Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66249 gånger)

Jacob

• Uppland
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #240 skrivet: 27 dec-09 kl 18:41 »
Var kan man köpa Suron då?
Vad är det för hemsida?
Köttfår

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #241 skrivet: 27 dec-09 kl 18:43 »
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Jennyt

• Västergötland
« Svar #242 skrivet: 27 dec-09 kl 23:11 »
Då kör vi lite OT ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #243 skrivet: 27 dec-09 kl 23:12 »
Åsså en till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Weasel

• Skåne
« Svar #244 skrivet: 28 dec-09 kl 12:08 »
jag gjorde så också men jag kortade den lite nu, för det tog så väldans lång tid innan vattnet kom fram. fick pumpa många ggr. Men det funkar nog det också. HAr startat upp min ska lägga i äggen snart. Detta är så spännande.

Håll inne + knappen 5 sekunder så startar pumpen. Sen kan man bara hålla den inne tills vattnet pumpats fram.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Anneli L

• Västergötland
« Svar #245 skrivet: 28 dec-09 kl 14:48 »
Håll inne + knappen 5 sekunder så startar pumpen. Sen kan man bara hålla den inne tills vattnet pumpats fram.

Jag kom på detta efteråt. smarta mig. :-\. Men det funkar utmärkt efter jag korta den också.  :)
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

Vitis

• Skåne
« Svar #246 skrivet: 29 dec-09 kl 13:50 »
vet ej, jag har en funki, där står de alltid och vänder lagom. Sen har jag en hemmel, där har jag gjort en special back för skickade ägg, där de står upp och jag väljer hur mycket den ska tippas. för hand.
....

Ursäkta om jag är OT och dessutom citerar ett gammalt inlägg.

Jag undrar hur mycket som är lagom när man tippar äggen, såg nån bild på din stora kläckare (den stora 'trämöbeln') och det såg ut som backarna lutades ca/knappt 45 grader åt en hållet och så 45 grader åt andra hållet. Kan det stämma?

Jag håller på och bygger en egen kläckare och funderar på om äggen ska ligga eller stå, vändas helt eller bara lutas lite åt olika håll.

Ruvmax lär ju vara bra, där rullar äggen runt på en platta lite hur som helst om jag förstår rätt, en del har äggen liggande på rullar och äggen vrids då helt runt sin egen axel, de flesta automatiska vändare brukar ha nån form av vagga där äggen lutas lite från sida till sida. Dom som har hemmabyggen och vänder helt manuellt vänder ofta äggen helt om minst två gånger per dygn. Alla har olika åsikter om vilket som är bäst, ska man ta det som ett tecken på att alla metoderna funkar bra?

Hur ofta ska man vända?

JBF

• Småland
« Svar #247 skrivet: 29 dec-09 kl 14:57 »
Det verkar vara olika skolor gällande vändningen. När jag var yngre hade jag en hemgjord kläckare där jag hade äggen liggande ner, och jag vände dem två ggr per dag, och hade alltid helt OK resultat. Vissa säger att de skall vändas både 3 och 5 ggr, men huvudsaken är ju att de vänds så att inte embryot fastnar i skalet. Lättast är ju att ha äggen liggande om man bygger själv. Jag hade en perforerad masonitskiva som underlag och en ram med järnpinnar som äggavskiljare liggande på denna botten, och genom att skjuta ramen framåt eller bakåt så rullade äggen ett halvt varv så att alla vändes samtidigt. Det kan du ju använda, om du inte planerar för en jättekläckare vill säga...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #248 skrivet: 01 jan-10 kl 14:22 »
Nu har jag med tagit ett stort kliv och beställt hem Suron!!!!!!!!!  Hoppas allt går som det ska! :-\ ;D

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #249 skrivet: 01 jan-10 kl 20:02 »
Köp en hemel!!! Nettan

trallallaa

• Gäst
« Svar #250 skrivet: 02 jan-10 kl 05:25 »
Citera
Nu har jag med tagit ett stort kliv och beställt hem Suron!!!!!!!!!  Hoppas allt går som det ska!
Grattis till köpet  ;D

Matilly

« Svar #251 skrivet: 02 jan-10 kl 10:05 »
Hej!

Jag ska försöka köpa mig en maskin nu och jag har försökt läsa mig till detta men blir inte riktigt klok på alla dessa inlägg så.

Jag behöver en för ca 25 ägg helst helt automatisk och lättskött liten och smidig och får kosta max 2500kr. Tycker de här är som en djungel och vet inte riktigt var jag ska börja. Vad ska jag leta efter? Nån som har en bra hemsida? Är väldigt dålig på de här med att beställa utomlands även om de säkert blir billigare. Men vad säger ni? Rekommendera mig gärna och skicka länkar.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #252 skrivet: 02 jan-10 kl 12:04 »
Ja fick precis ett mail där det står:

Sorry please confirm your country as we do not deliver to a Sverige

Kind regards,

Trevor Marshall

PandT Poultry 'Your One Stop Poultry Shop'

Gravel Road

Llanyre

Powys

LD1 6ED

web : www.pandtpoultry.co.uk

email : info@pandtpoultry.co.uk

phone : 0844 884 3278

fax : 0844 357 6768

Vad betyder det??????

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #253 skrivet: 02 jan-10 kl 12:08 »
Kanske förstår de inte svenska ;).

Prova att beställa till SWEDEN istället. Men jag vet inte om det faktiskt är så att de inte levererar hit, eller om de bara inte förstår ordet Sverige.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #254 skrivet: 02 jan-10 kl 12:16 »
Kanske förstår de inte svenska ;).

Prova att beställa till SWEDEN istället. Men jag vet inte om det faktiskt är så att de inte levererar hit, eller om de bara inte förstår ordet Sverige.

Men jag har juredan beställt den och de tog ju 2000 spänn såfort jag var färdig, sen fick jag mailet!!!!!!  :-X :-X

Anneli L

• Västergötland
« Svar #255 skrivet: 02 jan-10 kl 12:41 »
Men jag har juredan beställt den och de tog ju 2000 spänn såfort jag var färdig, sen fick jag mailet!!!!!!  :-X :-X

Svara på mailet och skriv att det ska skickas till Sweden. Tror absolut också att dom inte fattar att Sverige är sweden. JAg beställde min därifrån. Men skrev Sweden.

Matilly

« Svar #256 skrivet: 02 jan-10 kl 19:18 »

Hej!
Jag har snart också tänkte beställa en suro som ni har. Men visst är den helt automatisk? Hur är de med vändningen? Vänder den ? Kan man stänga av vändningen vid dag 18 eller? Har inte så bra koll men den verkar ju helt klart super bra!

trallallaa

• Gäst
« Svar #257 skrivet: 02 jan-10 kl 19:30 »
Citera
Hej!
Jag har snart också tänkte beställa en suro som ni har. Men visst är den helt automatisk? Hur är de med vändningen? Vänder den ? Kan man stänga av vändningen vid dag 18 eller?
Den är helt automatisk och den vänder(gungar fram och tillbaka) en gång i timmen. Man stänger av vändningen genom att dra ut den sladden. Suron har en sladd för själva delen där äggen och det digitala är och en sladd för själva "vaggan" och man får byta ut kontakterna till "svenskamodellen".

Jag har precis höjt fuktigheten en aning och det är så härligt att bara trycka in önskad fuktighet...och så fixar maskinen det  *juppiii* inga mer fuktiga trasor, som jag måste hålla på med (min manuella octagon :-\ )inga mer hygrometerbesvär tjohoo!!
Jag tackar "Fredrikslund" för tipset *tummen upp* !

Anneli L

• Västergötland
« Svar #258 skrivet: 02 jan-10 kl 20:07 »
Den är helt automatisk och den vänder(gungar fram och tillbaka) en gång i timmen. Man stänger av vändningen genom att dra ut den sladden. Suron har en sladd för själva delen där äggen och det digitala är och en sladd för själva "vaggan" och man får byta ut kontakterna till "svenskamodellen".

Jag har precis höjt fuktigheten en aning och det är så härligt att bara trycka in önskad fuktighet...och så fixar maskinen det  *juppiii* inga mer fuktiga trasor, som jag måste hålla på med (min manuella octagon :-\ )inga mer hygrometerbesvär tjohoo!!
Jag tackar "Fredrikslund" för tipset *tummen upp* !

Ska höja fuktigheten om en vecka i min. Men hur ställer man in den så den håller högre fuktighet ? fattar inte riktigt det.

trallallaa

• Gäst
« Svar #259 skrivet: 02 jan-10 kl 20:26 »
Du trycker på plus och minus knapparna samtidigt en gång, då får du frågan om du vill ändra graderna, vill du ändra dem så trycker du på + eller - tills du får rätt grad, sedan trycker du ok.
DÅ får du frågan om vilken fuktighet i % du vill ha, samma sak där, tryck + eller - tills den visar rätt fuktighet och sedan ok.
Sedan kommer den fråga om alarm vid för låg eller hög temp och sedan samma för fukt, det är bara trycka ok.
Detta står beskrivet i ett löst blad, lika stort som två A4 (vet inte vad det heter  :-[ )Under 4.Operation Part Explanation, 4-1. How to set ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser