Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri i södra sverige?  (läst 2462 gånger)

Ulricaa

• -
Slakteri i södra sverige?
« skrivet: 09 nov-09 kl 15:53 »
Jag ringde slaktbilen för fyra veckor sen och han har fortfarande inte kommit...efter nedläggningen av scan och att skövde har lagt ner sin lammslakt, vart sänder ni andra era får till slakt någonstans? Det måste finnas nåt närmre slakteri än håkantorp härifrån väl???? Tycker det är så DÅLIGT att inte transportören har kommit, jag kan inte ha två baggar gåendes hela vintern...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Slakteri i södra sverige?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-09 kl 16:01 »
I och för sig, vid denna tiden på året och med bara två baggar att leverera så är nog 4 veckors väntan inte särskilt länge.....
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 09 nov-09 kl 17:51 »
 Hur bor du i förhållande till Öströö?
http://www.ostroofarfarm.com/page.php?page=slakteri
Fast dom utför kanske bara Legoslakt åt andra, vill du ta tillbaka köttet?
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 09 nov-09 kl 17:56 »
I Bassholma finns ett slakteri, långt men inte jättelångt för dig att köra. Han är dessutom väldigt duktig och styckar bra.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 09 nov-09 kl 18:02 »
Jag vill mest bara ha dom slaktade.....tack så jättemycket för era svar, Bassholma var ett bra förslag Kimma, tack! Öströö tar tyvärr inte in fler...
Ulrica

Jacob

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-09 kl 18:31 »
Du har inte tillräckligt många lamm per år så du kan starta kontrakt med scan/sls?
Vi hade samma problem förut innan vi hade kontraktet, de är över huvud taget inte intresserade av att hämta men nu när vi är kontrakterade så dyker de upp den veckan man har anmält dem.
Köttfår

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 09 nov-09 kl 19:10 »
Nej vi har inte tillräckligt ännu med får så vi kan få dom hämtade....nu ikväll har vi iaf bestämt oss för att vi slaktar bagge nr 1 och stoppar i frysen...den andre får gå kvar ett tag till tills det finns plats i frysboxen....annars åker vi till bassholma med honom.
Och jag kan tala om att jag har pratat med slakteriet och dom sa att det var .....av transportören att inte ha hämtat dom, hade jag kunnat köra upp med dom själv hade dom tagit emot dom genast och hade jag haft fler än 10 får hade dom sänt ut en lastbil enkom för att hämta dom....så jag tro mest det är transportören som är ointresserad tyvärr.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 10 nov-09 kl 07:02 »
Håkantorp lamm och fågelslakteri i Vara ska ju ta över efter Skövde (och Scan). De har nyligen startat. Vet inte hur de löst med transporter.

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 10 nov-09 kl 09:41 »
Det var håkantorp jag pratade med...vi som levererade till skövde tidigare ska få sända våra får till det slakteriet.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 nov-09 kl 08:45 »
vill du leverera eller ha legoslakt? Öströö köper inget, de säljer bara tjänsten att slakta.

Ulricaa

• -
« Svar #10 skrivet: 13 nov-09 kl 09:47 »
Det spelar ju ingen roll faktiskt alls, vi hade likagärna kunnat ta hem köttet själva men nu kom grannen och hjälpte oss och slaktade den ena baggen hemma så nu ligger han i frysen.  8)

texelmatte

« Svar #11 skrivet: 14 nov-09 kl 09:53 »
Jag har slaktat i Håkantorp. Det märks i kontakterna med dem att de är nystartade och att de inte fått klart med alla rutiner ännu. De är dock trevliga och tillmötesgående att prata med, tycker jag. Transporterna var ett problem, de hade alldeles för lite lastbilskapacitet att tillgå av olika anledningar. Det hela slutade med att jag körde dit djuren själv. Inga begränsningar för återtag, vilket jag tycker är mycket bra. Styckning ordnade de också, men i Skara, så jag fick hämta lådorna där. Ingen nackdel för mig, som har närmre till Skara än till Håkantorp. Det skall bli spännande att se hur det artar sig till nästa år.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 nov-09 kl 10:34 »
Priset då?

Hur upplevde du klassningen, jämfört med Scan?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

texelmatte

« Svar #13 skrivet: 14 nov-09 kl 14:43 »
Priset för slakt och styckning ökar ständigt, tycker jag. I Håkantorp tog de 250 kr för slakt, 150 kr för grovstyckning och 200 kr för finstyckning. Plus moms. Klassningen var ungefär som jag förväntat mig. Det var årets sista lamm och då blir det ju lite ojämnt, med några lite små och några lite för stora. Eftersom jag säljer köttet själv är det ingen nackdel att de väger en bit över 20 kg, så länge de inte blir feta förståss. Jag har inte slaktat på Scan så jag kan inte jämföra med deras klassning. I senaste fårskötsel stod det en artikel om Håkantorp, och jag tror de skrev att personalen som jobbar med lamm tidigare jobbat i Skara. Borde ju vara på Scan då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 5 användare
eriksjos, Anders Flix, Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser