Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66091 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #360 skrivet: 19 feb-11 kl 18:39 »
...Så vad säger ni, i klassen runt 100 ägg eller lite mer, är det fortfarande Hemel som röstas på. Jag är nästan såld på den, för den smälter in i vårt lilla torp-vardagsrum och verkar pålitlig och praktisk. Men jag tycker det är MYCKET pengar! Jag mailade Hemel i tyskland och frågade om pris på frakt mm, men då hänvisade de enbart till Högberga som de har avtal med. De är mycket billigare i Hemels webshop än på Högberga. Vad gör jag då?...

Köp en Heka på tyska Ebay. Heka är orginalvarianten. Bröderna som hade företaget blev osams och en hoppade av och startade Hämel... Samma ritningar samma principer samma maskiner.... Finns återförsäljare i Sverige på Heka också så reservdelar är inget problem. Frakt till Sverige 69-128 € beroende på vilken maskin man köper. Här är länk till deras Webshop:
http://stores.ebay.de/heka-brutgeraete72/HEKA-Brutgerate-/_i.html?_fsub=1941611011&_sid=95964971&_trksid=p4634.c0.m322
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #361 skrivet: 04 mar-11 kl 08:47 »
Någon som vet var man kan få tag på sådana här?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #362 skrivet: 04 mar-11 kl 09:07 »
Ser ut som en Suro som någon har skurit till en äggbricka till.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #363 skrivet: 04 mar-11 kl 09:09 »
Ser ut som en Suro som någon har skurit till en äggbricka till.
jaha..var det så lätt som en vanlig ägg bricka :) tyckte den såg så proffsig ut att lägga i kläckaren. Tycker det är så jobbigt att sätta i mellanväggarna >.<
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #364 skrivet: 25 maj-11 kl 18:02 »
nu fick jag mail att dom skickat kläckarna jag beställde 2 st Rcom50 pro men får la dom inte förren nästa vecka  ::) ska bli så spännande
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

octavianus

• Uppland
« Svar #365 skrivet: 15 mar-13 kl 11:37 »

john1563

• Skåne
« Svar #366 skrivet: 22 nov-13 kl 09:14 »
Hej
Får försöka sätta liv i denna intressanta tråd Och tack alla för all info, kan bara inte suga åt mig allt.
Några frågor till er som kan, för ingen i mitt hus eller bekantskapskrets har den minsta erfarenhet om detta.
Har rena jurassic park hemma, mina knobbar har lyckats samla på sig all sköns fjäderfän och det börjar dra ihop sig till äggläggning och självklart skall det provas kläckas fram lite av de olika varianterna..om det nu kommer ägg från alla återstår att se.
Då jag belagt dem med inköps stop men i ett svagt ögonblick lovat att införskaffa en äggkläckare så har de små driftiga krabaterna räknat ut att de kan öka på besättningen och sälja av för att finansiera nya varianter fjäderfän, hur nu det kommer att avlöpa vet jag inte.
Det enda jag vet är att allt kommer vara mitt fel om det inte funkar, men jag  kan väl inte låta bli att tycka att detta är lite småkul projekt själv.

Så nu till problemet, vi har ett par gäss, ankpar, kalkonpar, pärlhönspar, höns av raserna Brahma o silkes + 3 olika fasanpar och om alla dessa börjar ploppa ut ägg så har jag fått uppfattningen att jag har problem då jag inte kan samköra många av dessa i en kläckare, samt att vissa uppfattat jag som lite svårkläckta.
Min ide är att införskaffa 2 maskiner från denna site
http://www.theincubatorshop.co.uk/products/egg-incubators.html
Corti 25 Fully Automatic och Brinsea Octagon 20 Advance (Full-Auto)en för enklare höns ägg den andra för de mer svårkläckta.
Vad tror ni som kan detta, slänger jag onödiga pengar I sjön eller bör jag satsa på något än bättre för att få detta att funka.
Har ni andra förslag på maskiner
Tacksam för alla tips jag kan få.

Gilbert

• Gäst
« Svar #367 skrivet: 22 nov-13 kl 11:34 »
Det mest optimala ur redundanssynpunkt borde ju vara att ha två lika dana om man nu tänker köpa två st.

Tack för länken, jag letar också.

Gilbert

• Gäst
« Svar #368 skrivet: 04 dec-13 kl 19:36 »
P&T Poultry får inte sälja till Skandinavien efter en överenskommelse med de skandinaviska återförsäljarna.

Finns det någon annan bra leverantör inom EU som säljer R-COM produkter och som inte tar med moms om man har VAT nummer?

Gilbert

• Gäst
« Svar #369 skrivet: 05 dec-13 kl 10:08 »
Nu har jag köpt en helautomatisk maskin.

kivansson

• Småland
« Svar #370 skrivet: 23 jan-14 kl 08:25 »
Har inte läst tråden fullt ut men allt beror på hur många ägg och vilken kvalite man vill ha på maksinen.

www.gardsshopen.se har allt från de enklaste till de bästa HEKA kläckarna det mesta till bra priser tycker jag.

Vet att de även kan ta in andra modeller av Heka än de har på sin sida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser