Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renoverar murstocken, behöver lite hjälp!!  (läst 1765 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Renoverar murstocken, behöver lite hjälp!!
« skrivet: 10 nov-09 kl 16:47 »
Först och främst undrar jag, hur brukar man blanda kalkbruket? Har för mig att vi brukade blanda 1 del kalk+ 3 delar sand.

Sen ber jag er titta på följande två bilder:

http://www.ladda-upp.com/bilder/26384/murstock-1
http://www.ladda-upp.com/bilder/26385/murstock-2

BILD 1:Frågan är om det går att bara foga i där det saknas bruk, eller är det helt kört och jag måste plocka ner allt och mura upp igen?

BILD 2: Frågan är hur det blir där taket ligger mot muren. Antar att där blir en svag punkt, dvs att det fortfarande kommer vara otätt där. Måste jag riva upp taket runt skorstenen eller hur brukar man resonera?

Behöver svar snabbt! Börjar snart bli för kallt för att hålla på med detta och vi vill gärna slippa driva huset på el i vinter..  :-\
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 16:49 av Peter Alldén »

stedevil

SV: Renoverar murstocken, behöver lite hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 11 nov-09 kl 00:51 »
Först och främst undrar jag, hur brukar man blanda kalkbruket? Har för mig att vi brukade blanda 1 del kalk+ 3 delar sand.

Man brukar läsa receptet på burken/påsen. Men är det standard kalkpasta (i blöt form) så funkar 1:3, eventuellt kan du ha i mer sand än så.

Angående 1&2 så är jag inte murare eller plåtslagare och vill helst inte ge definitiva råd då det handlar om brandsäkerhet. Men hade det varit mitt hus så hade jag känt efter att stenarna verkligen sitter fast som de sitter nu (genom att rycka ordenligt i dem). Om ja, så på med ny fog. Om nej, riva och mura upp igen eller ta dit någon expert som kan ge en bra bedömning på plats.

En vettig täckplåt på utsidan som regnskydd bör man också ha, och det är kanske lika bra att ta dit någon som både gör plåt och sätter dit den om det är både bråttom och man inte har någon erfarenhet av takarbeten själv.

_ingemar_

« Svar #2 skrivet: 11 nov-09 kl 10:54 »
en snabb lösning torde vara å sätta i en slang i pipan som ex dessa säljer http://www.soliduct.com/skorsten/runda-insatsror.htm?osCsid=74ac3bcc42c4422619d3bdf9252e1e6d

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-09 kl 13:57 »
tack, men rör ska jag inte ha. Rören tycker jag är en dålig lösning eftersom då blir ju inte murstocken uppvärmd som det är tänkt.
Skulle det dessutom bli en skorstensbrand och man har satt i rör, då håller de inte säkert för värmen och kollapsar. Sen kan du ju räkna ut resten om dessutom skorstenen är otät.

Jag ska se hur stenarna sitter, hoppas bara kunna foga. Vi får se.

Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser