lamm hänga för mörning.. De jag tog för några veckor sedan fick hänga mellan 5 och 7 dagar och de blev mkt bra. Har dem hängandes på logen och utetemperaturen var väl mellan -2 och 8 grader på en höft, något varmare inne i logen kanske.

ulfg

« Svar #13 skrivet: 19 nov-09 kl 19:03 »
Allt kött bör möras - även kött som är mört från början, som lamm. Mörning handlar inte bara om att göra kött mört, det är även en kemisk mognadsprocess, ensymer bildas, mm. 40 dygnsgrader skall man komma upp i. Man räknar såhär: Om det är 10 grader varmt behöver köttet hänga 4 dygn. Om det är bara 2 grader varmt behöver köttet hänga 20 dygn. Om det är 5 grader: 8 dygn, osv. Dra en viltsäck över den hängande kroppen. Tvingade grannen i höstas att låta den skjutna älgen hänga i 13 dygn. Trodde det var förstört innan vi styckade men blev helt  lyrisk efteråt. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 nov-09 kl 11:50 »
Allt kött bör möras - även kött som är mört från början, som lamm. Mörning handlar inte bara om att göra kött mört, det är även en kemisk mognadsprocess, ensymer bildas, mm. 40 dygnsgrader skall man komma upp i. Man räknar såhär: Om det är 10 grader varmt behöver köttet hänga 4 dygn. Om det är bara 2 grader varmt behöver köttet hänga 20 dygn. Om det är 5 grader: 8 dygn, osv. Dra en viltsäck över den hängande kroppen. Tvingade grannen i höstas att låta den skjutna älgen hänga i 13 dygn. Trodde det var förstört innan vi styckade men blev helt  lyrisk efteråt. 

Här gjorde jaktlaget ungefär samma sak med en skjuten älgtjur den hängde nog vid pass 14 dagar. Det vann köttet enormt mycket på!
Höstslakt hemma av lamm de brukar alltid hänga mellan fem o åtta dagar. Det gör ju att smakerna utvecklas också i köttet inte bara att det blir mörare.

Fåraherden

• -
« Svar #15 skrivet: 24 nov-09 kl 13:44 »
Älg och nöt kan hänga betydligt längre än får

Tre-fyra dagar har jag väntat, det är bra, men åtta anser jag vara i längsta laget för lamm.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

hallstabonden

« Svar #16 skrivet: 26 nov-09 kl 19:28 »
Nog skall det hänga alltid...
Vi slaktade en enorm tamtjur för ett antal år sedan.Låren från denna tjur hängde i 6veckor!!!!
Då i kylrum med perfekt styrd temp samt luftfuktighet!Detta är VÄLDIGT VÄLDIGT noga vid så lång mörning.Har du inte rätt luftfuktighet då torkar köttet.Själv har jag ett "kallrum" i källaren där jag hänger mina lamm.Dom som jag har behållit själv nu (4st) fick hänga i 9 dygn med 8c.Höll lite lagom fuktighet med att vattna på betonggolvet var tredje dag.Kan ju tala om att köttet smakar suveränt bra!!

Hallstabonden

hustran

« Svar #17 skrivet: 26 nov-09 kl 21:49 »
Vi har just hängt våra  ungtackor i ca. 8 dygn. Det har varit lite varmt. ca. 9 gr. men luftigt. Fann en svag doft av "för länge" men sprayade med ättiksvatten innan styckning. Det är suverent. Använder det också på vilt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser