Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66132 gånger)

JBF

• Småland
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #220 skrivet: 20 dec-09 kl 14:50 »
Färnevik: Köpte du din Hemel via Högberga eller? Funderar på en sån också... Satte igång min Covatutto igår för jag hämtade en tupp hos Tindranu, och kunde ju inte låta bli att köpa 30 ägg också, vintern till trots...  ;). Covatutto 24 ska ju enligt infon rymma 30 dvärgägg, men 4 ägg fick jag lägga ovanpå de andra... Det bör väl fungera tills första lysningen då det kanske blir lite plats över...

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

trallallaa

• Gäst
« Svar #221 skrivet: 20 dec-09 kl 15:14 »
Citera
NI som har köpt Suro. Vattenslangen i locket ska den vara utanför trasan eller ska den va inne så den droppar i trasan?
Min är inne och droppar i trasan.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #222 skrivet: 20 dec-09 kl 16:14 »
Färnevik: Köpte du din Hemel via Högberga eller?

Ja det fick bli så. tänkte först beställa direkt från Tyskland, men kände att det blir för krångligt om det skulle bli problem med maskinen. lättare med en svensk åf att kontakta då!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

JBF

• Småland
« Svar #223 skrivet: 20 dec-09 kl 16:33 »
Ja, det har du rätt i... Vet nån hur den automatiska vändningen fungerar på Hemels maskiner? Kan man koppla ur den på en "äggbricka" för kontinuerlig kläckning?

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Anneli L

• Västergötland
« Svar #224 skrivet: 20 dec-09 kl 16:41 »
Min är inne och droppar i trasan.

Ok då gör jag samma. :-)
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #225 skrivet: 20 dec-09 kl 17:02 »
Ja, det har du rätt i... Vet nån hur den automatiska vändningen fungerar på Hemels maskiner? Kan man koppla ur den på en "äggbricka" för kontinuerlig kläckning?

Du stänger av vändningen med en knapp. Du kan alltså inte stänga av "bara" en våning utan då stannar alla. 

JBF

• Småland
« Svar #226 skrivet: 20 dec-09 kl 17:05 »
Ahaa, hur har du det då Linslus? Har du alltså 3 (eller X antal) ruvbackar, och sen byter du till 3 (eller X) kläckbackar när du slutar vända äggen?

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #227 skrivet: 20 dec-09 kl 18:32 »
Ahaa, hur har du det då Linslus? Har du alltså 3 (eller X antal) ruvbackar, och sen byter du till 3 (eller X) kläckbackar när du slutar vända äggen?

Precis.  :)

Jacob

• Uppland
« Svar #228 skrivet: 20 dec-09 kl 18:41 »
Färnevik: Hur mycket betalade du totalt inkl moms och frakt?
Funderar också på att byta, har nu 2 st Covattuo 24, helautomatiska men det skulle vara bra att ha en som man få plats lite mer i. Men känner ändå att det blir lite onödigt att ha en som får plats med 120 ägg...
Köttfår

Anneli L

• Västergötland
« Svar #229 skrivet: 23 dec-09 kl 12:05 »
Hjälp! Hur lång har ni eran vattenslag på suron mellan vatten flaskan och mellan pumpen och kläckaren???

Weasel

• Skåne
« Svar #230 skrivet: 23 dec-09 kl 13:07 »
Jag klippte den bara på mitten, så det är väl ca 35 cm vardera.

Var och hämtade 20 vaktelägg hos AnetteK idag, ska bara låta de vila lite, sen drar jag igång ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Anneli L

• Västergötland
« Svar #231 skrivet: 23 dec-09 kl 13:19 »
jag gjorde så också men jag kortade den lite nu, för det tog så väldans lång tid innan vattnet kom fram. fick pumpa många ggr. Men det funkar nog det också. HAr startat upp min ska lägga i äggen snart. Detta är så spännande.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #232 skrivet: 25 dec-09 kl 18:27 »
till er alla som precis har köpt suro´n:    hur mycket kostade den totalt med allt inräknat...?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Anneli L

• Västergötland
« Svar #233 skrivet: 25 dec-09 kl 19:54 »
till er alla som precis har köpt suro´n:    hur mycket kostade den totalt med allt inräknat...?

Jag betalade 2034 kr

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #234 skrivet: 26 dec-09 kl 14:50 »
Hejja :o
Jo jag blev med en King jag med har ju läst tråden å huaa så sugen ...
så en julklapp till mej själv ;D
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Jennyt

• Västergötland
« Svar #235 skrivet: 26 dec-09 kl 22:46 »
Kläckning imorgon :o....... nu får vi se om tuppen jobbat ;) ....... Suron är ju helt suverän ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #236 skrivet: 26 dec-09 kl 22:59 »
Kläckning imorgon :o....... nu får vi se om tuppen jobbat ;) ....... Suron är ju helt suverän ;D

du MÅSTE sätta in bilder på kycklingarna med sen!!!!  när de är i kläckaren!! börja fota redan nu ;D ;D ;D ;D ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Anneli L

• Västergötland
« Svar #237 skrivet: 26 dec-09 kl 23:15 »
Ja fota gärna är så nyfiken. Min är igång sedan onsdag. kläckning 12 jan.

trallallaa

• Gäst
« Svar #238 skrivet: 27 dec-09 kl 18:22 »
Citera
Hjälp! Hur lång har ni eran vattenslag på suron mellan vatten flaskan och mellan pumpen och kläckaren
Det stod i beskrivningen att den skulle vara 35 cm, så jag kapade också av den i mitten.
Citera
Subtotal £149.99
Shipping £22.80
Total £172.79
därefter beror det ju på var kronan står i kurs.
Citera
Min är igång sedan onsdag. kläckning 12 jan
Min har kläckning 3 Jan, jag har inte ens lyst dem denna gång  ::) vill inte störa äggen mer än nödvändigt  :-[ .
Citera
Kläckning imorgon ....... nu får vi se om tuppen jobbat  ....... Suron är ju helt suverän
Hur gååår det med kläckningen :o :P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #239 skrivet: 27 dec-09 kl 18:37 »
Jorå..... här kläcks det så fint så ;D Två stycken pipisar ute. Jag hjälpte nummer två litegrann eftersom det tog sån tiiid. Åtmindstonde ett ägg till som är sönderpickat innifrån och ett som rör på sig..... JAg har heller inte lyst dem. Var på gång flera gånger men det kom hela tiden något emellan, så jag har ingen aaaaning om hur befruktningen är. Det är hönans första ägg och hon går med tupp som är lika gammal som hon själv........ vi får med andra ord se vad det blir av detta :P Suron sköter sig exemplariskt. Jag höjde luftfuktigheten och drog ur vändarkontakten på julafton. Då tog jag oxå ut mellanväggarna och lade äggen ner. Nu när det börjar kläckas höjs luftfuktigheten och då har jag öppnat ventilen mer än innan. Funkar finfint ;D

Jag får väl försöka peta in lite bilder framåt kvällskvisten  ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 2 användare
LimJans, Solugglan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser