Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad per djur?  (läst 4214 gånger)

louise

• Gäst
Kostnad per djur?
« skrivet: 02 mar-06 kl 13:56 »
Jag blir tokig! Nu har jag legat vaken hela natten för att jag är så orolig över mina gårdsplaner. Jag är helt oerfaren och har ingen aning om hur mycket en ko, ett får eller en get äter per år och vad det kostar.  Nån som vet?

Johan1

Re:Kostnad per djur?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-06 kl 22:57 »
Jag konsulterar självhushållningsboken av john seymour. :)

Till en mindre ko (jerseyko) räknar han med 6 kg hö per dag och med 220 dagar i stallet blir detta 1320 kg per år. Hö priset varierar, jag har sett annonser från 1kr/kg till 2kr/kg. Räknar vi med 1.5 kr så blir det knappt 2000 kr.

Ett kraftfoder bestående av 75 % korn/havre och 25% ärter/bönor. För varje liter mjölk kon mjölkar ska hon ha 0,45 kg. Om kon mjölkar 10 liter ska hon ha 4,5 kg.  Räknar vi 2 kr/kg för spannmålen ca 7kr. Bönor/ärter vet jasg inte riktigt vad det kostar men gissar på ca 5 kr/kg. 6kr blir det då per dag. Alltså 13 kr för kraftfodret per dag,
13*220= 2860 per år. Under betestiden behövs inget kraftfoder för 10 liter mjölk. Hö + kraftfoder = drygt 4500 kr per år.

Get: ca 1 kg hö om dagen, 220 * 1,5 = 330 kr per år.
kraftfoder mellan 0,5 kg till 1 kg och lika mycket rotfrukter.
2 kr för kraftfodret det blir 440 kr per år. Rotfrukter kan man själv odla  och ge i mån av tillgång och även grönsaker och kål kan man ju ge.  

Får äter ca 1,5 kg per tacka så det blir lite mer än geten.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 mar-06 kl 14:34 »
Tack!! underbara beräkningar! Kanske nån som vet nåt om grisar och höns också?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-06 kl 02:30 »
Jag blir tokig! Nu har jag legat vaken hela natten för att jag är så orolig över mina gårdsplaner. Jag är helt oerfaren och har ingen aning om hur mycket en ko, ett får eller en get äter per år och vad det kostar.

Du har kostnader för -strö -semin -veterinär -försäkring -salt & mineraler -klövverkning  per djur också, förutom foderkostnaden...
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 02:30 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 04 maj-06 kl 21:04 »
Du har kostnader för -strö -semin -veterinär -försäkring -salt & mineraler -klövverkning  per djur också, förutom foderkostnaden...

+ den berömda reservbufferten när allt går på tok......

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #5 skrivet: 19 maj-06 kl 08:11 »
De flesta djur kan man ge hösilage som är mycket billigare än torrhö. Men då måste man ha nog många djur så de hinner äta upp en stor boll innan den blir dålig. Öppnad håller de max 2 v. Vissa djur, tex hästar, måste desutom vaccineras mot botulism om man ger silage. Men mig veterligen är det få som ger torrhö till kor. Fast det är väl varken historiskt eller "alternativmässigt" att ge konserverat gräs. Men billigt är det.

Eller så hässjar du själv.

Grisar är dyrare. Dom lever ju inte på huvudsakligen hö. Men har du ko så får du restprodukter av mjölken som grisen gärna äter. För jag gissar att konventionellt grisfoder inte är aktuellt.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 19 maj-06 kl 22:59 »
De flesta djur kan man ge hösilage som är mycket billigare än torrhö. Men då måste man ha nog många djur så de hinner äta upp en stor boll innan den blir dålig. Öppnad håller de max 2 v.

Visst är hösilage billigare än hö MEN du ska ge dubbelt så mycket av ensilaget jämfört med hö !
Priset x 2 blir det för att jämföras med höpriset.
(Får ska man hellst inte ge hösilage/ensilage)

Ensilage håller sig i 3-4 DAGAR inte 2 veckor  :o

Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #7 skrivet: 21 maj-06 kl 20:10 »
Så fel det kan bli. Så är det så klart när det är milt/varmt. Jag utgick från mitt norrlandsperspektiv. Mitt i den norrländska vintern (minus 20 eller till och med kallare) sägs det att den håller upp till 10-14 dagar. Då är det ju djupfruset,  jämförbart med vår egen mat i frysen som håller mycket längre än så. Men det var jag inte tydlig med att jag menade. Och nog går det mycket av det, men lite billigar är det väl ändå?

Vad är det med fåren och silage? Jag har ju inte får men har funderat på det. Med hästar är det ju botulismen som är det stora problemet. En del hävdar iofs att det är fel ph också. Är det samma sak med fåren?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 21 maj-06 kl 23:34 »
Nej... Fårens stora problem är att de lätt kan drabbas av Hjärnhinneinflamation/Listerios (=dödligt) om de äter dåligt ensilage (fel ph). :-\
Så man brukar inte rekomendera ensilage/hösilage till dem.

Dessutom är det inte bra för nyfödda lamm att komma i kontakt med ensilage.
Så...HÖ till Fåren.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 02 jun-06 kl 03:13 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 01 jun-06 kl 12:16 »
Min granne som under många år fött upp får, ger hösilag/ensilage och har inga problem. Friska fina djur! Även lammen.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 01 jun-06 kl 16:33 »
Min granne som under många år fött upp får, ger hösilag/ensilage och har inga problem. Friska fina djur! Även lammen.

Jag är inte granne med dig MEN har också fött upp får i många år om det nu har någon betydelse för trovärdigheten?

Roligt att din granne haft sån tur.
Och visst man kan ha tur och klara sig från tråkigheter som ens/hösilage till får kan förorsaka.
MEN så är det andra då som inte har samma tur....

och det är inte roligt att få avliva sin fina dyra bra avelsbagge i Listerios...
eller att få se den där favorittackan man haft sedan hon var flasklammm o som är sååå personlig ligga där och sakta dö..
eller då lammungarna dör som flugor i infektion av bakterier från ensilaget....

Många kan berätta om hur tråkigt det är !

Men jag kanske missuppfattar dig, du kanske bara ville berätta vilken turtomte din granne är och inte att Listerios på får inte existerar...

Rosa
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 19:26 av Rosa »

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 01 jun-06 kl 20:13 »
Jag litar på att min granne är kunnig på får och ger vad de behöver. Han har väldigt fin besättning, vuxna som lamm! Och jag tror inte det är "tur" när det går så bra för hans stora besättning. Men jag kan ju fråga om du vill, hur det kommer sig att han har så fina får trots ensilage.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 01 jun-06 kl 20:23 »
Men snälla nån....
får några får Listeria så får de det och då dör dom - får dom inte listeria så dör dom inte och är fina och pigga.

Jag "tror" det är tur... du tror inte det...så då har vi varsin åsikt.
Vari ligger problemet  ???
« Senast ändrad: 02 jun-06 kl 03:11 av Rosa »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jun-06 kl 21:58 »
Men vilken grälsjuka! Räcker det inte med att konstatera att ger man fåren bra foder mår de troligen bra av det och ger man dem dåligt foder blir de troligen sjuka och dör kanske. Det gäller säkerligen inte bara ensilage. Och inte bara får heller för den delen.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 01 jun-06 kl 22:08 »
Det handlar nog mer om att vissa människors attityd om hur allt bör fungera enligt deras uppfattning kan bli rätt så påfrestande. Särskillt när de bevisligen inte alltid vet bäst även om de själva är övertygade om det.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 01 jun-06 kl 22:55 »
Nu blir jag otroligt förvånad  :o

Att ni kallar nån som verkar kunna en del om ämnet OCH har praktisk erfarenhet för Besserwizzer är direkt oförskämt !

Man ska väl för att ett forum ska leva ha olika inställningar och erfarenheter och kunna stå för sina åsikter vilket Rosa verkar göra :)  Då går ni direkt in och förolämpar henne   >:(

Att be nån söka hjälp via psykolog säger en hel del om fushion's egen mentala status. Du kan inte må bra ! Är du så hatisk över ett helt normalt insiktsfullt svar i en sån här tråd då är det nog du som behöver denna psykologhjälp eller så kanske du redan går där eftersom du kan ställa diagnos på andra   ::)

Att inte moderatorerna har gått in o redigerat dessa påhopp är även det helt otroligt. Vad har ni för nettikett på detta forum egentligen.

Skärp er ! Ni beter er som okunniga bonntölpar som inte vill veta mer än näsan räcker  :-X

Det är bland de flesta fårbesättningar ett faktum att det finns risker med att ge ensilerat foder till får. Speciellt ensilerat foder utan analys.

Att det skulle bli billigare med hösilage än vanligt hö när man räknar torrsubstans (det som man egentligen betalar för) verkar underligt ! Kostnaden blir enligt min erfarenhet lika om man jämför foder med god kvalite'.  
Och vi vill väl alla ge våra djur foder av bra kvalite' som de inte blir sjuka av eller ???

Peter
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 01 jun-06 kl 23:56 »
Ger man hästar hösilage utan att vaccinera dem mot botulism så löper de risk att få detta. Ger man får ensilage löper de risk för listeria. Ger man barn under 1 år honung löper de risk att dö i spädbarnsbotulism.
Sedan finns det säkert oräkneliga grannar som på grund av okunskap, snålhet, riskbenägenhet eller ren idiotism ger felaktigt "foder", de flesta klarar sig men några dör. Att då hänvisa till dessa som någon sorts norm för att det skulle vara o.k. att ge fel sorts "foder" på grund av att de ännu inte har drabbats är djupt felaktigt.
Det är bättre att informera grannen om riskerna och ge honom/henne rådet att byta "foder".

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 02 jun-06 kl 00:57 »
Storbonden och Sar.

Jag har förklarat för Rosa varför jag reagerade illa på hennes inlägg.

Och absolut....goda råd är bra. Det är inte råden i sig jag reagerar på utan sättet de framförs på.

Ensilage kan skada djur om man inte vet vad man håller på med, men det är inget som behöver innebära döden för får.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 02 jun-06 kl 01:33 »
Nu var inte mitt inlägg främst riktat till dig Fred utan mer till hänvisningen till grannen. Det verkar dock vara något inlägg bortraderat som jag inte hann vara med på.

Visst är det så ensilage till får inte BEHÖVER innebära döden men det KAN göra det och då är det i min mening olämpligt foder. Sedan får väl var och en göra som de vill med det är synd om de djur som tar konsekvensen. Men där är vi kanske redan överens?!  ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 jun-06 kl 06:49 »
Inläggen som är borttagna föreslog att Rosa borde genomgå terapi. Det var i alla händelser dem jag lackade ur på. Man kan ha olika åsikt utan att bete sig som en flåbuse.
« Senast ändrad: 02 jun-06 kl 06:53 av Ulric Eriksson »

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser