Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräskarp - Håller din damm fri från växtlighet  (läst 57292 gånger)

Cittra

• Gäst
Re:Gräskarp - Håller din damm fri från växtlighet
« Svar #20 skrivet: 02 maj-06 kl 16:56 »
Jo, Aneboda Aqua Service känner jag till. De är dock något formella för att vara min smak. Jag är därför tacksam för tips om alternativ. Priset är naturligtvis väl högt men jag har sett värre. ;)

RiverCottage

• Halland
« Svar #21 skrivet: 14 jun-06 kl 09:17 »
Nu har jag haft fiskarna ett tag och de stormtrivs! De simmar omkring i min damm och gör allt ogräs olyckligt.

Ska snart beställa fler ( till en grannes damm) är det nån som är intresserad av att sambeställa, så hör av er. ( blir ju billigare frakt om man är fler)

Men de är inte billiga ska tilläggas.... jag fick ge 850:- STYCK!
=(
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

ivan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 aug-06 kl 15:52 »
Någon nämnde Aneboda Aquaservice som en seriös leverantör av gräskarp.
Finns detta företag?
Om man ringer på det tel nr som anges på deras hemsida så får man beskedet att numret upphört utan hänvisning!

Hemsidan är inte uppdaterad sedan April 2001!?

Är det någon som vet mer om utplantering av gräskarp för att fördröja igenväxning av mindre tjärn, ca 2 ha.?

RiverCottage

• Halland
« Svar #23 skrivet: 23 aug-06 kl 15:56 »
Vad behöver du veta? =)
Anser mig rätt kunnig... =)

ivan

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 aug-06 kl 16:45 »
Vi har en gemensamhetsanläggning för produktion av hushållsvatten till nära 300 fastigheter. Råvattnet tas ur en tjärn som är ca 2 ha med ett medeldjup om ca 1,5 m. kanske tom något mindre.
Man kan befara att tjärnen med tiden kommer att växa igen, tendensen finns.

Skulle gräskarp kunna vara något?

JAg har hört att det kan bli stora problem med alger i stället om gräskarp får börja beta.

Möjligheter och risker?

RiverCottage

• Halland
« Svar #25 skrivet: 24 aug-06 kl 07:56 »
Hej!

Jag har inte hållt på så länge, men har pratat med div. personer som vart i kontakt med Gräskarp - både på hobbynivå och på proffessionell nivå. Själv planterade jag ut ett gäng karpar i min damm i våras och har på så sätt blivit rejält insatt i ärendet..

Det finns säkert de som har andra åsikter än mig men detta är vad jag tycker:

Storleksmässigt och djupmässigt är din tjärn HELT Ok.
Finns det något påflöde i din damm?

Det som är viktigt är att kolla upp PH-Halten i din damm INNAN du sätter in Gräskarpen. Karp är inte speciellt känslig, men ändå.. PH halten bör ligga runt 6-7, har du mycket gran i markerna runtom så kan det behövas lite kalk för att få upp värdet något.

Sen är det viktigt att kolla upp bottnen på din tjärn, mjuk gyttja är perfekt, Gräskarpen kan vintertid "Borra" ner sig i den för att gå i dvala.

Vart i landet befinner du dig? ( växtzon )

Ang. algtillväxt, så bör det inte vara något problem, Jag planterade ut Gräskarp för en väns räkning här på Västkusten, och för att uppnå "balans" i vattnet så satte vi ut Näckrosor ( inte primärt mat för karpen) Kan även rekommendera Vattenpest ( långa gröna rankor) som avger mycket syre och växer snabbt.

ivan

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 aug-06 kl 16:19 »
Tjärnen ligger i Norrtäljetrakten.
Det finns inget ytligt tillflöde. Tjärnen får sitt vatten från grundvatten. Alltid samma vattenstånd. Det finns ett bräddavlopp.
Ph värdet finns, jag har vattenanalyser. Kan kolla i protokollen.
Botten är något obestämd varför det nog är mycket goda möjlighter att borra sig ner och sova.

Det verkar något tveksamt att plantera in ytterligare växter som inte finns där.  Jag måste kolla om de som du nämnde finns.
Tack för dina kommentarer

drömmer

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 aug-06 kl 12:56 »
Hej
Vad kul att fiskarna trivs!

Hur var det med förökning? Finns det någon annan liknande fisk som trivs bra i damm men som lätt får små bebisar?

RiverCottage

• Halland
« Svar #28 skrivet: 28 aug-06 kl 07:20 »
Hej!
Ja då.. de trivs som "fisken i vattnet"  ( 'torr' humor... jag vet...)
Men som sagt, det är i princip omöjligt att få dem att bli fler, cykeln för förökning innefattar lång vandring i bäcksystem, viss temperatur i vattnet, och speciella bottenförutsättningar.

Visst finns det andra karpsorter som går utmärkt att odla i din damm, men de är inte så "turbo-ätandes" som just Gräskarp.

vislanda

« Svar #29 skrivet: 11 apr-07 kl 13:05 »
Hallo!
har just nu pratat med aneboda aquaservice. Dom finns visst och fiskar har de.
så nu ska jag köpa både gräskarp och praktkarp till min damm.
inte kostar de heller 800:-
så ni får nog uppdatera er. ;) ;)

RiverCottage

• Halland
« Svar #30 skrivet: 11 apr-07 kl 13:07 »
Jasså?
Får man fråga vad styckpriset ligger på en gräskarp idag?
( då inte yngel, utan en utsättningsmogen firre på 1,5-2 dm?)

vislanda

« Svar #31 skrivet: 01 jun-07 kl 14:24 »
Jag köpte 5 gräskarpar och 2 praktkarpar till min damm och gav för alltihop 3000:-

dessa var ca 24 cm långa och vägde 7 hg styck

dessa är köpta på Aneboda Aquaservice AB

så nu ska gräset bort i dammen

hoppas svaret är vad du vill ha.

« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 14:28 av vislanda »

Mogge

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 jul-07 kl 18:01 »
Hur länge dröjer det innan man ser resultat? Kommer framöver att ha tillgång till en sjö på 2,5 Ha med konstant tillrinnig från en bäck samt utflöde genom trummförsedd banvall.Sjön är idag igenväxt med vass och jag gick ner till midjan i den så djupet torde vara ca: 1-1,5 meter i mitten, botten verkar vara rena dyn och efter vad jag läst på forumet verkar dat vara perfekt för att hålla gräskarpar (hur många?)
Nån som vet om man kan söka bidrag till dyl. via fiskenämder /länstyrelser? för att hålla vatten öppna.
 ???  ;)

vislanda

SV: Gräskarp - Håller din damm fri från växtlighet
« Svar #33 skrivet: 22 mar-08 kl 10:48 »
hallo mogge!
ursäkta att jag inte varit inne på sidan på länge.
jag vet inte hur länge det tar innan man ser någon förbättring.Har haft mina karpar i 7 månader bara, så vi får se i sommar om de överlevt eller inte.  men du måste ha det djupare om du ska ha dem i om vintern.rekomendation är minst 3 meter på ett ställe, som de kan övervintra i.
Det får inte bottenfrysa i dammen.jag vet inte mycket om de äter vass, men såg i sommras att de åt den späda vassen
själv köpte jag dem för allt gräs som kom när dammevattnet sjönk sommarn 2006.det började växa gräs i dammkanterna.
mvh vislanda  :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Re:Gräskarp - Håller din damm fri från växtlighet
« Svar #34 skrivet: 25 mar-08 kl 15:32 »

Här är en bild från förra våren:
http://www.wsd.se/user/wictor/privado/hem/img/DSC01928.jpg

Ser inte så mycket ut för världen, men jag hade tänkt att restaurera den forna glansen, genom att gräva upp och återskapa den bro (som svagt kan framträda med lite god vilja) som finns på bilden.

Jag tycker den är vacker! :-*

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #35 skrivet: 16 apr-08 kl 18:01 »
någon som vet om det fortfarnade krävs tillstånd, har hört att det inte behövs.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

RiverCottage

• Halland
« Svar #36 skrivet: 28 aug-11 kl 14:06 »
Uppdatering i ämnet:

Efter den hårda vintern, fick jag tänka om och lät gräva ut dammen, så jag fick ett djup på 1,5 meter.

Så.. Efter att ha sysslat med gräskarp sen 2006 kan jag ge dessa nybörjar-råd:

1) Val av fisk: köp lite större fiskar. Minst en decimeter. Sätt ut dem i maj eller vatten temperaturen överstigit 11 grader.

2) kontrollera PH halten. 7 rekommenderas. Har du surare så köp vanligt malt kalk ( utan tillsatt magnesium) sånt som du använder till gräsmattan. ( obs endast rent kalk - inga gödselämnen)
Hittar du inget - lägg ett mess till mig så ska jag hjälpa till

3) stödutfodra första året ( flytande, vegatabiliskt foder)

4) de trivs i stim, och de går perfekt i hop med guldruda ( som förövrigt gärna äter trådalger)
    Så på en 50 kvm damm kan du ha 2 gräskarpar och 8 rudor.

5) tillse att det finns en rejäl djuphåla om de ska övervintra i dammen ( minst 1 meter)

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 28 aug-11 kl 14:25 »
"
Ang. algtillväxt, så bör det inte vara något problem, Jag planterade ut Gräskarp för en väns räkning här på Västkusten, och för att uppnå "balans" i vattnet så satte vi ut Näckrosor ( inte primärt mat för karpen) Kan även rekommendera Vattenpest ( långa gröna rankor) som avger mycket syre och växer snabbt.

[/quote]

Jag undrar bara, äter dom "vattenpest" eller inte??? Vi har en damm med tre eller fyra gräskarpar i och den är överfull av vattenpest.... Vi har skaffat karpen för att den ska äta upp det....

RiverCottage

• Halland
« Svar #38 skrivet: 28 aug-11 kl 16:36 »
Kan tänka mig köpa en sopsäck med vattenpest av dig. ( mer än en karp kan äta på månader)
:-)

Ja de äter vattenpest - men föredrar de små fina skotten.

RiverCottage

• Halland
« Svar #39 skrivet: 23 jul-12 kl 11:35 »
 Uppdatering i Gräskarpstråden
Så.. det var ju ett tag sen sist, och jag har fått många frågor om hur det går och såvidare, Så här följer lite bilder i ämnet.

Dammen visade sig vara i alltför dåligt skick för att kunna husera fisk överhuvdettaget, trots att karpfiskar gräver ned sig i bottenslam, så är minst 1 - 1,5 meters djup att rekommendera för att ge ett drägligt liv för mina fjällbeklädda vänner.. så..

Jag tog hjälp av lite maskiner och goda vänner och beslöt mig för att stor satsa på uppfödning av Nytto-damm fisk.
Vad menas nu med detta, jo jag har valt att sätta in fisk som pånågot sätt håller dammen i skick:
Gräskarpen - Håller dammen fri från växtlighet och förhindrar igenväxning
GuldID - Äter alger och insekter som mygglarver
GuldRuda - Äter alger och insekter

Så, nu har jag anlagt en damm som - än sålänge - har en relativt god balans och kontrollerad alg, växt och mygg nivå.

Jag har ingen dammduk i botten, för att få så naturliga förhållanden som möjligt, det sägs även att dammfisk och naturliga invånare som Salamander och grodor inte går ihop på sikt, men kan konstatera att salamander och grodor frodas som aldrig förr, och dess avkommor verkar må bra, och inte bli uppätna i någon större grad.

Dock får jag då och då stabilsera PH-nivån något med Kalk, men det är inte speciellt mycket eller ofta.

Här följer lite bilder från anläggningen - och längst ned, bild från dammen 1 år efter att den blev klar.

Som det är nu så frodas fiskarna och får ungefär 1500 Guldid yngel per år, av ca 200 överlever till nästa år. ( de blir oftast uppätna av dammens invånare som fiskar, trollsländelarver snok mm)

Gräskarpen växer rejält varje år och är en fröjd att se.

Så, om någon vill komma på studiebesök kan jag bju på ett ett par av mina eminenta algätare-id´s  yngel.

« Senast ändrad: 23 jul-12 kl 11:45 av RiverCottage »

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare (1 dolda)
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser