Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pyttelilla renoveringstråden  (läst 12989 gånger)

Menteverde

SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #40 skrivet: 17 nov-09 kl 01:50 »
Beror ju på vad man har för vägg bakom. En vanlig regelvägg rör ju sig inte speciellt mycket. Spån däremot ändrar storlek ganska mycket i variation med iallafall fukthalt.

Spånskivegolvet jag lade förordade 10 m.m rörelsefog runt väggarna. En spånskiva låg ute en natt och plasten som låg över hade lite hål på så det kom lite regnvatten på. Dom fuktutsatta delarna växte från 23 till 28 m.m.

Vi får väl spåna vidare och se om vi kommer fram till något.  ;)

stedevil

« Svar #41 skrivet: 17 nov-09 kl 02:33 »
Beror ju på vad man har för vägg bakom. En vanlig regelvägg rör ju sig inte speciellt mycket.

Enligt TS var det ett hus som rörde sig mycket, så det är väl lösningar för ett sådan hus som efterfrågas. :)

Citera
Spån däremot ändrar storlek ganska mycket i variation med iallafall fukthalt.

Förvisso, men ersätt spån med plywood eller OSB så rör det sig nästan inte alls (om det nu är liten rörelse man eftersöker).

malines

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 17 nov-09 kl 07:54 »
Igen: En timmrad stuga som rör sig mycket, ja. Täckt med stående panel utvändigt. Invändigt vet jag inte vad som finns bakom tretäckskivorna, men det är hur som helst för mycket jobb (just nu) att riva ner tretäcken och ersätta med annat material. Målsättningen är att jag ska kunna flytta in så fort som möjligt. Inte att det blir perfekt raka hörn och exakt plana väggar.

Jag tror att jag kommer att lägga latex i de stora skarvarna, hoppas på det bästa och limma över allt med sån´t där bindemedel som ska hålla tapeterna på plats (Allt detta efter att jag slipat av väggarna.) och sedan tapetsera med helt slät väv, måla ett par ggr och vara nöjd med resultatet.

Kommer att göra som jag sagt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 nov-09 kl 08:49 »
Något som slog mig var att kanske spännpapp är ett alternativ.. Jag har noll erfarenhet av det så jag har egentligen ingen aning om det skulle lösa ditt problem men rent spontant så känns det som om det skulle kunna dölja både skarvar och följa med i husets rörelser bra.

Existens?

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 17 nov-09 kl 09:12 »
Igen: En timmrad stuga som rör sig mycket, ja. Täckt med stående panel utvändigt. Invändigt vet jag inte vad som finns bakom tretäckskivorna, men det är hur som helst för mycket jobb (just nu) att riva ner tretäcken och ersätta med annat material. Målsättningen är att jag ska kunna flytta in så fort som möjligt. Inte att det blir perfekt raka hörn och exakt plana väggar.

Kommer att göra som jag sagt.

Hur vet du att det rör sig så väldigt??

Många är vi ju som bor i hus med timmerväggar av den konstruktion som du beskriver, jag ser inga våldsamma rörelser hit och dit..
Gör du som du tänkt, det blir säkert bra ska du se, inga problem.
Här i huset har vi behållt så mycket som möjligt av de gamla tapeterna, bara slipat av små kullar och sånt som gärna blir på tretex-skivorna, där det har varit skruv och tavelspik. Och sen tapetserat rätt på bara, skulle säkert funkat med väv också.

lumpus

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 17 nov-09 kl 09:14 »
hyllor å tavlor ?  över det värsta?

malines

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 17 nov-09 kl 09:44 »
Hur vet du att det rör sig så väldigt??

Tycker mig se det på tapeter och så, där sprickor/dragningar uppstått. nu är de ju nerrivna, annars hade jag kunnat fota och lägga upp...
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 09:46 av Malines »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 17 nov-09 kl 09:45 »
Här finns det släpkärra att låna för materialhämntning vid behov  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

malines

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 17 nov-09 kl 09:47 »
Här finns det släpkärra att låna för materialhämntning vid behov  :)

:-*  :-*  :-* (Om jag hade haft ngt drag på bilen hade jag tagit erbjudandet!) Du är BÄST Frances!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #49 skrivet: 17 nov-09 kl 09:54 »
Edit: Här finns bil med släp att låna vid behov   ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

malines

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 17 nov-09 kl 10:19 »
Edit: Här finns bil med släp att låna vid behov   ;D

;D  :-*

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #51 skrivet: 17 nov-09 kl 10:29 »
Något som slog mig var att kanske spännpapp är ett alternativ.. Jag har noll erfarenhet av det så jag har egentligen ingen aning om det skulle lösa ditt problem men rent spontant så känns det som om det skulle kunna dölja både skarvar och följa med i husets rörelser bra.

Spännpapp är inte så dumt i gamla hus, bara det finns ungar som kan låta bli att peta hål i den...  :-[

http://www.uula.fi/svenska/spannpappbruksanvisning.html

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 17 nov-09 kl 10:54 »
Masonit kan man använda istället för spännpapp. Men det duger nog att göra som Existens? skriver, tapetsera direkt på treetexen. Remsor över skarvarna.

malines

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 18 nov-09 kl 17:29 »
Masonit kan man använda istället för spännpapp. Men det duger nog att göra som Existens? skriver, tapetsera direkt på treetexen. Remsor över skarvarna.

Jo, tack, remsor verkar vara en god idé. De som tapetserade första gången på tretexen lade bara remsor över hälften av skarvarna. Där de satt remsor sitter tapeten som berget, där det inte är remsor sitter ingenting.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #54 skrivet: 19 nov-09 kl 14:45 »
Roligt att följa ditt arbete.  :D Remsor verkade ju fungera bra. Jag följer lite extra intresserat för vi har tretex på de flesta väggar här i vårt timmerhus. Även i taket i ett rum och i hallen på övervåningen men, där ska vi ta bort den.  I hallen är det brädtak under så jag hoppas att det är det i rummet också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malines

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 19 nov-09 kl 23:30 »
Roligt att följa ditt arbete.  :D Remsor verkade ju fungera bra. Jag följer lite extra intresserat för vi har tretex på de flesta väggar här i vårt timmerhus. Även i taket i ett rum och i hallen på övervåningen men, där ska vi ta bort den.  I hallen är det brädtak under så jag hoppas att det är det i rummet också.

Det skulle jag oxå hoppas på om det vore mitt hus!  :)
Kul att du tycker det är kul!

---

Nu är banne mig alla tapeter nere som ska ner. På lördag ska jag börja slipa väggar, lister och foder. Vad som från början var planerat till en "minsta möjliga" är nu påbackt till "jag kan minsann göra det fint på riktigt när jag ändå håller på". Det blir aldrig som man tänkt sig, det blir alltid mer...
Hade nog hunnit slipa det mesta idag, men skrutt var ju med, och jag ville inte utsätta henne för slipdammet. 3-åringar (eller iaf min) vägrar tydligen att bära mask...

Menteverde

« Svar #56 skrivet: 19 nov-09 kl 23:36 »
Det där känns igen. Tar alltid 3-4 gånger så lång tid som det var tänkt också. Men i slutändan är det nästan alltid 100% värt det!

malines

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 19 nov-09 kl 23:40 »
Ja, men faktiskt! Skulle bara gå och reta mig på det annars, tror jag.

Sjaunja

• -
« Svar #58 skrivet: 20 nov-09 kl 01:00 »
Malines! Vill hon inte ha mask så kan ni leka att ni är cowboys som renoverar ett hus på prärien med snusnäsdukar uppdragna över era näsor :)

malines

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 20 nov-09 kl 07:57 »
Malines! Vill hon inte ha mask så kan ni leka att ni är cowboys som renoverar ett hus på prärien med snusnäsdukar uppdragna över era näsor :)

Bra idé! Men nu slipar jag på lördag, då hon ändå är inbokad med sin pappa. Så kan jag härja bäst jag vill!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare
ärt, jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser