Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med svullen käke  (läst 13941 gånger)

uffeoanette

SV: Tacka med svullen käke
« Svar #20 skrivet: 18 maj-10 kl 19:19 »
NYTT INLÄGG!!!!!!

Hej!
Upptäckte dag att en av mina tackor också var svullen under käken. Detta har kommit plötsligt. Tackan äter med mycket god aptit och verkar ej påverkad. Är vid gott hull. Jag misstänkte insektsstick, då de kom ut på bete i förrigår, ända till jag läste denna tråd.
Brukar det komma så plötsligt om det är stora magmasken?? Borde hon då inte vara påverkad för övrigt med??
Är det inte troligare att hon blivit stucken av något??
« Senast ändrad: 18 maj-10 kl 20:27 av uffeoanette »

Ulricaa

• -
« Svar #21 skrivet: 18 maj-10 kl 19:26 »
Jag råkade ut för samma sak för några veckor sen...först var en tacka svullen, ett par dagar allihopa! Men alla var lika pigga och glada och åt...maskmedel och så var svullnaden borta på ett par dagar...leverflundra tror veterinären att det var!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

uffeoanette

« Svar #22 skrivet: 18 maj-10 kl 19:53 »
Tackan andas lite tungt. Är det ett tecken på stora magmasken ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 20 maj-10 kl 16:05 »
Stora magmasken:
Blodbrist, svullen käftgrop, våmvätska kring munnen liksom plötsliga dödsfall kan orsakas av stora magmasken.
Svullnaden under hakan - s.k. käftgrops-ödem - kan omväxlande visa sig och försvinna.
Magmasken är en blodsugare och angriper både vuxna får och lamm. Unga lamm känsligast med symptom aptitlöshet, svaghet, blod- och proteinbrist men ej diarré.

Det finns ju en sjukdom som ger svullnad under käken och andningssvårigheter (bilden)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bloke1

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 20 maj-10 kl 22:36 »
det där med insektsbett är ofta en rimlig förklaring. jag tror att de kan skada munbotten med vassa strån oxå. allt är inte parasiter.

uffeoanette

« Svar #25 skrivet: 21 maj-10 kl 19:47 »
NYTT INLÄGG!!!!!!

Hej!
Upptäckte dag att en av mina tackor också var svullen under käken. Detta har kommit plötsligt. Tackan äter med mycket god aptit och verkar ej påverkad. Är vid gott hull. Jag misstänkte insektsstick, då de kom ut på bete i förrigår, ända till jag läste denna tråd.
Brukar det komma så plötsligt om det är stora magmasken?? Borde hon då inte vara påverkad för övrigt med??
Är det inte troligare att hon blivit stucken av något??

Jag tror inte det är stora magmasken, eftersom de få jag köpt livdjur av har varit noggranna med att avmaska och aldrig haft problem med detta. Men man ska aldrig säga aldrig

uffeoanette

« Svar #26 skrivet: 21 maj-10 kl 19:49 »
Stora magmasken:
Blodbrist, svullen käftgrop, våmvätska kring munnen liksom plötsliga dödsfall kan orsakas av stora magmasken.
Svullnaden under hakan - s.k. käftgrops-ödem - kan omväxlande visa sig och försvinna.
Magmasken är en blodsugare och angriper både vuxna får och lamm. Unga lamm känsligast med symptom aptitlöshet, svaghet, blod- och proteinbrist men ej diarré.

Det finns ju en sjukdom som ger svullnad under käken och andningssvårigheter (bilden)

Kan man då se att hon blivit biten av en insekt ???

vallhunden

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 21 maj-10 kl 23:47 »
Och jag hade inte litat ett ögonblick på vad folk säger... Har blivit bränd av välkända, "berömda" uppfödare.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

uffeoanette

« Svar #28 skrivet: 22 maj-10 kl 20:26 »
Svullnaden är så gott som borta. Tror den kommer vara helt borta imorgon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser