Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra nybörjarras?  (läst 3733 gånger)

Mårran

• Uppland
    • Mårrans kaniner
Bra nybörjarras?
« skrivet: 15 nov-09 kl 06:58 »
Jag har bestämt mig för att skaffa höns och skulle vilja ha tips på lämplig lättskött nybörjarras. Jag vill att de ska ge hyfsat normalstora ägg och gärna vara duktiga ruvare. Dessutom är det ett plus i kanten om de är ganska lugna och sociala.

Undrar också om det går att ta fram kycklingar i maskin (eller går det kanske till och med under värmelampa?) för att sedan placera ut dem i hönshuset under vintern, eller blir det för kallt?  ???

Daaniel

• Gäst
SV: Bra nybörjarras?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-09 kl 08:22 »
Dv kochin är duktiga ruvare, lugna och sociala, det är iallafall mina och flera andra jag pratat med. hur stor äggen är vet jag ej då mina inte börjat värpa, men finns ju stor kochin också, dom har jag ingen aning om hur dom är.

på andra plats så konstigt nog skulle jag säga Maran.
nästan alla säger att dom är skygga, ganska svåra att få tama osv.
det håller jag inte med om, mina är helgulliga! man kan kela med dem och dom ställer sig på ens fötter osv.
Men mina vart nog så tama för att det var min förta ras jag började med, när vi köpte dom var dom kycklingar också ;)
ger stora mörka ägg.

finns många fler raser som är bra för nybörjare, men detta är två jag har erfaranhet av.

Äggen kommer inte att kläckas om dem bara ligger under en värmelampa.
det gäller att ha rätt värme,fuktighet och också vända äggen.
« Senast ändrad: 15 nov-09 kl 08:28 av Daaniel »

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 15 nov-09 kl 08:42 »
Dv kochin är duktiga ruvare, lugna och sociala, det är iallafall mina och flera andra jag pratat med. hur stor äggen är vet jag ej då mina inte börjat värpa, men finns ju stor kochin också, dom har jag ingen aning om hur dom är.

på andra plats så konstigt nog skulle jag säga Maran.
nästan alla säger att dom är skygga, ganska svåra att få tama osv.
det håller jag inte med om, mina är helgulliga! man kan kela med dem och dom ställer sig på ens fötter osv.
Men mina vart nog så tama för att det var min förta ras jag började med, när vi köpte dom var dom kycklingar också ;)
ger stora mörka ägg.

finns många fler raser som är bra för nybörjare, men detta är två jag har erfaranhet av.

Äggen kommer inte att kläckas om dem bara ligger under en värmelampa.
det gäller att ha rätt värme,fuktighet och också vända äggen.

orpington också
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 nov-09 kl 09:31 »
Hej. Kul att du drömmer om höns! Jag tycker du ska titta på "våran" hemsida om lantrashöns. www.kackel.se  Det är en bevarande av svenska gammla höns, ank och gäss raser. Så man ska bevara dem på ett naturligt sätt...utan maskiner...  Själv har jag Kindahöns, jag bor dessutom i Kindabyggden... Kindahöns är den av lantraserna som VILL ruva, en höna har ruvat tre gånger iår.... Lycka till!!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-09 kl 10:01 »
Wyandotte är en lugn och trevlig ras ger bra med ägg också.
Vill man ha en kul ras och inte bryr sig om många ägg,
är Moderna Engelska Stridshöns toppen.
Hedemorahöns är robusta och trevliga.
Hedemorahöns

Daaniel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 nov-09 kl 10:03 »
Wyandotte är en lugn och trevlig ras ger bra med ägg också.
Vill man ha en kul ras och inte bryr sig om många ägg,
är Moderna Engelska Stridshöns toppen.
Hedemorahöns är robusta och trevliga.

Tänk på att stridshöns har ganska "kompakta" fjädrar och är känsligare mot kyla än andra hönsraser.

trallallaa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 nov-09 kl 10:11 »
Min första ras var vanlig brun lohman, tror jag  :-[ . Helt ok trevlig ras. De ruvade, värpte fina ägg, var trevliga, lagom stora och de åt inte så förskräckligt mycket, jämfört med mina Kochin,brahma...

putte95

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 nov-09 kl 10:23 »
helt klart plyomuth rock. de är mycket tama värper lagom stora ägg och så är det den bästa vinter värparen.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #8 skrivet: 15 nov-09 kl 10:29 »
jag svarar såklart dvärgkochin!!!

men om man vill ha en liten häftig ras tycker jag antwerpen skägg, de ruvar och värper bra!! ;D

mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 15 nov-09 kl 11:15 »
Cochin, Orpington, Brahma är bra kombinationsraser. Lägger skapligt med ägg, lugna o sociala, goda ruvare och mycket mat om man får för sig att göra en hönsstek. Storleken gör också att duvhöken har problem med att lyfta med dom vid ev. attack. Sedan finns ju dvärgsilkes förstås. Ägg kan det bli lite dåligt med i alla fall hos mina eftersom de ägnar en stor del av sin tid med att ruva fram kycklingar. Annars är dom lätta att göra tama, snälla mot varandra och söta och fluffiga.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 nov-09 kl 11:44 »
Du ville ha normalstora ägg och då är alla ovan nämnda dvärgraser uteslutna.

Jag skulle oxå rekomendera en Svensk Lantras. Det finns många härdiga, trevliga raser att välja mellan. Själv har jag Skånk blommehöna men eftersom du vill ha en duktig ruvare kan jag inte rekomendera dig den. Bohuslän.Dals Svarthöns är både duktiga värpare och ruvare. Färnevik här på forumet har fina genbanksanslutna. Hon kan berätta mer om dem. Hedemora är en annan god ruvare och värpare. De har dessutom i en massa fina färger. Finns oxå flera här på forumet som har genbanksanslutna sånna. Orusthöns är goda värpare och ruvare, otroligt härdig, men en rätt så flygig ras, så den skulle jag inte rekommendera en förstagångare. Åsbo och Kinda vet jag inget om :-[ Dessutom är du med och gör en insats för att bevara utrotningshotade raser ;D

Kan rekommendera dig att köpa en bok. Hönsraser- tror jag att den heter rätt och slätt. Där står det om alla andra raser. Välkommen in i hönsavärlden  :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 15 nov-09 kl 12:25 »
Eftersom jag har värme på i hönshuset på vintern,
 så har jag inget problem med MESar.
Bor 50 mil norr om Sthlm.
Hur mycket väger normalstora ägg?
Mina hedemora och dv. wyandotte värper nästan lika "stora" ägg
« Senast ändrad: 15 nov-09 kl 12:27 av Lycka »
Hedemorahöns

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-09 kl 14:57 »
Höns är okomplicerade .
Ta en ras du tycker är fina o ger så mkt ägg som just du vill ha.
¨Det är ingen skillnad på att ha hand om silkes eller en lantrashöna eller en hybrid .
Det är du som gör skillnaden , hur mkt tid o kärlek du ger dom .
Höns är beroende framkallande  ;D

Jag gick efter äggfärg när jag skaffade mina hönor *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 15 nov-09 kl 15:39 »
Jo faktiskt... Vissa raser kan vara ett helvete att ha och gäller att ha tålamod... T.ex. Sebright jag har hört och nu själv upptäckt själv är en sådan problemras... T_T'' Men tänker inte ge mig i första taget... Absolut inget för de utan tålamod och vill ha härdiga höns (kämpar förtvivlat med min andra tupp nu som jag tyvärr tror har fått marek, en kompis till mig har 1 tupp kvar som höll på att dö med klarade sig utav säkert 10+ individer av just den rasen)...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 15 nov-09 kl 15:51 »
Men Travelerhorses, nu motsäger du dig själv ;) Å ena sidan ingen skillnad, å andra sidan att det är handhavaren som gör skillnaden. Det senare håller jag med om och jag håller även med om att det finns många okompliserade raser :) Rekomenderar alltid en förstagångare en okompliserad ras så att man inte tappar sugen av tråkigheter i stil med de Linkaso råkat ut för.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Mårran

• Uppland
    • Mårrans kaniner
« Svar #15 skrivet: 15 nov-09 kl 17:59 »
Jag har kikat lite på de svenska lantraserna och skulle gärna hjälpa till att bevara en hotad ras. Blev lite tveksam när jag läste på hemsidan att de bör gå fritt ute, jag måste nog tyvärr ha hönsen i hönsgård en hel del.. Köttet på hönorna är inte så viktigt, jag vill främst få egna ägg från välmående hönor och mysfaktorn som ett gäng hönor ger  :-*

Mårran

• Uppland
    • Mårrans kaniner
« Svar #16 skrivet: 15 nov-09 kl 18:04 »
En mkt stor fördel är ju förstås om man slipper åka så långt för att hämta hönorna också, jag bor utanför Uppsala.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 15 nov-09 kl 18:07 »
Jag bor också utanför Uppsala och kommer ha kluckisar mot våren. ;D Kolla in på min hemsida om du hittar något skoj vetja (kul att hitta flera alternativare i Uppland). ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 15 nov-09 kl 18:15 »
En mkt stor fördel är ju förstås om man slipper åka så långt för att hämta hönorna också, jag bor utanför Uppsala.
Aners i Focksta kvarn har flera fina raser och man brukar få köpa av han .
Han finns mellan uppsala och örsundsbro.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 nov-09 kl 19:46 »
Att hönorna ska gå fritt ute låter ju väldigt bra, men även lantrasföreningarna vet att det i praktiken inte alltid är möjligt. En juste hönsgård duger säkerligen bra. Tror och hoppas att de prioriterar fler genbanksanslutna. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 5 användare
Toothpaste, LimJans, Radar, erikgustaferikss, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser