Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräskarp - Håller din damm fri från växtlighet  (läst 57257 gånger)

RiverCottage

• Halland
Gräskarp - Håller din damm fri från växtlighet
« skrivet: 06 mar-06 kl 11:38 »
Hej Alla!
Jag har precis postat en ansökan till Länstyrelsen för att få sätta ut Gräskarp i min damm. Är det någon som har erfarenhet av denna Karp-sort?

Jag har sett att fiskarna populärt planteras ut av Härryda kommun i syfte att hålla dammar osv. öppna och fria från vegetation.

Tydligen så ska de klara av vintern i dammen om den är 1 meter djup och det finns bottendy för fisken att "gräva" sig ned i...

Är det nån som har Gräskarp? Erfaranheter önskar gärna!
=)
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Neiklot

• Gäst
Re:Gräskarp - Håller din damm fri från växtlighet
« Svar #1 skrivet: 06 mar-06 kl 16:46 »
Hej!

Har jobbat med ett sportfiskeprojekt om just gräskarp.

Så fråga på! ;D

Ang att karpen klarar vintern även kalla vintrar, i grunda sjöar, är att den går i dvala när vattentemp. går under 8 plusgrader..

Förövrigt så är den en god matfisk, speciellt rökt.

RiverCottage

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-06 kl 17:00 »
Intressant!, vad jag har läst så kan den inte föröka sig i svenska vatten, så som matfisk tenderar den att bli lite väl dyr... såg att en fisk kan gå på 500:- i vissa fall mer...

Jag har en relativt liten damm, ca 100 kvadrat, hur du ngn känsla på hur många karpar man kan ha i den? Vill ju inte svälta dem...
=)

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 mar-06 kl 10:46 »
Gräskarpen behöver ha en relativt hög vattentemp. under en längre tid för att den ska föröka sig.

ska kolla upp ang. antalet. :-)

Hur djup är dammen?

RiverCottage

• Halland
« Svar #4 skrivet: 07 mar-06 kl 11:40 »
Tja, just nu är den 1 meter som djupast i mitten, men dammen har vart misskött i många år och växt igen ganska rejält.
Jag hade tänkt ge mig på dammen med spaden nu till våren och göra ett 1 m djupt  "rutnät" i dammen.

Här är en bild från förra våren:
http://www.wsd.se/user/wictor/privado/hem/img/DSC01928.jpg

Ser inte så mycket ut för världen, men jag hade tänkt att restaurera den forna glansen, genom att gräva upp och återskapa den bro (som svagt kan framträda med lite god vilja) som finns på bilden.

Ett annat projekt är att försöka leda in vatten från en närliggande bäck, så
det blir ordentligt syresatt... men det är nog lättare sagt än gjort.

RiverCottage

• Halland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-06 kl 11:45 »

tp

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 apr-06 kl 08:21 »

Blir din damm syresatt på något sätt som den är nu eller fixar gräskarpen det med?
Verkar vara en "stabil" fiskart.

RiverCottage

• Halland
« Svar #7 skrivet: 03 apr-06 kl 08:56 »
Hej, Dammen är inte speciellt syresatt, hade tänkt att fixa ett litet "påflöde" från en närliggande damm, men vad jag har förstått så är Karp väldigt tacksamma att hålla.
Skulle syrenivån bli kritisk, kan de ta luft från vattenytan.

den sista aprill anländer 2 karpar.

Sven Bergersjö

• Författare, mediamogul, mentor, geni...
    • Västergötland
    • Maniac Media
« Svar #8 skrivet: 04 apr-06 kl 13:47 »
Hur stora är gräskarpar och varifrån kommer de? Jag hade koikarpar för kanske 15 år sedan. Först hade jag dem i akvarium inomhus, sen på våren satte jag ut dem i en damm som var betydligt mindre än den du har. Enda syret kom nog från växterna i dammen och den var nog kanske 200-300 liter max, men den var iallafall större än akvariet... Jag hade 5 koikarpar och de trivdes väldigt bra i dammen. Tyvärr tog jag in dem på hösten (var ju tvungen, av rädsla att dammen skulle bottenfrysa) och då dog snabbt två, de sista tre sålde jag.
"Staten" är bara ett fulare ord för organiserad brottslighet...

RiverCottage

• Halland
« Svar #9 skrivet: 04 apr-06 kl 14:14 »
Gräskarp är rätt små och trevliga... se bild:
http://hem.passagen.se/corleone/specimen/foton/danne_kr_graskarp.jpg

De ska dock växa rätt långsamt. Man rekommenderas dock att inte köpa mindre fiskar än 30 cm, för att de ska vara livskraftiga och starka nog att klara ett radikalt vattenbyte.

tp

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 apr-06 kl 21:51 »
Jag blir sugen på att skaffa sådana när jag tänker på det. Gillar att de skulle "må bra" och klara sig i ett mindre vattenställe. Frågan är just hur litet...Jag har ingen 10x10 meter yta. möjligtvis 5x5...

RiverCottage

• Halland
« Svar #11 skrivet: 06 apr-06 kl 08:04 »
Ang 5x5meter: Skulle väl vara fodertillgången som kan bli lidande ( så man får stödutfodra). Nu ska det tilläggas att jag inte är expert på området, utan bara kan referera till sånt jag har hört och läst, men utifrån det, så vill jag minnas att jag läst att Gräskarp anpassar sig till storleken på dammen; Dvs, ger man den en smärre sjö kan den bli rätt stor.

Fick ett brev från en "gräskarps-expert" som trodde att min damm skulle kunna bära 2 Gräskarpar utan stödutfodring, i varjefall de första åren, sen kanske man skulle ge fiskarna extrafoder.

24 dagar kvar tills mina Gräskarpar anländer!

tp

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 apr-06 kl 14:11 »

Hm. hur stödutfordrar man gräskarpar.
Gräsklipp ifrån gräsmattan?  ;D

Svårt att veta när de är hungriga också

RiverCottage

• Halland
« Svar #13 skrivet: 06 apr-06 kl 14:25 »
Hehe... ett annat alternativ är att lyfta ur karparna från dammen, och trycka ned dem i komposten under en timme... Snacka om fest... *tugg tugg*

tp

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 apr-06 kl 15:55 »
haha, typ  ;D

Så hur många karpar får du i din leverans? Jag var med vid en utsättning av rengbåge en gång och de kom i en stor lastbil med större tunnor. Sedan hade vi svarta sopsäckar med en del vatten och fisk i som vi bar dem till vattnet
« Senast ändrad: 06 apr-06 kl 15:58 av tp »

RiverCottage

• Halland
« Svar #15 skrivet: 06 apr-06 kl 16:08 »
Jag har bara beställt två, eftersom min damm inte är jättestor.
Ev ska jag lägga en beställning till, då en annan granne har samma behov av "gräsätare" i hans pöl.
=)

Jag ska hämta dem uppe i Göteborg, inte en aning hur de är förpackade... bara de inte kommer som djupfrysta-benfria-fileér, så är jag nöjd ;D

tp

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 apr-06 kl 08:51 »

Coolt, hoppas det inte behöver åka så långt i bil.

17 dagar kvar nu?  ;D

Jag funderar på att anlägga en damm på en bit av min mark, men samtidigt funderar jag på om man kan anlägga dammen utan någon duk som håller kvar vattnet och att istället täta med lera och liknande mtrl. Marken är nämligen nära en lerjord (finkorning) som verkar vara väldigt bra på att hålla kvar vatten. Det är ju teorin, får se hur det blir med praktiken

RiverCottage

• Halland
« Svar #17 skrivet: 25 apr-06 kl 10:54 »
Idag ringde dem, det blev lite förseningar med leveransen men nu är det enl. leverantören, 8 dagar kvar..... spännande!!

Cittra

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 apr-06 kl 22:52 »
Är på jakt efter gräskarp för att hålla växtligheten i schack i min damm. Var har ni köpt era karpar?

RiverCottage

• Halland
« Svar #19 skrivet: 26 apr-06 kl 07:50 »
Ja.. det är inte helt okomplicerat tyvärr... Eftersom det krävs tillstånd från Länstyrelsen/Fiskenämnden att plantera ut Gräskarp ( även om det är din 6 x 6 meter "stora" trädgårdsdamm) så finns det en uppsjö av företag som erbjuder konsultation kring detta. Dvs, de vill inte bara sälja en fisk till dig.
En av de bättre firmorna är dock: Aneboda Aqua Service: http://home.swipnet.se/eyvind/

Anser du att du är kompetent på området, eller påläst och vill söka tillstånd på egen hand, så hör av dig så kan nog jag hjälpa dig att fixa en firre bakvägen.

Jag ska förvarna dig och säga att de är rätt dyra.. Ni andra här på forumet får gärna rätta mig om jag har fel, men 6-800:- / st för en fisk på 30cm av bra gener är inte ovanligt.

Sen brukar ju frakten bli en betydande kostnad... det är inte bara att stoppa in fisken i ett C5 kuvärt och frankera... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
CorneliusK

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser