Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dyraste och mest exlusiva raserna ?  (läst 13059 gånger)

bea

SV: Dyraste och mest exlusiva raserna ?
« Svar #20 skrivet: 19 nov-09 kl 10:22 »
lol jo....mina funderingar i detta fallet går till att ha avelsägg att sälja på ett proffsigt sätt,via post.
Jag tycker inte det finns så  många som gör det.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 19 nov-09 kl 10:28 »
Ja, jag skulle också vilja ha flera "postisar".  :) Och att packa rätt är ju ganska lätt, man lär sig snabbt så jag förstår inte riktigt hur vissa tänker när det kommer ett paket där äggen ligger i en helt oskyddad äggkartong och i bästa fall har det iallafall lite tidningspapper runt sig... >-<'' Och man har betalat uppåt en 20kr/ägget eller mer... Då blir man lite " :( :'(".
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 19 nov-09 kl 11:02 »
Det är ju som så att de dyra raserna och färgerna är svåra att få fram. Ofta populära, men av olika anledningar svåra. Billigare raser och färger är lättare att få fram. Jag har försökt mig på en hel hoper olika raser samt även korsningar genom åren. Om hönorna är friska så tror jag aldrig du får problem att sälja av en höna- värpklar eller ung. Det svåra är väl just att få dem dit. Nåt år har räven kommit och tatt det mesta, ett annat år har som mormor säger varit "rötår" och äggen har ruttnat. Tredje året vill inte hönorna lägga sig osv. Nåt år har gått riktigt bra och vägt upp de andra en aning. Ska man få in kulor så krävs nog en kläckare. Mina hönor går ju som de flestas back, men jag ser det som att jag iallafall får lite bidrag till att fortsätta med min hobby. ;) Om du har eget foder får du väl ställa hönsuppfödning i relation till att sälja ekologiskt hönsfoder.

Själv har jag valt, som de flesta den gyllene medelvägen och haft raser som tex. Maraner, dv. kochin, kochin, brahma, Sk. blomme, Orusthöns.  Silkeshöns har jag oxå haft och de är, iallafall enligt min erfarenhet, något "ädlare". Det kändes dock som att de inte passade mitt sätt att ha höns just nu, så de fick flytta.

Tänk igenom hur mycket tid och pyssel du vill lägga på hönepönorna och skaffa en eller flera raser som passar in hos dig. Lycka till :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bea

« Svar #23 skrivet: 19 nov-09 kl 11:03 »
Frågan är ju oxå...hur många raser kan du ha?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 19 nov-09 kl 18:10 »
Hmm hur många raser ,,??
Ja du jag har hur mkt platts som helst .
Min tanke var till att börja med tre avelsgrupper + matäggs gruppen .
Jag har idag fått byta till mej en araucana tupp + en höna , ungdjur så det blir min första avelsgrupp ! *Jippie*
Jag har en isbar höna som väntar på fästman sen har jag en grupp där med .

Är sussex poppis?
Självklart kommer jag skicka avelsägg på posten.
Jag ska kolla om det finns bättre transportsätt , tänkte kolla med lastbilarna som kör hästar mellan travbanorna om dom kan ta med ägg runt i landet .
Och ja jag kommer vara noga med att sälja bra djur , friska djur.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #25 skrivet: 19 nov-09 kl 18:15 »
Guldsvart kantad orpington
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 19 nov-09 kl 18:20 »
Är sussex poppis?

Sussex såg jag ofta när jag var liten.... Nu är de som putts väck borta och många verkar leta så jo... :P Kan vara värt!
Upptäckte av en slump när min mamma körde mig till bussen att någon i grannskapet hade sussex (såg en stoooor flock gåendes på gården). Funderar på att ta cykeln mot våren om åka och fråga om man kan få köpa ägg utav dessa duktiga värpare (i alla fall är min sussexkorsning en väldigt duktig värpare, enorma rosa ägg)! :D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #27 skrivet: 19 nov-09 kl 18:25 »

Sussex såg jag ofta när jag var liten.... Nu är de som putts väck borta och många verkar leta så jo... :P Kan vara värt!
Upptäckte av en slump när min mamma körde mig till bussen att någon i grannskapet hade sussex (såg en stoooor flock gåendes på gården). Funderar på att ta cykeln mot våren om åka och fråga om man kan få köpa ägg utav dessa duktiga värpare (i alla fall är min sussexkorsning en väldigt duktig värpare, enorma rosa ägg)! :D
gernsö har mycket sussex
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Gert

• Småland
« Svar #28 skrivet: 19 nov-09 kl 18:29 »
Av dom raser jag har haft så var det dvärgkochin och benbefjädrade som sålde mest.

Citera
Seebright verkar dyrast på många sätt    De som lyckas få dem att leva får dem garanterat sålda verkar det som...

Vad menas med att "få dem att leva"?
Jag hade aldrig några problem med mina sebright.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 19 nov-09 kl 18:37 »
Grattis Travellerhorses :)

Jag har ingen uppfattning om Sussex,eftersom jag aldrig haft några. Vet att de även finns  i dvärgvariant om du vill ha nåt litet för att komplettera upp.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #30 skrivet: 19 nov-09 kl 18:47 »
Av dom raser jag har haft så var det dvärgkochin och benbefjädrade som sålde mest.

Vad menas med att "få dem att leva"?
Jag hade aldrig några problem med mina sebright.

då hade du sebrights från en starkare stam. de är hårt avlade
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 19 nov-09 kl 18:50 »
Tack Jenny !
Jag har en sussex o vet vart jag kan få tag på mera .
Ja bra äggläggare o ruvar bra.

Jag har just nu hemma :
sussex
Leghorn , svart och brun
Lohman
Bovan
Araucana
isbar

Vill ha :
Isbar tupp
Svart koppar maran tupp + höna
Cream Legbar tupp + höna
Jag ska fnura lite på mina andra hönor om det är värt att avla på dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bea

« Svar #32 skrivet: 19 nov-09 kl 18:56 »
Isbar tupp har jag spättade...om det är intressant.

Gert

• Småland
« Svar #33 skrivet: 19 nov-09 kl 18:58 »
Har aldrig hört talas om Bovan. Värpras?

putte95

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 nov-09 kl 19:02 »
japp det är en värphybridras den har korsats fram med blandannat leghorn .. den börjar värpa vid 20 veckor och värper ca 350 ägg om året..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 19 nov-09 kl 19:02 »
Och såhär ser de ut... ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 19 nov-09 kl 19:42 »
Om du har Sussex hemma så är det ju bara att skaffa en tupp. Billigt och bra. Ju mindre utgifter, destå mer pengar in ;) Jag hade absolut satsat på det jag har. :)

putte95

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 19 nov-09 kl 19:49 »
tänkte på de om du har gratis foder och mycket plats kan du ha lite gäss ju?..

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 20 nov-09 kl 19:41 »
Vilken färg har bovan på äggen?
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 20 nov-09 kl 19:55 »
Vita

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nataks, Mattis Karlsson, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser