Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66116 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #260 skrivet: 02 jan-10 kl 20:30 »
Du trycker på både pluss och minus så att det piper till och temperaturen börjar blinka..... då trycker du OK, eftersom den ska vara densamma......då blinkar luftfuktigheten och då plussar du upp till önskad fuktighet. Tryck sedan OK osså OK:ar du dig fram till att allt är lugnt igen. FÄRDIGT ;D

VA DU E SNABB TRALLALLAA :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

trallallaa

• Gäst
« Svar #261 skrivet: 02 jan-10 kl 20:35 »
Citera
VA DU E SNABB TRALLALLAA
Jaaa, för en gångs skull en fråga som jag kunde svara på  :P Jag hade precis lappen bredvid mig  :-[ ::)

Anneli L

• Västergötland
« Svar #262 skrivet: 02 jan-10 kl 21:10 »
Du trycker på plus och minus knapparna samtidigt en gång, då får du frågan om du vill ändra graderna, vill du ändra dem så trycker du på + eller - tills du får rätt grad, sedan trycker du ok.
DÅ får du frågan om vilken fuktighet i % du vill ha, samma sak där, tryck + eller - tills den visar rätt fuktighet och sedan ok.
Sedan kommer den fråga om alarm vid för låg eller hög temp och sedan samma för fukt, det är bara trycka ok.
Detta står beskrivet i ett löst blad, lika stort som två A4 (vet inte vad det heter  :-[ )Under 4.Operation Part Explanation, 4-1. How to set ;D

HAr läst detta flera ggr på lappen men ändå inte fattat. men nu fick jag utförliga anvisningar från er båda.
tackar så mycket
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #263 skrivet: 03 jan-10 kl 19:33 »
Hejsan
Jag undrar hur ni kunde spåra ert paket ...
eller kolla hur långt det kommit.......
När jag går in på posten så är det ett tecken för lite
å från storbritanniens sida saknas det oxå ett tecken
så vad gör jag för fel??

E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Anneli L

• Västergötland
« Svar #264 skrivet: 03 jan-10 kl 20:24 »
Hejsan
Jag undrar hur ni kunde spåra ert paket ...
eller kolla hur långt det kommit.......
När jag går in på posten så är det ett tecken för lite
å från storbritanniens sida saknas det oxå ett tecken
så vad gör jag för fel??

Jag fick aldrig någon information så jag kunde spåra mitt paket. Men det kom efter 5 vardagar ändå.  :)
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #265 skrivet: 05 jan-10 kl 12:57 »
JIPPI!!! Jag har nu blivit suro beroende och beställde nyss en för 48 ägg också ;D tycker om min 24 så mycket och den är så snygg att jag kände att en till var tvungen att inhandlas!! och så är jag nyfiken på hur det ser ut när det är för 48 ägg ;D undrar när den för 72 ägg kommer stå framför min dörr  ::)  :-[

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #266 skrivet: 05 jan-10 kl 13:48 »
JIPPI!!! Jag har nu blivit suro beroende och beställde nyss en för 48 ägg också ;D tycker om min 24 så mycket och den är så snygg att jag kände att en till var tvungen att inhandlas!! och så är jag nyfiken på hur det ser ut när det är för 48 ägg ;D undrar när den för 72 ägg kommer stå framför min dörr  ::)  :-[

hej. Vart hittar du en suro som tar 48 eller en som tar 72 ägg??
My name is not Rihanna....

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #267 skrivet: 05 jan-10 kl 14:32 »

är på samma hemsida, http://www.pandtpoultry.co.uk/ fast det ligger under fliken "incubators 25+"

48 ägg, http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/4/productid/1434
72 ägg, http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/4/productid/1435

ser ut som att de ska komma ännu större maskiner, men kommer ut i februari/mars...

Thii

• Närke
« Svar #268 skrivet: 05 jan-10 kl 14:47 »
hej på er nu hamnade jag här också (jag skulle egentligen fråga om någon vet om man kan använda ägg som fusit, mina har gjort det så där ett hundratal) men nu blev det ju intressant med äggkläckare. Hemel som ni pratar om kan man köpa dessa i Sverige eller skickar ni efter på nätet. Jag har en liten helautomatisk och ett stort hemmabygge för 100 ägg. Men det är alltid kul med något nytt.
Jag bor i litet torp mitt i skogen har höns, katter och hundar. Odlar efter bästa förmåga ekologiskt.

trallallaa

• Gäst
« Svar #269 skrivet: 05 jan-10 kl 14:47 »
Citera
Citat från: Ratchaburi skrivet Idag kl. 13:48

är på samma hemsida, http://www.pandtpoultry.co.uk/ fast det ligger under fliken "incubators 25+"

Hmmm, jag som fick det intrycket att man då får två kläckare och vid 72 , så får man 3 st... :-\
Det här står ju på hemsidan:
2 x Suro Incubators at a great price to give a real affordable option.
With 2 incubators you now have the option to set 24 one week and 24 the next whilst giving you the large incubator egg capacity you may need. Having 2 units gives you so much more flexability!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #270 skrivet: 05 jan-10 kl 15:21 »
jo, jag förstod det  :-X men gör inte mig så mycket, tar ju säkert lile mycket plats som en annan kläckare, blev billgare än att köpa 2 samtidigt. ja, men då vet ni alla andra det som inte tycker om den "tanken"! ;D

trallallaa

• Gäst
« Svar #271 skrivet: 05 jan-10 kl 16:46 »
Ja men Fredrikslund, då kommer ju du ha "en 72:a" du har ju då plats för 72 ägg  ;) ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #272 skrivet: 05 jan-10 kl 18:16 »
Ja men Fredrikslund, då kommer ju du ha "en 72:a" du har ju då plats för 72 ägg  ;) ;D

du är ju bara för smart!! ;D men då ska jag ha en *räknar* en 144:a suro ;)

Weasel

• Skåne
« Svar #273 skrivet: 09 jan-10 kl 21:57 »
Min första vaktel kom precis ur ägget! 19 kvar, knappt så man vill gå och lägga sig ikväll ju!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #274 skrivet: 10 jan-10 kl 03:15 »
Har läst denna tråd med mycket stort intresse och förstår alla Suro anhängare, men jag föll för en mindre : http://www.brinsea.co.uk/products/brinsea-mini-advance-incubator/370/ (Fast jag köpte den lite billigare på ebay.co.uk ;)  (Sök-länk, modellen "Eco" är manuell vändning))

Jag har [idag] inget behov av att kläcka så många som 24 ägg och vill bara ha en kläckare för en eller två gånger om året...

Väntar med spänning på att den skall komma...
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 03:18 av backstugan »
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Matilly

« Svar #275 skrivet: 10 jan-10 kl 09:26 »
Hej! Jag hade som bestämt mig för att köpa en suro efter alla diskutioner som varit här. Men nu när jag gick inte på den e-bay som du rekommenderade så finns de ju en hel del andra maskiner för lite mindre. Jag behöver väl egentligen inte heller en som är för mer än 10-12 st. Men de är ju inte så många som levererar till sverige på sidan såg jag. Sen den du köpt. Hur funkar den? Öppnar du locket och vänder några gånger per dag eller? hur är det med fukt? MÄtas de på något vis? Nu blev jag också väldigt sugen på en sån för den var lite mindre och betydligt billigare för en nybörjare som jag. VAd hamnade du på i frakt kostnad?

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #276 skrivet: 10 jan-10 kl 11:05 »
Hur funkar den? Öppnar du locket och vänder några gånger per dag eller? hur är det med fukt? MÄtas de på något vis? Nu blev jag också väldigt sugen på en sån för den var lite mindre och betydligt billigare för en nybörjare som jag. VAd hamnade du på i frakt kostnad?

Den jag beställde, "ADVANCE", är automatisk, automatiken vänder äggen och håller temperaturen. Fuktigheten hålls via en reservoar och mäts inte. Den räknar ned dagarna till kläckning och slutar vända äggen två dagar innan kläckning, som man ska. Jag beställde den i natt, så det kommer nog ta en vecka eller så innan den dimper ner. Jag återkommer med bilder och lite första intryck så fort den har kommit. Totalkostnaden blev £120 INKLUSIVE frakt, den har även en extra 12 äggs bricka för vaktel/fasan ägg (Extra bricka kostar £14 om man köper den löst). Vill man bara ha med en bricka för hönsägg så kan man köpa denna och då blir det ännu billigare, £110 med frakt.

Den allra billigaste, "ECO", verkar det som om du måste öppna och vända äggen manuellt i. Men den har nedräkning och temperaturkontroll som den andra...
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Matilly

« Svar #277 skrivet: 11 jan-10 kl 09:31 »
Nu har jag iallafall tillslut trots allt beställt en Suro. En för 7-10 äg kostade ju ca. 1500 med frakt och den för 24 kostade 2000.- med frakt så jag tyckte inte skillnaden var så jätte stor så de fick bli en större iallafall.

Så nu är jag lite nervös och hoppas att den kommer så fort som möjligt och sen kanske jag kommer behöva lite hjälp men då vet jag ju vart jag kan vända mig.. hoppas jag.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #278 skrivet: 11 jan-10 kl 14:36 »
JIPPIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Min kläckare kom idag!!! (suron)....äntligen!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

trallallaa

• Gäst
« Svar #279 skrivet: 11 jan-10 kl 19:37 »
Citera
JIPPIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Min kläckare kom idag!!! (suron)....äntligen!
Kul ,bara att sätta igång och kläcka då  :P

Citera
Så nu är jag lite nervös och hoppas att den kommer så fort som möjligt och sen kanske jag kommer behöva lite hjälp men då vet jag ju vart jag kan vända mig.. hoppas jag
Inget att vara nervös för  ;)

Jag undrar vad de tänker på Pandpoultry, då hela Sverige börjar köpa samma kläckare  ??? ;D Snart kanske vi får en svensk bruksanvisning  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser