Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66287 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #320 skrivet: 08 feb-10 kl 09:38 »
Efter att ha läst denna tråden tror jag att jag med skall beställa en Suro  ;D

Hur lång tid tog det innan ni fick era?

trallallaa

• Gäst
« Svar #321 skrivet: 08 feb-10 kl 10:53 »
max  10arbetsdagar tar det,jag ringde dem och frågade.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #322 skrivet: 08 feb-10 kl 13:27 »
Okej! Så bra :)

Har beställt en nu ;D

svarthallon

• Dalarna
« Svar #323 skrivet: 08 feb-10 kl 14:26 »
Var beställer du den? Hur många ägg tar den?

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #324 skrivet: 08 feb-10 kl 18:07 »

Matilly

« Svar #325 skrivet: 09 feb-10 kl 11:58 »
Nu har mina kommit!! 12 st än så länge och måste säga att Suron har skött sig super och allt har verkligen varit jätte lätt!

Har bara en liten sak. När den vänder sig åt ett håll så blir de något typ av missljud i motorn som att de tickar.. ingen annan som upplevt de? vet inte vad de beror på och min sambo är lite sugen på att skruva sönder men inte jag.. :S

trallallaa

• Gäst
« Svar #326 skrivet: 09 feb-10 kl 12:26 »
Tycker det stod i beskrivningen att man kunde olja in vändmekanismen. Hur man gör kanske också står i manualen...?

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #327 skrivet: 16 feb-10 kl 22:30 »
Nu har jag fått min Suro! Tog fem dagar för den att komma. Snabbt!!! :)

Har laddat den med ankägg och är spänd över resultatet.

Bebisar kommer att kläckas i Suron runt den 11 mars  ;D Spännande!  :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #328 skrivet: 16 feb-10 kl 22:35 »
goooood luuuuck ;D
Fjäderfän och kaniner

Anneli L

• Västergötland
« Svar #329 skrivet: 17 feb-10 kl 08:52 »
Har kläckt andra omfången i min suro . 14 ägg lades i 14 kycklingar kom ut. Helt kanon
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

lazyberserk

• www.Hönsträff.se
    • Södermanland
    • Hönsträff.se
« Svar #330 skrivet: 17 feb-10 kl 09:58 »
Tänkte bara fråga om det är nån som har en Rcom kläckare med Usb ? eller nån som kan svara på vad det är för ide att ha det ? Skulle väll vara för atthålla koll över temp och fuktigheten?
www.Hönsträff.se

Weasel

• Skåne
« Svar #331 skrivet: 17 feb-10 kl 21:53 »
Har bara en liten sak. När den vänder sig åt ett håll så blir de något typ av missljud i motorn som att de tickar.. ingen annan som upplevt de? vet inte vad de beror på och min sambo är lite sugen på att skruva sönder men inte jag.. :S

Min lät lite när den vände. Det var att den vändaren mitt emot motorn var för hårt spänd. Lossade lite på skruven så försvann missljudet!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #332 skrivet: 19 feb-10 kl 20:55 »
Vi har precis byggt färdigt våran. Vi inhandlade termostat och värmeslinga på högberga. Kostar ju självklart lite det också men man får å andra sidan en personlig prägel på den. vi har för stunden bara en äggbricka med plats för 41 hönsägg (högberga)men det är förberett för 2st till. Kläckbacken och detaljerna har vi gjort i massiv valnöt som vi har lackerat för en tålig yta. Luckan är också i valnöt och 6mm glas för att hålla värmen bra. Stommen är 38mm tjock med vattenfast skiva invändigt. Den är helautomatisk och för att kunna se när det kläcks så sitter 30 led lampor längs med glidlisterna. Den kanske blir till salu sen, har inte bestämt mig ännu men måste ju kläcka en gång med den iaf.
Kan ge dig lite mått och instruktioner om du vill ge dig på utmaningen.

Det blir mycket billigare än t.ex hemel och snyggare om man får säga så om sitt eget verk o:) 

//Johan
« Senast ändrad: 19 feb-10 kl 21:02 av Smic »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #333 skrivet: 19 feb-10 kl 21:00 »
Smic, vilken proffsig maskin. Ni måste ju ha ett smärre snickeri för att kunna göra det där själva  :o. Och ett antal arbetstimmar har garanterat gått åt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #334 skrivet: 19 feb-10 kl 21:26 »
Mycket billigare att bygga själv visst. Och snygg maskin blev det också  ;D Men om du säger att den är billigare än en köpemaskin så har du inte tagit betalt för arbetstiden... Själv räknade jag på det innan jag köpte min nya och kom fram till att det blev billigare att köpa. Jag har alltid fullt upp och hos mig gäller tyvärr allt som oftast "Tid är pengar"
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

peppz

• Västergötland
« Svar #335 skrivet: 19 feb-10 kl 21:46 »
Vi har precis byggt färdigt våran. Vi inhandlade termostat och värmeslinga på högberga. Kostar ju självklart lite det också men man får å andra sidan en personlig prägel på den. vi har för stunden bara en äggbricka med plats för 41 hönsägg (högberga)men det är förberett för 2st till. Kläckbacken och detaljerna har vi gjort i massiv valnöt som vi har lackerat för en tålig yta. Luckan är också i valnöt och 6mm glas för att hålla värmen bra. Stommen är 38mm tjock med vattenfast skiva invändigt. Den är helautomatisk och för att kunna se när det kläcks så sitter 30 led lampor längs med glidlisterna. Den kanske blir till salu sen, har inte bestämt mig ännu men måste ju kläcka en gång med den iaf.
Kan ge dig lite mått och instruktioner om du vill ge dig på utmaningen.

Det blir mycket billigare än t.ex hemel och snyggare om man får säga så om sitt eget verk o:) 

//Johan

WOW, värsta designerverket..
Helt klart dig man ska snacka med om man vill ha en kläckare som passar in i vardagsrummet :P

Men vad i hela världen kostade den att svänga ihop? och hur lång tid tog det?

Själv så har min kläckare lagt av totalt, motorn brann så nu kläcker jag i en vanlig frigolitlåda, det är iof trist att vända för hand, men det fungerar klockrent :P
Kennel SweetCaileanz

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #336 skrivet: 20 feb-10 kl 10:16 »
WOW, värsta designerverket..
Helt klart dig man ska snacka med om man vill ha en kläckare som passar in i vardagsrummet :P

Men vad i hela världen kostade den att svänga ihop? och hur lång tid tog det?

Själv så har min kläckare lagt av totalt, motorn brann så nu kläcker jag i en vanlig frigolitlåda, det är iof trist att vända för hand, men det fungerar klockrent :P
Det har nog tagit mig ca 20 timmar effektiv arbetstid. Men det är ju mycket att fundera på för att få ihop det på ett snyggt sätt. Såg att någon skrev att tid är pengar och så får man inte se på utan man måste ju tycka att det är roligt. Sen så får man väl fråga sig vad den är värd, jag menar att du hittar garanterat inte än kläckare som ser likadan ut och speciellt inte i valnöt.
Det har kostat ca 3300  i material.
Men det är ju elektroniken som är dyrast tyvärr.

Vändare, termostat, element och luftrosett = 2100 kr  ( Högberga )
Fläkt = 198 kr  ( clas ohlsson )
hygrometer, Ledlister, beslag, = 450kr
Glas 6mm = 130 kr
Skiva och valnöt= 500kr

Träsktrollet

• -
« Svar #337 skrivet: 20 feb-10 kl 12:24 »
Grattis till en, måste jag säga, underbar kläckare!
*Dregglar*
Har ni gjort den helt från grunden eller har ni använt ett litet "skåp" och arbetat utifrån den?
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #338 skrivet: 20 feb-10 kl 13:09 »
Grattis till en, måste jag säga, underbar kläckare!
*Dregglar*
Har ni gjort den helt från grunden eller har ni använt ett litet "skåp" och arbetat utifrån den?
Den är gjord från grunden. Limmade ihop vitfolierad skiva med en gul sk." lantbruksplaywood". Så väggarna är 38mm tjocka så den totala vikten är ca 35 kg. Känns ju skönt att ha en stryktålig yta invändigt. Vi har lagt in 20 isbar ägg så nu väntar vi med spänning på kläckresultatet. Men temperaturen ligger stadigt på 37,5 grad iaf.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #339 skrivet: 23 feb-10 kl 14:29 »
Ska man bygga liknande så borde man kunna ta en gammal stereobänk??
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser