Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisolera med horisontella reglar  (läst 13386 gånger)

Menteverde

Tilläggsisolera med horisontella reglar
« skrivet: 16 nov-09 kl 14:27 »
Jag ska tilläggsisolera en timmervägg hemma 45 m.m och då också passa på att dra el i denna. Denna ska kläs med 12 m.m spånskiva 120 m.m och sedan målas och/eller tapetseras

Går det bra att sätta reglarna horisontellt för att förenkla för eldragningen? Eller kan det bli problem, som att det blir ostabilare mellan skivorna vilket gör att t.ex. spacklet spricker?

EDIT: felstavning

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Tilläggsisolera med horisontella reglar
« Svar #1 skrivet: 16 nov-09 kl 14:56 »
Kan inte se att det skulle bli några problem men däremot om du tänker tapetsera direkt på spånskivan? Eller har du bara skrivit fel? Gips är ju att föredra utanpå spånskivan...
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Menteverde

« Svar #2 skrivet: 16 nov-09 kl 15:25 »
Nej tänkte bara ha spån. Är det ur brandsäkerhetssynpunkt du tänker eller blir det något praktiskt problem om man tapetserar direkt på spånskiva? Kanske att limmet torkar för fort så man bör stryka den med vatten några gånger först?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 16 nov-09 kl 16:29 »
Brukar inte bli så bra resultat bara... Jag skulle starkt avråda från att göra det. Då skulle jag nog hellre måla... Tror det är lättare att få till men det beror ju kanske på hur bra man är på att tapetsera med. Fråga nån målare i trakten kanske? Eller om det finns nån sån här på alternativ?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Menteverde

« Svar #4 skrivet: 16 nov-09 kl 17:07 »
Varför inte då? Spån och gips är ju båda plana skivor, borde inte bli så olika resultat tycker man.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 16 nov-09 kl 17:40 »
Kanske svårare att spackla snyggt direkt på spån, som inte har försänkta kanter som gipsskivor?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 16 nov-09 kl 18:13 »
Bland annat.. Det funkar helt enkelt inget bra. Det kan många vittna om. Se bland annat Pyttelilla renoveringstråden här på forumet för mer tankar om det :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 16 nov-09 kl 18:15 »
//Snickarn

Menteverde

« Svar #8 skrivet: 16 nov-09 kl 18:37 »
Hittade inget i den tråden förutom att TS hade haft problem med spackel på Tretex.

Lite ot, men jag spacklade tretex förra året och målade på det, och det fungerar utmärkt ännu. Kan man förvänta sig att den spricker i längden? Jag har en Tretex vägg till som också ska behandlas på något sätt nämligen.

Dock sprack spacklet mellan spånskivorna jag satt något, vet inte om det beror på rörelser i huset eller på att spånet torkat.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 16 nov-09 kl 18:49 »
Tror problemet är blandningen av material. Spackel och spån går inte så bra ihop. Tretex kanske är bättre, jag har faktiskt ingen aning. Men det kanske går att få till ett bra resultat trots allt, om man är duktig på målnings-biten med spackling och allt sånt :)
//Snickarn

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 nov-09 kl 22:49 »
I så fall skulle det ju vara att man tapetserar på papper om man har gipsskivor, för dom är ju trots allt pappersklädda.
Jag använder alltid spånskivor till väggar, för jag vill ha lite att fästa i, tavlor och sånt. Det funkar fint, men jag brukar alltid använda färdigt tapetklister, inte sånt man blandra själv. Om det nu kan göra nåt..och så rejält med klister. Skarvarna bör man ju glasfiberarmera, annars spricker dom ju ..

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 16 nov-09 kl 23:18 »
Jag använder ibland falsade väggspånskivor, dom limmar man i fogarna, och slipper då isärtorkning.
Annars kan det bli broblem att tapetsera eller måla på spånskivor av sämre kvalite, tex grovt ytspån eller flygspån.
Skivan ska helst vara uppbyggd med en kärna med grövre spån, och yta av fint spån.
stora spånpartiklar i ytan ger en knottrig tapet, eller färgyta...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

stedevil

« Svar #12 skrivet: 17 nov-09 kl 00:16 »
För bättre fäste kan man också förlimma ytan man senare ska sätta tapet på.

Vargerik

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 nov-09 kl 01:54 »
En tapet måste sitta på ett dött material, dvs gips. Tro mig jag har tapetserat på spån, det var snyggt säkert 14 dar tills det kom ner. Gips! ;)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 17 nov-09 kl 02:08 »
Tror det hänger på hur mycket underlaget suger.
Har man inte förlimmat så sugs limmet in i skivan, då släpper tapeten.

stedevil

« Svar #15 skrivet: 17 nov-09 kl 02:54 »
En tapet måste sitta på ett dött material, dvs gips.

Jaha? Hur gjorde man då när man tapetserade hundratals år innan gipsskivan uppfanns? Tog närmaste tidsmaskin till bauhaus eller?

Att du gjort något fel (tex inte förlimmat på starkt sugande yta) betyder inte att det är omöjligt.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 02:58 av stedevil »

Vargerik

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 nov-09 kl 04:57 »
Jaha? Hur gjorde man då när man tapetserade hundratals år innan gipsskivan uppfanns? Tog närmaste tidsmaskin till bauhaus eller?

Att du gjort något fel (tex inte förlimmat på starkt sugande yta) betyder inte att det är omöjligt.
Går på något sätt gör det säkert, men varför krångla till det? Gud så vis du verkar.

stedevil

« Svar #17 skrivet: 17 nov-09 kl 10:48 »
Går på något sätt gör det säkert, men varför krångla till det?

För att gips är ett *ävla skitmaterial som är direkt olämpligt att ha som byggnadsmaterial i hus människor ska bo i?

Menteverde

« Svar #18 skrivet: 17 nov-09 kl 11:44 »
Vargerik: Lossnade tapeterna alltså?

stedevil: Och där börjar korståget mot gips och ångspärrar igen.  ;)

Gips är väl ändå ett bra material. Inga äckliga bindemedel och sådant i, dessutom brandsäkert. I medelhavsländerna har man väl haft gips på väggarna sedan Caesar styrde och ställde och säkert innan det med och dom verkar ju inte lida överdrivet av det.

Att jag inte tänker använda gips är för att det är så jobbigt att sätta tavlor och annat i det och för att man inte kan råka sätta ett knä i väggen utan att man måste umgås med en spackelspatel och pensel efteråt dom närmsta dagarna. Spånskiva med gips på sedan hade ju varit det bästa, men det blir för dyrt för mig.

Så som det verkar nu ska jag bara måla spånskivorna och sätta tapet på Tretex skivan som är kvar.

Bör man inte utföra rörelsefogar när man klär en vägg med spånskiva? Hur utförs dom bäst i sådana fall?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 17 nov-09 kl 11:51 »
Jag skulle hellre använda byggskivor än spåndito.
Alltså tjock masonit, 12-15 mm nånting.
Utmärkt material helt utan tillsatser, bara cellulosa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser