Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vit beläggning på fötterna  (läst 6495 gånger)

nissan

  • Gäst
vit beläggning på fötterna
« skrivet: 05 mar-06 kl 14:27 »
Hej,
Mina hönor och tuppar (9st) av rasen Kindahöns har fått en vit beläggning på fötterna. En del har mer en andra och en har fått så mycket på den ena foten att hon verkar ha ont.
Har hört att man ska knida in fötterna med såpa ett par omgångar och sedan borsta fötterna rena. Stämmer det?
Kan jag i så fall göra det nu trots att  det är vinter och smällkallt?
Nån som haft samma problem och kan tipsa??
Tack på förhand!

LEK

  • Inlägg: 187
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #1 skrivet: 05 mar-06 kl 14:59 »
Hej!
Det finns nog lika många svar på din fråga som det finns medlemmar på den här sidan. Alla har sitt knep. Det viktigaste är dock att du verkligen ser till att åtgärda problemet!!! Det dina höns drabbats av är fotskabbskvalster. Det häörs ju på namnet att det är ngt otrevligt. Dessa små kryp gräver gångar i huden på hönornas ben och deras sekret är det du ser med blotta ögat; dvs beläggningen du beskriver.
Min kur jag brukar använda mig av är följande. Jag borstar benen ORDENTLIGT med en nagelborste. Viktigt att borsta överallt och att få bort det mesta av beläggningen, även under fötterna och ända upp mot toppen av benet. Därefter doppar jag hönans ben i ljummet vatten med såpa i. Låt dem vara i vattnet tills dess att de hinner bli lite uppmjukade. Därefter borstar jag noga med nagelborsten igen och sköljer sedan rent. Torka torrt med en handduk och smörj in med en riktigt fet salva. Vissa använder vasselin, vissa använder sadelfett, det finns massor att välja på huvudsaken är att det är en tjock fet salva. Denna kväver de små kvalsterna som finns kvar på benen. Själv brukar jag smörja in med Tenutex; en receptfri salva från Apoteket som egentligen är för löss, flatlöss och skabb på människor. Men, då bör man avgöra huruvida man vill använda sig av kemikalier eller inte. Många har åsikter om detta. Behandlingen med fet salva och skrubbning av benen bör upprepas ett par tre gånger med en veckas mellanrum om jag inte missminner mig. Använder du Tenutex behöver du inte upprepa behandlingen mer än max en gång.
VIKTIGAST AV ALLT ÄR ATT DU SÄTTER IGÅNG OCH BEHANDLAR SÅ SNART SOM MÖJLIGT FÖR DINA HÖNOR LIDER! Detta är en åkomma som smärtat, kliar och stör nattsömnen.
Hade ne tupp förra sommaren som var så hårt angripen på benen när jag fick honom att benen var fulla med stora klumpar. Men, med lite arbete gick det faktiskt att kurera honom så det är aldrig för sent!
Ha det gott och lycka till!!!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #2 skrivet: 05 mar-06 kl 16:49 »
Ja behandla NU!!!
Det finns en tråd lite längre på denna sida, om behandling avbenkvaslter
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

bea

  • Inlägg: 790
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #3 skrivet: 09 mar-06 kl 15:15 »
jag vet en som hadde en bak form som stod innanför luckan så hönorna alltid gick i det när de skulle in eller ut i formen hade han matolja för det ska tydligen inte kvalstrena gilla

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #4 skrivet: 09 mar-06 kl 16:57 »
Nej det gjorde de säkert inte men hua så kladdigt det måtte ha blivit därinne.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #5 skrivet: 09 mar-06 kl 17:27 »
Som sagt...det finns säkert lika många knep som det finns medlemmar....kanske till och med flera.. :D

Jag har gjort på följande vis med mycket gott resultat:

Jag hämtar hönsen en och en när dom satt sej på pinnarna för natten.
Sedan har jag smörjt in med Tenutex(rikligt) och låtit detta sitta tills nästa kväll.
Kvällen efter gnuggar jag fötterna med en frottehandduk så att det lösa lossnar och sedan smörjer jag in med Helosan salva.

Detta upprepas vid behov men jag har bara gjort proceduren 1/vecka.....När fötterna ser bra ut igen har jag följande vecka bara smörjt in med Helosan och om det är någon som haft lite kvar har jag blandat Helosan och Tenutex i handen och smörjt in.

Mina höns(också Kinda) hade kalkben förra sommaren och blev helt bra efter 3 veckors behandling(alltså 3 gånger + en gång med bara Helosan) och har inte fått det tillbaka.

Lycka till!  ;)
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #6 skrivet: 10 mar-06 kl 16:36 »
IsaRina: De hade blivit bra på samma tid även utan Tenutex.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

LEK

  • Inlägg: 187
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #7 skrivet: 10 mar-06 kl 19:13 »
Kicki: Undrar bara VAD det är i Tenutex som skulle vara skadligt för hönorna?

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #8 skrivet: 13 mar-06 kl 08:26 »
Hejsan!

Det sägs ju att alla sätt är bra utom de dåliga. Då gäller ju bara att veta vilka sätt som är vilka. Alltså vänder jag mig till den samlade kunskapen hos er andra när jag känner att jag famlar lite.

Är det någon som hört om det är olämpligt att använda sk Hästsalva till höns (eller hundsalva om man hellre vill köpa det -. jag tror det är samma sak i burkarna)? Enligt innehållsförteckningen innehåller det trätjära (tror det stod C28 efter), Eukalyptusolja, Med.terp., Olja och Vitt vaselin. Tror ni att den nytillkomna primadonnan med de fjälliga benen kan reagera negativt på någon av dessa ingredienser? Att jag tycker att det luktar gott är ju helt oväsentligt om hon eller hela skocken (på fyra individer, men de beter sig som en skock) får andra besvär än små krypande kvalster av det.

Kommentarer? Gissningar? Åsikter?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

camhed

  • Inlägg: 48
    • Brofarmen
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #9 skrivet: 13 mar-06 kl 09:10 »
häst, hund,  ko och spensalva, kärt barn har många namn...

Jag använder den salvan till mig själv...höns katter hundar mm.

Sår läker fortare...har man ont i örat ta en liten klick i örat...och det går över mycket fortare.

Jag har inte tänkt på vad som är i men har använt salvan i ca 15 år och det finns alltid en burk hemma...ko och spensalvan är billigast.
Det finns inget du inte kan....Bara sånt du inte lärt dig än.
www.brofarmen.info.se

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #10 skrivet: 13 mar-06 kl 17:02 »
Kicki: Undrar bara VAD det är i Tenutex som skulle vara skadligt för hönorna?
Bekämpningsmedlet som är giftigt så klart!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #11 skrivet: 13 mar-06 kl 17:03 »
Är det någon som hört om det är olämpligt att använda sk Hästsalva till höns Tror ni att den nytillkomna primadonnan med de fjälliga benen kan reagera negativt på någon av dessa ingredienser?
Hästsalvan är bra så den kan du använda.
« Senast ändrad: 13 mar-06 kl 17:04 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

zäta

  • Inlägg: 8
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #12 skrivet: 14 mar-06 kl 19:26 »
hejsan..det finns massor med olika saker som man kan pröva..själv har jag provat försvarets vapenfett med mycket gott resultat..det behövs bara smörjas in en gång och jag har haft höns med väldigt mycket fotkvalster. ha det så bra och kämpa på.

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #13 skrivet: 15 mar-06 kl 15:50 »
Kicki: Efter att ha provat både med och utan Tenutex håller jag inte med.

Med Tenutex gick det dubbelt så fort  och det är väl för att Tenutex har parasitdödande effekt.

Men vill man inte använda annat än "natur metoder" ska man naturlitvis inte
använda Tenutex..... :D

En av dom som jag köpt höns utav behandlade kalkben med fotogen
men det tycker inte jag känns bra.......Men var och en är ju salig
i sin tro men fotogen är något jag aldrig skulle använda.

Som sagt det finns nog lika många råd och metoder som det finns användare här på forumet.

/ Isairina
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #14 skrivet: 15 mar-06 kl 16:46 »
Kicki: Efter att ha provat både med och utan Tenutex håller jag inte med.

Med Tenutex gick det dubbelt så fort  och det är väl för att Tenutex har parasitdödande effekt.

Men vill man inte använda annat än "natur metoder" ska man naturlitvis inte
använda Tenutex..... :D

En av dom som jag köpt höns utav behandlade kalkben med fotogen
men det tycker inte jag känns bra.......Men var och en är ju salig
i sin tro men fotogen är något jag aldrig skulle använda.

Som sagt det finns nog lika många råd och metoder som det finns användare här på forumet.

/ Isairina

Håller med dej IsaIrina, och Tenutex är nog inte mer giftigt än tex Frontline som ju förespråkas av många här.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

LEK

  • Inlägg: 187
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #15 skrivet: 16 mar-06 kl 18:21 »
Citera
   Håller med dej IsaIrina, och Tenutex är nog inte mer giftigt än tex Frontline som ju förespråkas av många här.

/Anna

Även jag vill hålla med där... Tenutex är ju trots allt testad och godkänd för användning på människor med betydligt tunnare hud än vad hönsen har på benen.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #16 skrivet: 26 mar-06 kl 19:31 »
Jag har nu under några dagar behandlat de av mina höns som har benkvalster med vaselin. Det har fungerat bra. Jag har gjort om proceduren ett par gånger och jag ser en märkbar skillnad på benen.

Tack Kicki för rådet om hur jag håller dem och behandlar dem. Det var lättare än jag trodde att hålla dem  ;) även om det skedde under vissa protester  ;D  - högljudda sådana. Tur att vi inte har grannar nära, för då skulle de väl tro att jag har ihjäl hönorna ;).

Nåja, till slut har väl hönorna fattat att de kommer tillbaka till gänget efter några minuter, för det har gått förvånansvärt lätt att få tag i dem de sista gångerna.


skogsmormor

  • Gäst
Re:vit beläggning på fötterna
« Svar #17 skrivet: 30 mar-06 kl 20:18 »
jag har använt mig av olivolja blandat med några droppar tea-tree olja som jag haft i en sprayflaska. första dagen har jag duschat ben o fötter ordentligt, och dagen därpå har jag kunnat börja "skala av" beläggningen. sedan har jag fortsatt i några dagar tills det har varit helt rent på benen.  Hönsen har tyckt om "fotmassagen", och det har fungerat.
Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser