Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pyttelilla renoveringstråden  (läst 11407 gånger)

malines

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #20 skrivet: 16 nov-09 kl 19:05 »
Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med latex i kombination med vävlim. Jag använde det när jag renoverade min lilla stuga å jag har inte märkt nåt. Dessutom är det lite grejen med latex, att man kan kladde det lite överallt när man gjort nåt litet fel och behöver fuska till det :P
Ska bli kul att följa renoveringen :)

Edit: Men självklart bra att kolla med färghandeln :)

Låter bra! :)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #21 skrivet: 16 nov-09 kl 19:14 »
Ska man göra en del i ett rum rakt i ett gammalt hus så ser det garanterat snett ut.. Ska man göra allt rakt får man ingen plats kvar i rummet. :) Bättre att låta det vara snett och det inte är något gröndjävulskt snett.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #22 skrivet: 16 nov-09 kl 19:29 »
Väggarna i torpet är inte plana. Snarare s-formade/vågformade. Inga räta vinklar, inga vågräta lister... Men det är helt ok, en del av husets charm och jag har ingenting alls emot det. Oxå lite därför jag drar mig för att spika upp gips. Risken är att jag får regla upp innan, just för att allt är så "orakt".
Jag spikade själv gips direkt på timmerväggarna eller ovan på treetex för många år sen.
Reglade inte upp nånting, då går det bara lättare hål på gipset.
12 mm skivor, med glasfiberremsor och väggspackel i hörnen.
Lite vågigt här och där, och man fick ibland skära till skivorna lite i hörnen, pga timmerväggens ojämnheter.
Fat idag skulle jag skippat plastfolien under gipset, på den tiden var det inte många som tänkte på ev risker med sånt, allra minst jag.

Broberg

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #23 skrivet: 16 nov-09 kl 20:04 »
Här är en del väggar uppreglade för ledningsdragning någon gång. Där trivs möss som man inte kommer åt, vilket kan göra en smått galen.
Mvh

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #24 skrivet: 16 nov-09 kl 20:12 »
Här är en del väggar uppreglade för ledningsdragning någon gång. Där trivs möss som man inte kommer åt, vilket kan göra en smått galen.
Mvh

Precis det problemet har vi också! I det rum där vi bor (renoverat på 60-talet) bor mössen också, oftast i väggarna. Jag började just fundera på hur mycket mer yta vi skulle ha här om vi tog ner gipsskivorna. Räta vinklar och släta väggar tycker jag inte är något att stå efter i ett gammalt hus! Smart med latex. Vad man kan lära sig mycket! :)

malines

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #25 skrivet: 16 nov-09 kl 20:19 »
Ska man göra en del i ett rum rakt i ett gammalt hus så ser det garanterat snett ut.. Ska man göra allt rakt får man ingen plats kvar i rummet. :) Bättre att låta det vara snett och det inte är något gröndjävulskt snett.

På sina håll är det gröndjävulskt (!!! vilket bra ord !!!) snett, men det är ok! Jag är inte spikrak jag heller!  ;D

malines

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #26 skrivet: 16 nov-09 kl 21:21 »
Har givetvis redan varit på färghandeln och hämtat prover...  :-[ (Drömmarpersonlighet) Det blir ngn form av ljus grön (favvofärg, alltid) och kanske ngn detalj (typ väggmålning eller så) i rosa eller svart. Antagligen svart. Skitsvårt att få en rättvis bild av nyanser när man plåtar.





« Senast ändrad: 16 nov-09 kl 22:05 av Malines »

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #27 skrivet: 16 nov-09 kl 21:57 »
Hahahah älskar oxå grönt. Man är likom lite ute, när man är inne :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

malines

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #28 skrivet: 16 nov-09 kl 21:59 »
Hahahah älskar oxå grönt. Man är likom lite ute, när man är inne :-*

Just så! (Vilket förstärks av massiva mängder förvuxna krukväxter i takhöjd, på golvet och överallt!)  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #29 skrivet: 16 nov-09 kl 22:24 »
En möjlighet när det gäller att dölja skarvar mellan skivor som rör på sig är att måla eller tapetsera varje skiva för sig och sätta en list över varje skarv.

Om man tittar i husbyggnads- och renoveringshandböcker från 40-talet så ser man att enda sättet att få en skarv mellan träfiberskivor (antingen det nu är mjuka som treetex eller hårda som masonit) osynlig ansågs vara att snedhyvla skivornas kanter och limma i samband med att skivorna sattes upp. Och spika fast dem mycket tätt längs skarven. Alltså mycket arbetskrävande metoder...

Att få skarvar mellan gipsskivor osynliga är inte så svårt. Skivorna är ju lite "försänkta" på några cm närmast långsidorna, det är bara att sätta en glasfiberremsa över skarven och fylla upp försänkningen med spackel så är det klart.

En annan, modern metod att få skarvfria väggar är olika slags tapetunderlag (ofta nån typ av tät glasfiberväv) som man limmar på väggen kant i kant och ser till att få skarvarna en bit in på de gamla skivorna. Det fungerar också utmärkt för att dölja en gammal ojämn vägg som är svår att spackla så det blir bra.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #30 skrivet: 16 nov-09 kl 22:29 »
Aha, du kan ju med hjälp av lister göra "speglar" på väggarna. Lite jobb e klart men :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

malines

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #31 skrivet: 16 nov-09 kl 22:33 »
Njae... Alltså, bra idé, men väggarna behöver vara så "rena" som möjligt för att det inte ska bli för "rörigt" tillsammans med alla förvaringslösningarna som ska upp.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #32 skrivet: 16 nov-09 kl 22:39 »
Jag fortsätter idespruta såhär på småtimmarna ;) Pärlspånt eller spåntad liggande slät panel.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

malines

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #33 skrivet: 16 nov-09 kl 22:42 »
Jag fortsätter idespruta såhär på småtimmarna ;) Pärlspånt eller spåntad liggande slät panel.

Jättefint. Men köket är sådär myslantligt (jag ska bara måla bort den turkosblå nyansen) med pärlspont och järnspis, och jag tror att det räcker med lantromantik i ett rum av två för min del... Men spruta på du!!! Roligt!!!  :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #34 skrivet: 16 nov-09 kl 22:43 »
 :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #35 skrivet: 16 nov-09 kl 22:47 »
För att få rena och släta väggar har jag svårt att tänka mig något enklare, billigare och bättre än gips.

malines

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #36 skrivet: 16 nov-09 kl 22:51 »
Men de ska ju inte vara släta. Inte sådär raksläta i alla fall. Jag tror att jag kommer att lägga latex i de stora skarvarna, hoppas på det bästa och limma över allt med sån´t där bindemedel som ska hålla tapeterna på plats (Allt detta efter att jag slipat av väggarna.) och sedan tapetsera med helt slät väv, måla ett par ggr och vara nöjd med resultatet.
« Senast ändrad: 16 nov-09 kl 22:54 av Malines »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #37 skrivet: 16 nov-09 kl 23:03 »
Har givetvis redan varit på färghandeln och hämtat prover...  :-[ (Drömmarpersonlighet) Det blir ngn form av ljus grön (favvofärg, alltid) och kanske ngn detalj (typ väggmålning eller så) i rosa eller svart. Antagligen svart. Skitsvårt att få en rättvis bild av nyanser när man plåtar.

Jag älskar sådana här trådar. Kommer att följa den med spänning. Tyvärr har jag inte så mycket att komma med till hjälp. Bara lite glada hejarrop.

Grönt är skönt. Gillar verkligen den färgen på väggar. Speciellt nyansen mossdimma.   :-[

Lycka till med renoveringen.  :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

malines

  • Gäst
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #38 skrivet: 16 nov-09 kl 23:08 »
 :-* på dig Prinsen!  :)

stedevil

  • Inlägg: 362
SV: Pyttelilla renoveringstråden
« Svar #39 skrivet: 17 nov-09 kl 01:36 »
Att få skarvar mellan gipsskivor osynliga är inte så svårt. Skivorna är ju lite "försänkta" på några cm närmast långsidorna, det är bara att sätta en glasfiberremsa över skarven och fylla upp försänkningen med spackel så är det klart.

Vad jag egentligen inte förstår är, om det är underlaget bakom som rör sig, hur kan det komma sig att fogade skarvar mellan gipsskivor inte skulle spricka lika väl som med träskivor?  ???
Gipsskivor är ju fullständigt orörliga, så ändrar sig bakomvarande vägg så kommer ju 100% av rörelsen komma i just fogen på en gipsskiva. Så rimligen borde det ju vara det absolut sämsta man skulle kunna sätta.

Någon som rekomenderar gips på rörligt underlag får gärna förklara vad jag eventuellt missat i tankegången och varför en lösning på detta problem vid gips inte skulle kunna användas vid tex spånskiva.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 3 användare
Linda Ellegaard Nordström, AmaliaT, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser