Den Ultimata produktionsrasen för alla finns nog inte

Dels har man ju olika tycke och smak, sen har man olika förutsättningar på gårdarna och olika nischer man är intresserad av att sikta på...
Men de ultimata Produktionsdjuren är med ganska stor säkerhet korsningsdjur som Svekhult-Ia beskrev. Lite mindre tackor som producerar bra med mjölk utan att äta så extremt mycket underhållsfoder korsat med köttrasbagge för bra tillväxt på lammen.
Jag har varit runt på ganska många större fårgårdar och här uppe är det i alla fall dom djuren och Gotlandsfåren (för dom som är intresserade av skinn) som dominerar stort.
Och det gäller även på KRAV och Ekologiska gårdar med extensiv djurhållning på naturbeten och liten kraftfoderanvändning...
Jag har en del tackor som är korsning Åsen och Finull+ ett litet, litet inslag av någon "okänd" köttras. Det är ganska små runda, fina tackor som lätt lägger på sig utan kraftfoder, ullen är också fin, finfibrig med glans (medvetet urval eftersom jag är ullintresserad).
I år blev det av en "Olyckshändelse" ett experimentår eftersom några tackor blev tjuvbetäckta av bagglamm (jag kan inte säga till hundra vad bagglammet var för ras men är relativt säker på att det var en med stort Åseninslag som jag blev "lurad" att ha kvar för länge med tackorna pga dess storlek) och lammade redan i slutet på februari och resten var betäckta med min nya Leicesterbagge och lammade 2 månader senare.
De tidigare födda har förbrukat mer kraftfoder, pga att betet kommer igång sent här så är inte februari en optimal lamningsmånad om man vill använda en extensiv uppfödningsmodell....
Med facit i hand så var slaktvikten i snitt nästan 10 kg mer/bagglamm för de som var födda 2 månader senare men hade köttraspappa. Alla lamm har gått på naturbete med sina mödrar, alla bagglammen flyttades sedan till återväxtbete för att undvika tjuvbetäckningar.
Men för att man ska kunna bedriva korsningsavel så behövs ju besättningar som har renrasavel som man kan hämta djur ifrån

Mvh
Charlotte