Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upphittade får... vad göra...?  (läst 3711 gånger)

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
Upphittade får... vad göra...?
« skrivet: 02 nov-09 kl 23:24 »
Kikar in för att få lite tips... min mamma arrenderar ut sin mark och en bonde har fem kvigor gåendes där.... sen FLERA veckor tillbaka går finns
det även fem får där... som ingen tycks sakna.....
Arrendatorn har frågat runt och det finns ingen i närheten som saknar några får...

Jag har idag försökt ringa polisen.. men det var ju inte lätt..fick två telefonnummer där ingen svarade för att de satt i förhör... och sen hade gått för dagen.... jag är orolig för fåren för nu hämtas ju kvigorna och de borde komma hem... kallt och blött.. och dåligt med mat blir det väl snart....

Hittills finns det gräs kvar och kvigorna har ju fått rundbalar m.m. som de också kunnat ta del av.

Man kan inte komma så nära så man kan få hem dem till mammas ladugård.. annars hade jag försökt med det....
nåväl.. vad jag undrar.. är det rätt väg att gå.. att ringa polisen... eller skall man vända sig någon annanstans....??

Tacksam för hjälp.

Kajjsa

• Ångermanland
SV: Upphittade får... vad göra...?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-09 kl 08:36 »
Det går inte att läsa öronmärkningen? Då står ju produktionsplatsnumret där de föddes, så kanske man kan spåra dem den vägen.

Hink med kraftfoder kan vara användbart om man vill komma nära   :)

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 03 nov-09 kl 08:51 »
Kommunens djurskydd (eller rättare sagt jordbruksverkets) har hand om sånt här. Ring till kommunen och fråga efter tel.nr till inspektörerna som kommer och kollar vems djuren är och vad som skall bli av dem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #3 skrivet: 03 nov-09 kl 09:16 »
Super, tack för hjälpen det skall jag göra!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-09 kl 09:21 »
Vad kul det måste bli att se på när kommunens djurskyddsinspektörer (som f ö numera är länstyrelsens) ska läsa öronnummer på dessa skygga får  ;D ;D ;D Nu får de äntligen något vettigt att göra...
Önskar jag var där ;)!!!!

(eftersom jag har en bra vallhund (BC) och aldrig har haft detta problem :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 03 nov-09 kl 10:37 »
Nu funkar inte vallhund på alla får 8) Dessutom går det med tålamod och rätt metod att närma sig skygga får också. Kräver bara lite intelligens ::) Dessutom kan man anlita en kikare, eller en bra kamera med teleobj. Då kan man i datorn förstora bilden till läsbarhet.
Sedan får man ju hoppas att de har öronmärken, annars ligger de illa till, med tänke på att djurskyddet ar tillkallat :-\

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #6 skrivet: 03 nov-09 kl 10:52 »
Nu har jag kontaktat Länsstyrelsen och gjort en anmälan, så de kommer att skicka ut någon.

Några öronmärkningar har de inte vad jag kan se....

Skönt att man får tag i någon som kan hjälpa till i alla fall.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 03 nov-09 kl 10:54 »
Synd du hann att ringa dem. Om de är oreggade lär de väl skjutas på plats. Du kunde väl tagit hand om dem själv efter att ha tämjt dem med kraftfoder. Gratis får...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #8 skrivet: 03 nov-09 kl 12:59 »
Nej tack jag vill inte då inte ha några får... och inte vill jag att de skall gå vind för våg heller
så jag var ju tvungen att göra något.

Är det inte lag på att får skall märkas eller...??

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 nov-09 kl 13:10 »
Jag hade aldrig velat ha några får som bara dök upp...! Det finns tillräckligt med smittsamma sjukdomar inom fårbranschen att undvika ändå, fast man vet vem som är ägaren...

Att inte alla får går att valla är en skröna som odlas ivrigt av folk som inte har egen erfarenhet av Border Collie. Jag har under mina 20 år aldrig vare sig stött på eller ens hört talas om några får som inte går att valla!!! (Jag har till min meritlista även lagt Mufflonfår - visst fasen går de också att valla!!)

Men om ni har några får som är "omöjliga" att valla, så slår jag gärna vad och sedan kommer och bevisar att det går... Kanske kan tjäna mig en hacka?!? ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 nov-09 kl 13:25 »
Får uttalar jag mig inte om,men har sett kor somär omöjliga att valla, totalt omöjliga...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 03 nov-09 kl 13:33 »
I all djurhantering gäller det att det är en duktig hund och förare som kan läsa djuren ordentligt. Djuren måste givetvis vallas in på ett bra sätt innan man kan säga att djuren är omöjliga att valla på.

Hoppas det löser sig med de förvildade fåren. De är säkert inte lätta att få tag på men att fodra in dem på lite god mat hjälper säkert och sen ta hjälp av en duktig hund och förare tror jag alla gånger skulle fungera.

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 nov-09 kl 13:34 »
Mitt erbjudande gäller inte kor :) :o
Kor har lite mer att lägga emellan om de inte har lust att göra något. Jag är alldeles för rädd om mina hundar!! Däremot får bangar vi inte för några sorters ;D

Instämmer f ö i Hugomannens förslag!

Birgit

« Svar #13 skrivet: 03 nov-09 kl 14:37 »
Ja, nu gällde det ju inte invallade får ::)
Har en bekant som fick sin BC ihjälstångad av gutefår! Hunden var van att vall, fåren inte vana att vallas 8)

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 03 nov-09 kl 14:50 »
Ja, nu gällde det ju inte invallade får ::)
Har en bekant som fick sin BC ihjälstångad av gutefår! Hunden var van att vall, fåren inte vana att vallas 8)

Jag har faktiskt svårt att tro på att en Bra vallhund låter sig stångas ihjäl av får oavsett ras på fåren... Förhoppningsvis skickar inte hundägaren iväg hunden själv på egna uppdrag och griper in om fåren får tag på hunden.
Vi har ett par Vallhundsägare i närheten som faktiskt brukar rycka in i såna situationer som i den här tråden. Dom har fångat in förrymda får som blivit förvildade och ALDRIG varit vallade...
 En av hundägarna har även hjälpt till vid fångst av förvildade kvigor.
                                         Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 15:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 03 nov-09 kl 15:11 »
Jag håller med Charlotte!
Jag kan aldrig tänka mig att en bra hund blir ihjälstångad av ett får. I så fall ska det träffa på ett ytterst olyckligt sätt!! Oftast HINNER ett får inte stånga en bra hund. Hunden hinner tala om för fåret vad som gäller innan dess.
Jag var och vallade in en grupp "omöjliga" Gutefår  en gång. Det tog 20 sekunder. Och inte ett enda bett. Det räckte att min hund tittade på dom och sa" Dags att gå". De ifrågasatte aldrig hundens auktoritet ens...

Hoppas ni får tag i rymlingarna.

ulfg

« Svar #16 skrivet: 03 nov-09 kl 20:17 »
Min napoletanska mastiffhona Esther, frid över hennes minne, smet genom fårgrinden en gång, fick iväg hela guteflocken och började jaga dem.
Hon drev dem framåt ca 100 m utefter stigen i vild flykt. Tills ledartackan vände sig om, böjde sig ner och stångade till henne så hon stöp i backen.
Så hann jag ikapp och fick fast hundskrället. Som redan hade börjat retirera, rejält omskakad och med en bula i pannan. Napoletanare väger mellan 70-90 kg och är framförallt vakthundar. Jag tror nog även dessa gutar skulle kunna bli vallade av en hund, men oförberedda på det tror jag de kan bli en svår nöt att knäcka även för rutinerade vallhundar...

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #17 skrivet: 03 nov-09 kl 20:58 »
Alla får MÅSTE vara märkta med gårdsnummer och ett eget nummer.Plastbricka eller alluminiummärkning.Inget får får lämna en gård utan öronmärkning.
Detta för att kunna spåra vart ev smitta kommer ifrån.
Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 03 nov-09 kl 21:37 »
Min napoletanska mastiffhona Esther, frid över hennes minne, smet genom fårgrinden en gång, fick iväg hela guteflocken och började jaga dem.
Hon drev dem framåt ca 100 m utefter stigen i vild flykt. Tills ledartackan vände sig om, böjde sig ner och stångade till henne så hon stöp i backen.
Så hann jag ikapp och fick fast hundskrället. Som redan hade börjat retirera, rejält omskakad och med en bula i pannan. Napoletanare väger mellan 70-90 kg och är framförallt vakthundar. Jag tror nog även dessa gutar skulle kunna bli vallade av en hund, men oförberedda på det tror jag de kan bli en svår nöt att knäcka även för rutinerade vallhundar...

Som jag sa innan så måste djuren bli invallade på rätt sätt av en bra hund. Jag använder även mina hundar att flytta kvigor och kor. De väger ofta uppåt ett halvt ton och kan med lätthet döda en hund med den storleken men en BC är smart. Allt handlar om vilken bild djuret får av hunden vid första ögonblicket. Om djuren går undan lugnt och fint för hunden så har de förtroende och respekt för den. Din hund hade bara jakt i huvudet. Det kände dina får så därför gick det som det gick tråkigt nog. :(

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

ulfg

« Svar #19 skrivet: 03 nov-09 kl 22:29 »
Min dumma hund fick precis vad hon förtjänade. Eftersom allt gick bra och varken får eller egentligen hund blev skadade så tyckte jag dramat hade ett ganska lyckligt slut. Framförallt blev jag så imponerad av mina underbara och tuffa ledartacka. Efter det slarvade jag aldrig med grinden igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser