Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66205 gånger)

Matilly

SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #300 skrivet: 18 jan-10 kl 11:25 »
Nu har min kommit!!!!

Lyckan är total.. har grejat med den hela fm. Nu går den iallafall och förhoppningen är att lägga i äggen ikväll. Men jag har temp. på 37.5 och fuktighet på 45% blir de bra? Dag 1-18?

Har inte så bra koll och de här är min första ever..

Hoppas ni kan hjälpa mig lite och peppa mig genom de här. Jag när nästan lite nervös..
« Senast ändrad: 18 jan-10 kl 14:12 av Matilly »

trallallaa

• Gäst
« Svar #301 skrivet: 19 jan-10 kl 07:05 »
Citera
Men jag har temp. på 37.5 och fuktighet på 45% blir de bra?
det låter ok...alla säger olika, men så har jag också  ;D .
Jag har helt öppen ventilation, men det vet jag inte om det ska vara, har svårt att tro att det ska vara fel  ::)

Matilly

« Svar #302 skrivet: 19 jan-10 kl 10:30 »
NU har jag precis lagt in mina ägg. Det blev 24 st men eftersom de inte ligger perfekt mot kanterna så la jag lego närmast ena väggen för att de skulle ligga stadigt mot varandra. Jag vet inte om de var dumt men de står ju inte heller nånstans vad man ska göra om de inte passar perfekt. För de kommer de ju aldrig göra. Hur brukar ni göra? Tänte mest på att plast inte tar åt sig någon fukt därav lego.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #303 skrivet: 19 jan-10 kl 11:52 »
Jag brukar använda en bit hushållspapper för att stabilisera upp äggen om dom tenderar att ricka runt i kläckaren. Vet inte om det är bra men det funkade för mig och så gjorde den "hönsgubbe" som lärde mig mycket av det jag kan om att kläcka i maskin.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Matilly

« Svar #304 skrivet: 19 jan-10 kl 21:09 »
Jag tänkte kanske att papper sög upp fukt så de kanske inte var någon höjdare. Men nu har jag satt dit lego och de verkar funka så jag tror de får va så helt enkelt.. blir de dåligt resultat får vi ta papper nästa gång.

Så otroligt spänd nu.. känns som att 21 dagar är så otroligt lång tid..

Matilly

« Svar #305 skrivet: 28 jan-10 kl 08:37 »
PÅ vilken dag ska jag höja luftfuktigheten och hur mycke? När ska jag ta bort väggarna och stanna vändningen?

Förlåt men jag har ingen koll och behöver lite hjälp!

Tack!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #306 skrivet: 28 jan-10 kl 08:50 »
Sluta vända när det är 3 dagar kvar till kläck. Lägg äggen plant. Höj luftfuktigehten ordentligt. Det ska ju inte regna i kläckaren men luftfuktigheten kan nästan inte bli för hög  detta läge. Låt bli att öppna kläckaren förrän det är färdigt! (detta är det svåraste ;))
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Megan

• Gäst
« Svar #307 skrivet: 28 jan-10 kl 10:46 »
Sluta vända när det är 3 dagar kvar till kläck. Lägg äggen plant. Höj luftfuktigehten ordentligt. Det ska ju inte regna i kläckaren men luftfuktigheten kan nästan inte bli för hög  detta läge. Låt bli att öppna kläckaren förrän det är färdigt! (detta är det svåraste ;))

Fast omdu har för hög fuktighet så drunkar ju kycklingarna i äggen? när det kläcks så höjs ju fuktigheten automatiskt. Så jag skulle i alla fall inte dra på för mycket :P

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #308 skrivet: 28 jan-10 kl 10:52 »
Fast omdu har för hög fuktighet så drunkar ju kycklingarna i äggen? när det kläcks så höjs ju fuktigheten automatiskt. Så jag skulle i alla fall inte dra på för mycket :P
Kycklingar kan drunkna i ägget om du har för hög fuktighet genom ruvningen. Detta beror på att ägget inte torkar tillräckligt och luftbubblan är för liten när dom ska till att kläckas. Kycklingar drunknar inte av hög luftfuktighet i kläckaren när dom är på väg ut (dvs de sista 3 dagarn) Men du ska naturligtvis inte a så mycket vatten i kläckaren att äggen ligger i vatten ::)

trallallaa

• Gäst
« Svar #309 skrivet: 28 jan-10 kl 16:19 »
Jag gjorde som så,dag 19 tog bort vändningen, höjde till 55% fuktighet och sedan sänkte jag graderna ,från 37,5 till 37,2. Dag 21 höjde jag till fuktigheten till 65-70%. Det fungerade och jag tycker jag bara följde deras beskrivning  ;D ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #310 skrivet: 28 jan-10 kl 16:21 »
Jag ska köpa en COVATUTTO 40 halvautomatisk för 2000 kr, begagnad. Är det en bra maskin och verkar priset rimligt?

Är det någon som har en handbok till den, som man skulle kunna få kopiera?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Matilly

« Svar #311 skrivet: 28 jan-10 kl 22:05 »
Jag gjorde som så,dag 19 tog bort vändningen, höjde till 55% fuktighet och sedan sänkte jag graderna ,från 37,5 till 37,2. Dag 21 höjde jag till fuktigheten till 65-70%. Det fungerade och jag tycker jag bara följde deras beskrivning  ;D ;)

Låter vettigt så jag tror jag provas så.. är som lite nervöst de här och nu börjar det ju närma sig så.. hur länge brukar du ha de kvar i maskinen innan du flyttar dem?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #312 skrivet: 28 jan-10 kl 22:19 »
Hur gör ni andra (SURO) lägger ni äggen ner dag 19 ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

trallallaa

• Gäst
« Svar #313 skrivet: 29 jan-10 kl 07:36 »
Citera
Hur gör ni andra (SURO) lägger ni äggen ner dag 19
ja

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #314 skrivet: 29 jan-10 kl 07:42 »
Jag ska köpa en COVATUTTO 40 halvautomatisk för 2000 kr, begagnad. Är det en bra maskin och verkar priset rimligt?

Är det någon som har en handbok till den, som man skulle kunna få kopiera?
Ingen som har en åsikt? Tacksam för svar.

(kanske skulle vi skapa en annan tråd för hur man använder sin äggkläckningsmaskin, det verkar vara det den här tråden handlar mest om, och därför är det svårt att hitta information och omdömen om olika äggkläckningsmaskiner  ;) )
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

trallallaa

• Gäst
« Svar #315 skrivet: 29 jan-10 kl 07:55 »
Jag provade söka efter Covatutto 40 (här på alternativ)och tycker det kom fram en del + att då ser du ju vilka som har den och kan fråga efter bruksanvisning  ;)
Priset verkar väl ok, beroende på hur gammal den är. Reservdelar hittar du ju lätt i sverige och vill du ha den automatisk , så är det bara att köpa vändarmotor till  ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #316 skrivet: 29 jan-10 kl 07:57 »
Tack, jag borde förstås ha sökt först  :-[ . Men det var mest priset jag klurade på, men vill ju inte betala för mycket... Ok, nu ska sökmotorn gå varm.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #317 skrivet: 06 feb-10 kl 16:30 »
Så var första kläckningen i min nya Hemel avklarad. Dax för en utvärdering av maskinen kanske?

Klara plus är att den var superenkel att förstå sig på, håller fukt och temp perfekt. (Klarade även av att temperaturen i rummet den stod i plötsligt sjönk 15 grader, utan problem.  :-*

Klara minus sedan innan var väl egentligen inte på maskinen, utan på det runt omkring. Leveransen tog än dubbelt så lång tid som utlovats, och när den väl kom fram hade den inte digital termostat som jag beställt.  :-\

Jag måste säga att kläckningen gått över förväntan, trots att jag behövt öppna maskinen flera ggr under kläckningen (info om det kommer längre ner...) och äggen inte har haft den bästa starten sas (mina egna förvarades i ett 0-gradigt hönshus, och de inköpta var värpta i ett helt ouppvärmt hönshus i värmland under en period med runt 25 minus.... Dessutom hann en del av dem bli för gamla eftersom maskinen inte kom som utlovats...)

Av mina egna (appenzeller och grönvärpare) var det bara ett fåtal som inte blev kycklingar ( 2 guldfärgade appenzeller-hönskycklor finns till salu!).

De köpta äggen från maran och isbar fick jag två kycklingar av varje sort från. Övriga maranägg var obefruktade (alt. hade inga foster kunnat utvecklas i) och bland isbaräggen så var det många med foster som dött pga sprickor i äggen som jag inte sett från början. Antagligen ett resultat av kylan. Men inte illa att det alls blev några kycklingar av de köpta äggen tycker jag! Så fort temperaturen blir bättre, så ska jag göra ett nytt försök med bägge raserna.

Dock så undrar jag lite hur tillverkarna tänkt när de konstruerat dörren... När kläckbacken ligger kloss an mot dörren, så blir det en springa på 12-13 mm fram till glaset, iom att det är en tjock list på insidan av dörren. Där kan små näpna appenzellerkycklingar klämma sig ner och drunkna i vattenbehållarna!

Det ramlade ner ett par stycken igår innan jag insett problemet, som tur var satt dottern vid kläckaren just då och var snabb att ropa på mamma. Den tillfälliga lösningen består som ni ser av två cd-fodral i dörren. Men det känns ju som att sådana här missar ska inte finnas i såpass dyra maskiner! Upplockning av kycklingar och insättning av trillskydd i form av cd-skivor =) tvingade mig att öppna maskinen ett par ggr under pågående kläckning vilket ju bör undvikas... Men som sagt, det kläckte som det skulle i alla fall.

I övrigt hade jag önskat att vattenbehållarna var djupare för är några kycklingar sena ut hinner behållarna torka ut, iom att man inte bör öppna maskinen de sista dagarna samt under själva kläckningen. Men behållarna behöver fyllas åtminstone efter 2½-3 dygn så den ekvationen stämmer inte riktigt... Det blir till att sätta in egna behållare till nästa kläckning.

Nästa kläckning ja, den dröjer nog lite för nu har mina hönor insett att det nog är vinter trots allt, och jag får bara ett par ägg om dagen. Men om ngn annan behöver hjälp att kläcka sina ägg så får ni säga till, jag har tänkt att maskinen ska få betala av lite av elen den drar =) genom att kläcka åt andra också om det är någon som önskar detta.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #318 skrivet: 06 feb-10 kl 18:17 »
Hej! Den där oföragliga springan kycklingarna alltid hitta löste vi med att sätta en list på kläckbacken, precis så tjock så dörren går att stänga.  Vattenbehållarna djupare??? Till min maskin är de ca 7-8 cm höga och tre styck följde med maskinen.  Jag fyller på mina varje dag och under kläckning ibland oftare.   Mvh Marie

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #319 skrivet: 06 feb-10 kl 18:19 »
Hej! Den där oföragliga springan kycklingarna alltid hitta löste vi med att sätta en list på kläckbacken, precis så tjock så dörren går att stänga.  Vattenbehållarna djupare??? Till min maskin är de ca 7-8 cm höga och tre styck följde med maskinen.  Jag fyller på mina varje dag och under kläckning ibland oftare.   Mvh Marie

Nej visst, det är inget svårt problem att lösa till nästa kläckning, men jag tycker inte att jag ska behöva lösa sådant själv när jag köpt en såpass dyr maskin  :-[ ;)

Då har vi nog fått olika behållare, för mina är typ 2½-3 cm höga bara...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser