Uppdatering i GräskarpstrådenSå.. det var ju ett tag sen sist, och jag har fått många frågor om hur det går och såvidare, Så här följer lite bilder i ämnet.
Dammen visade sig vara i alltför dåligt skick för att kunna husera fisk överhuvdettaget, trots att karpfiskar gräver ned sig i bottenslam, så är minst 1 - 1,5 meters djup att rekommendera för att ge ett drägligt liv för mina fjällbeklädda vänner.. så..
Jag tog hjälp av lite maskiner och goda vänner och beslöt mig för att stor satsa på uppfödning av Nytto-damm fisk.
Vad menas nu med detta, jo jag har valt att sätta in fisk som pånågot sätt håller dammen i skick:
Gräskarpen - Håller dammen fri från växtlighet och förhindrar igenväxning
GuldID - Äter alger och insekter som mygglarver
GuldRuda - Äter alger och insekter
Så, nu har jag anlagt en damm som - än sålänge - har en relativt god balans och kontrollerad alg, växt och mygg nivå.
Jag har ingen dammduk i botten, för att få så naturliga förhållanden som möjligt, det sägs även att dammfisk och naturliga invånare som Salamander och grodor inte går ihop på sikt, men kan konstatera att salamander och grodor frodas som aldrig förr, och dess avkommor verkar må bra, och inte bli uppätna i någon större grad.
Dock får jag då och då stabilsera PH-nivån något med Kalk, men det är inte speciellt mycket eller ofta.
Här följer lite bilder från anläggningen - och längst ned, bild från dammen 1 år efter att den blev klar.

Som det är nu så frodas fiskarna och får ungefär 1500 Guldid yngel per år, av ca 200 överlever till nästa år. ( de blir oftast uppätna av dammens invånare som fiskar, trollsländelarver snok mm)
Gräskarpen växer rejält varje år och är en fröjd att se.
Så, om någon vill komma på studiebesök kan jag bju på ett ett par av mina eminenta algätare-id´s yngel.