Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är det synd om en get bara får sällskap av ett får eller flera??  (läst 2900 gånger)

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
Undrar i fall en get mår dåligt av att bara ha ett får som sällskap?
Vad är bäst annars, att gå med ett får och bli vän med den eller ha flera får så geten ingår i flocken eller blir den bara utfryst i en fårflock??
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Stadsbarn

• Gäst
Jag har sett exempel på när det funnits en get som gått i en fårflock, och det har fungerat bra. Men när jag släppte in mina två egna getter till tackorna gick getterna för sig och fåren för sig. Plus att det det blev konflikter dvs stångningar.

storäng

• Småland
vad tror du skulle funka bäst att ha bara ett får eller flera ?
visserligen beror väl säkert mkt på vad fåret är för individ i så fall...
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Stadsbarn

• Gäst
Gissningsvis är det bättre med ett får så att de kan bli kompisar och vänja sig vid att gå tillsammans. Annars finns det ju risk för att fåren "mobbar" geten.

Mushi

Det är ingen bra djurhållning att ha en get och ett får. Får är utpräglade flockdjur som behöver vara en liten grupp för att trivas och en get är inget värdigt sällskap för ett får precis som att ett får inte kan tillgodose en gets behov. Visst har en get och ett får det bättre tillsammans än HELT ensamma, men varför hålla djur på det sättet? Ska man ha getter bör man ha minst två.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Jag svarar ja. Får pratar inte get!

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
Vi har en getbock på 4 år och vi fick han i somras. Där han bodde från början hade han sällskap med en minigris. När grisen dog så fick han flytta till två andra getter. Men det funkade inte alls.
Nu när han bor hos oss så har han 2 ankor som sällskap. Dom följer varandra (går lösa dagtid). Ankorna ropar på geten ifall dom inte ser han och geten svarar eller går till dom då.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

putte95

• Gäst
kan du inte slänga in en bild på geten och ankorna :D :D :D...

storäng

• Småland
okej, tack för svaren.
anledningen till att jag undrar är för jag är väldigt nöjd med den ena geten (mamman) men däremot hennes dotter som rymmer och förstör bilar och är allmänt jobbig är min man inte så speciellt förtjust i och vill att hon ska bort.
Då tänkte jag att får är väl lite lugnare och i fall dom gick bra ihop så hade det varit en bra lösning och så vill jag gärna ha några får .
Men men får nog hitta en annan lösning, kanske betäcka dottern och hoppas på att hon blir lugnare eller sälja henne och köpa en annan get, ingen som vill byta en lugn latrasget mot en pigg liten tonåring?? :)

storäng

• Småland
hej berglundskan, ja det hade varit kul att se en bild.
jag har oxå hört om en get och en shettis som var bästa vänner, men frågan är i fall dom fortfarande hade valt dom andra djuren i första hand i fall dom fick välja en get i stället? ???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Ställ bilen någon annan stans eller byt karl.

storäng

• Småland
ja, det kanske vore nåt kanske skulle annosera ut maken  i stället ;)

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
En bild med get, ankor + vaktlar.
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se

berglundskan

• Västmanland
    • thelifeinmöklinta
Vi har bara skog omkring oss så när vi går ut så kommer först geten från skogen och strax därefter kommer ankorna.
Geten följer med oss när vi ska plocka kantareller i skogen och ibland händer det att ankorna också kommer.
En dag när vi gick på vägen till brevlådan så gick geten först sen kom våra 2 katter och därefter traska 2 ankor!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Jag har en get och två får och de är oskiljaktiga och trivs bra ihop. Geten bestämmer oftast i flocken. Dock har geten lärt fåren att rymma så risken är att du får alla på vift. Sen tror väl även jag att geten skulle må bättre av att ha en getkompis (liskom fåren av att ha fler får) men just nu finna det ingen möjlighet till det. Jag räddade alla tre från att bli korv så jag tror att de trivs bättre med att leva livet med sina kompisar.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

storäng

• Småland
tack för det svaret, lite hopp finns det kanske ändå.
kanske prövar att köpa några får och  bara ha en get, skulle hon bli alldeles för ledsen så får man väl helt enkelt skaffa en get till fast en äldre och lugnare.
Tänkte ifall hon håller sig tillsammans med fåren så kunde  dom få gå i den jättestora hästhagen som är relativt fårsäker men inte getsäker, i fall dom är 2 getter så rymmer dom med en gång.
men jag kanske är lite naiv det kanske blir både get och får på rymmen :)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Tänkte ifall hon håller sig tillsammans med fåren så kunde  dom få gå i den jättestora hästhagen som är relativt fårsäker men inte getsäker, i fall dom är 2 getter så rymmer dom med en gång.
men jag kanske är lite naiv det kanske blir både get och får på rymmen :)

Geten lärde fåren att rymma men de är fortfarande relativt enkla att hålla inne, ingen el, bara ett relativt högt fårstängsel med extrastaket runt några stora stenar intill staketet vilka annars används som pallar för att ta sig över staketet (ett annat trick geten lärt dig). Och när det rymmer så stannar de alltid trädgården, för där finns det alltid godsaker...
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Abruzzo

Jag har en kastrerad bock och han går tillsammans med mina sex får och det är han som leder hela gänget. För övrigt går  min bock lite som han själv vill, ibland går han tillsammans med hästarna och ibland med fåren.Så gott som hela sommaren har han gjort hästarna sällskap i sommarhagen.
Han ser inte ut att må dåligt utan någon artfrände tycker jag.

TeresG

• Västergötland
Det är nog väldigt olika med hur fårflocken är. Men min getabock och baggen är bästisar ;D
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Mina getter och mina får kommunicerade det de behövde, men det var tydligt att det var två flockar, som råkade bo på samma plats.  Särskilt får känner sig som får först när de är mellan fem och sju stycken.  (Mätningar av stresshormoner; jag har inte referensen.)

(Fast, om Du annonserar ut maken, så är det nog ingen idé att göra det här på gettavlan...)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser