Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tilläggsisolera med horisontella reglar  (läst 13372 gånger)

Menteverde

SV: Tilläggsisolera med horisontella reglar
« Svar #20 skrivet: 17 nov-09 kl 12:08 »
Masonit är ju inte fel det heller. Rör sig masoniten mindre?

Spånet som isåfall ska användas är svensktillverkad Svanenmärkt lågemissions skiva så ur ett hälsoperspektiv ska den också vara okej.

stedevil

« Svar #21 skrivet: 17 nov-09 kl 16:12 »
Gips är väl ändå ett bra material. Inga äckliga bindemedel och sådant i, dessutom brandsäkert.
I medelhavsländerna har man väl haft gips på väggarna sedan Caesar styrde och ställde och säkert innan det med och dom verkar ju inte lida överdrivet av det.

Gips i sig är inte farligt, det är fukthalten inomhus de leder till, speciellt i kombination med kalla vintrar, som är problemet. Ja, gipsparticklar ska ju inte ner i lungorna förståss, men det är enkelt att undivka. Men har man nu turen att bo i ett gammalt hus utan gips så är det väl högst onödigt att klä det med gips för att få raka väggar och astma + garanterat sprickor på köpet.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 17 nov-09 kl 19:19 »
Jag förstår inte vad problemet är med att tapetsera på spånskiva?
Många husfabriker gör det, definitivt Älvsbyhus, och jag har hört mycket negativt om älvsbyhus (tapetserad renhage osv...) men aldrig att tapeterna ramlar ner.
Nästan alla mina polare har tapetserat på spånskiva, då det tidigare fanns en fabrik på orten och därmed möjlighet att köpa sekunda skivor, och jag har aldrig hört att nån haft problem.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Vargerik

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 nov-09 kl 19:54 »
Mentverde: Japp, dom lossnade. Som sagt finns det säkert sätt att få till det, men som också sagt så finns det gips som är både billigt & bra.

manna

• -
« Svar #24 skrivet: 17 nov-09 kl 19:55 »
Kanske panel på väggarna i stället? Klarar både hyllor och tavlor. Och det är enklare att måla än att tapetsera.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ideskog

• Småland
« Svar #25 skrivet: 17 nov-09 kl 21:41 »
Du kan absolut isolera med horisontella reglar och dra elen i dom. Tycker att del låter som en jättebra idé. Se bara till att reglarna hamnar någorlunda i lod. Jag skulle därefter valt bort spånskivan och i stället satt dit en OSB-skiva och på den en gipsskiva. Fördelen med gips är att det är dött och inte spricker Det gör ofta spånskivan, speciellt vid dörrar. Eftersom det är en timmervägg bakom så rör den sig antagligen mer än en vanlig regelvägg vid temperatur och fuktväxlingar. Fördelen med att sätta en OSB-skiva bakom gipsen är att du får en stabilare och styvare vägg samt att man slipper allt vad gipsplugg och annat när man vill sätta upp något på väggen. Du kan sen sätta upp kök, skåp eller något annat i väggen utan att slippa bry sig om det finns någon regel bakom gipsen.

Lycka till!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 17 nov-09 kl 21:54 »
Man kan också spika vertikala reglar och borra/fräsa hål för elledningar där det passar med en fräsborr.

Digger

« Svar #27 skrivet: 17 nov-09 kl 21:57 »
vi hängde tapeter på spån 1980, och de hänger kvar.. Hade du täckt lägga skivorna eller? Du måste ha regel bakom skarv, annars kan man råka trycka vid skarven o det spricker gissar jag.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Menteverde

« Svar #28 skrivet: 17 nov-09 kl 22:09 »
Ideskog: Jag har också tänkt så men det blir nog spån bakom eftersom det jag tror vi har hemma i sådana fall. Lämnar frågan öppen tills dess att dess att regelverket är färdigt vilket ändå lär ta någon vecka.

manna: Jag tänkte tanken men tror inte riktigt det kommer göra sig om man inte sätter panel på alla väggarna och ooooorkar jag inte göra.  :)

Foppas fot: Det där verkar vara ett praktiskt borr.

Digger: Ja, jag funderar också på ifall skarvarna klarar sig utan kortlingar bakom. Mottager gärna åsikter och erfarenheter om det.

manna

• -
« Svar #29 skrivet: 17 nov-09 kl 22:19 »
manna: Jag tänkte tanken men tror inte riktigt det kommer göra sig om man inte sätter panel på alla väggarna och ooooorkar jag inte göra.  :)

Digger: Ja, jag funderar också på ifall skarvarna klarar sig utan kortlingar bakom. Mottager gärna åsikter och erfarenheter om det.

Äh. Fondvägg, vet jag!  :)

Vad gäller regel bakom skarv, så tänker jag att det behovet beror på hur tätt du har satt reglarna. En skiva sviktar väl inte så hemskt mycket? Men visst, mest "livrem och hängslen" är det ju att antingen lägga skivorna eller att regla bakom de lodräta skarvarna.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 17 nov-09 kl 22:25 »
 Foppas fot har en poäng där, det är inte mycket bök att trä elslang genom hål i reglarna, och det blir då regel bakom skivskarvarna, så det är nog det bästa.
Då jag själv saknar fräsborr så brukar jag bara köra med en sån där platt träborr med spets, funkar också.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Menteverde

« Svar #31 skrivet: 17 nov-09 kl 22:48 »
Men då får man ju, vid eventuell längdskarvning av en skiva iallafall, en 120 cm lång skarv, till skillnad från då reglarna är horisontella och en skiva inte kommer att ha mer än 60 cm av sig utan stöd från en underliggande regel.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 17 nov-09 kl 23:05 »
Skulle inte sätta upp skivor utan att ha regel bakom skarvarna. Klart det kommer att bågna och spricka då.

stedevil

« Svar #33 skrivet: 17 nov-09 kl 23:24 »
Skulle inte sätta upp skivor utan att ha regel bakom skarvarna. Klart det kommer att bågna och spricka då.

Precis, det räcker ju att någon råkar luta sig mot en bit precis brevid en skarv så lär ju tapeten spricka upp hela vägen.

Existens?

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 18 nov-09 kl 08:38 »
Men, oavsett om man sätter liggande eller lodräta reglar, så sätter man väl alltid en regel bakom där en skarv kommer?
60 eller 120 cm, båda avstånden är ju för långa för att skarva skivor utan stöd.

Sen en sak angående elslang. Min erfarenhet av dom är att man får passa sig för alltför långa avstånd, jag hade ett helsike att få igenom sladd sen, fick skära av slangen på flera ställen för att kunna dra den i etapper. Då var det visserligen slangar på 10-15 meter.
Rör går lättare, tycker jag.
« Senast ändrad: 18 nov-09 kl 08:42 av Existens? »

Menteverde

« Svar #35 skrivet: 18 nov-09 kl 17:02 »
Då får man väl lägga även skivorna horisontellt ifall man har horisontella reglar då och även förstärka skarvarna med kortlingar.

Får studera rummet jag har och se vilket som ger bäst ekonomi och minst jobb av skivorna horisontellt eller vertikalt.

Slangen ska inte bli mer än max 7 meter totalt, så där är nog lugnt med slang?

manna

• -
« Svar #36 skrivet: 19 nov-09 kl 04:59 »
Då får man väl lägga även skivorna horisontellt ifall man har horisontella reglar då och även förstärka skarvarna med kortlingar.

Får studera rummet jag har och se vilket som ger bäst ekonomi och minst jobb av skivorna horisontellt eller vertikalt.

Slangen ska inte bli mer än max 7 meter totalt, så där är nog lugnt med slang?

Dra eltråden innan du fäster  skivorna/panelen/whatever, så kan du fixa om något skulle haka upp sig. Det svåraste är äl om det är många trådar i slangen/röret och det dessutom är många tvära böjar.

Menteverde

« Svar #37 skrivet: 19 nov-09 kl 10:59 »
Ja, så låter ju helt klart mest värt att göra.

Funderar på ifall jag ska dra rör till radiatorerna i väggen också. Är lite skeptisk till dolda rör egentligen, men det är ju så mycket snyggare. Min tanke är att huset kanske står obebott en vinter och rören fryser sönder. Är rören i dolda syns ju inte vilket rör som gått sönder. Å andra sidan ska ju systemet tömmas om huset står obebott och det blir ju i princip lika stora fuktproblem om ett synligt rör går sönder också.

Drar man rören utan några andra skarvar än T-kopplingarna vid radiatorerna borde det väl vara lugnt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 19 nov-09 kl 11:22 »
Bygga in vattenrör i väggarna är inte lyckat om det blir läckage, och det blir det ofta enligt nån naturlag.
Är det smådropp nånstans, så måste man kanske riva upp hela rördragningen innan man hittar felet.
Jag har lurat på en lite större sockellist, med urfrästa spår för radiatorrör, kanske även för elslang/rör.
Men det kan ju vara en viss risk med el och metallrör alltför nära varann.
Avsikten är att slippa synliga ledningar i största utsträckning, även i hus med massiva väggar.
En variant är att sätta radiatorrör bakom golvsockeln, och elrör bakom taklisten.
Båda listerna ska vara relativt lätta att skruva loss.
« Senast ändrad: 19 nov-09 kl 11:35 av Foppas fot »

Menteverde

« Svar #39 skrivet: 19 nov-09 kl 11:48 »
Jo jag tänkte också den tanken med golvsockeln. Man skulle man kunna fästa väggskivorna en bit ovanför golvet och få ett tomrum där man kan dra radiatorrören. Känns som att det skulle bli rätt knixigt när man ska dra ut rören från denna förläggning ut till radiatorerna dock.

El bakom taklisten känns inte bra, kan ju bli lite väl spännande sen när man ska spika fast listen.

Hur ser det ut med öppet, snygg förlagda rör till radiatorer inomhus egentligen? Någon som har en exempelbild?

EDIT: Ser man på, en kommersiell lösning på problemet: http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=788
« Senast ändrad: 19 nov-09 kl 11:56 av Menteverde »

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser