Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fel ras  (läst 3460 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Fel ras
« skrivet: 02 nov-09 kl 11:08 »

Under årens lopp har jag märkt att det finns åtskilliga som har en felaktig uppfattning om vilken ras de har. Har även sett det här på Alternativ flera gånger. Folk har kontaktat mig och sagt att de har några dvärgkochin och nu skulle de vilja ha några till. Så kommer de till mig och ser mina. "Men så ser inte våra ut" får jag höra, och av beskrivningen förstår jag att  det är någon blandning med inslag av dvärgkochin.( Det är säkert likadant med andra raser.)
 Men de som sålt hönsen har bestämt hävdat att de är dvärgkochin, och förmodligen har även de blivit lurade.
Det kan ju inte vara lätt som nybörjare att veta hur det är.
Detta apropå att köpa höns på Blocket och liknande. En annan tråd.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Fel ras
« Svar #1 skrivet: 02 nov-09 kl 14:36 »
Har precis samma erfarenhet som dig.    :-\ Vet även många som köpt ägg här på forumet och det har många gånger blivit något helt annat än vad som beställts. (mest färgmässigt) Jag vet att väldigt många tror sig köpt en ras men som i själva verket är något helt annat.  Det är ju alltid nybörjare som råkar illa ut det är därför jag avråder från att köpa på t.ex. blocket.  :-*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 02 nov-09 kl 16:11 »
Det kom hit en och skulle ha en dv kochintupp till sina dv kochiner... MEN OJ, VILKA STORA, VAD ÄR DET FÖR NÅGOT? Sa hon åt min Wall-E på 850g (som en dv kochintupp ska väga xD). Hon velade och tyckte inte att hönorna eller var "titta en dv kochinhöna!!" utan det var snarare... "Ja, ungefär sådär ser mina ut"... Eh...  =/ Lät helt klart som att det var något annat inblandat i hennes... Och om hon tyckte att Wall-E var stor (vilket jag inte tycker han är, har sett en massa dv kochintuppar som är mycket större än honom)!?!? så lär det ju varit någon av minidvärgras inblandat i hennes.

Jag fick nästan vibbar av henne att hon fick för sig att mina dv kochiner inte var renrasiga... xD

Här kommer "jätten" vandrande  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mina1982

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 nov-09 kl 16:29 »
Ja visst är det så att nybörjare  kan råkar ut för sånt, men det gäller ju även andra grejer som säljs på blocket :P tex köpa bil :)
Och som med annat ,har man tänkt köpa höns då läser väl man på om den rasen man vill köpa ??? Iaf gör jag det....
Jag säljer när jag har över och behöver bli av med lite höns eller kycklingar på blocket och tycker det har vore jätte bra.
Dom flesta, eller rättare sagt alla har haft eller har höns och är oftast insatta i ras dom vill köpa.
Själv har jag med köpt höns på blocket och har varit helt nöjd, man får ju ta reda på det man behöver veta ;D
Så jag vill bara säga KÖP på blocket, skojare finns överallt , men VET vad du ska köpa....

trallallaa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-09 kl 16:41 »
Jag sitter just nu här i panik eftersom jag annonserade ut mina blandiskycklingar på blocket och en köpare kommer och hämtar dem idag. Men, jag försöker klura ut vilka som är mina RENRASIGA Kochin !!
Så han kommer nog åka härifrån med vad han tror är blandras, men är mina Kochiner   :o det var väl en ny vändning på problematiken  ;D.
De här tror jag är 6 av mina Kochin  ??? ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 02 nov-09 kl 16:51 »
De två sista ser inte ut att vara kochin...  =/ Fel kroppsform och alldeles för lite fjädrar på fötterna + mysko färg på benen som du skrev med. ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 nov-09 kl 17:11 »
Ja, linsus, vet precis vad du pratar om!. har beställt ägg här ifrån och en utav de två gånger fick jag fram något som skulle var faveroller. de hade 5 tår, skägg och allt. men vad fasiken. den jag har kvar är svart fläckig och något i dvärg format ??? lite tråkigt, älskade dom farvoller jag hade förut och hade tänkt att föda upp de igen nästa år. men får börja om på nytt då den hönan jag har ser väldans konstig ut. känns alltid tråkigt att ha lagt ut pengar och så får man något halvdant.. eller vad man ska säga  :-\
« Senast ändrad: 02 nov-09 kl 19:00 av Fredrikslund »

trallallaa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 nov-09 kl 17:40 »
Citera
Vet även många som köpt ägg här på forumet och det har många gånger blivit något helt annat än vad som beställts. (mest färgmässigt)
Oj, jag trodde man kunde lita på dem här på forumet  ???,liksom sitta och skicka fel ägg etc då får man ju väldigt dåligt rykte och ingen vill köpa ägg sedan...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 nov-09 kl 17:47 »
vet inte om personerna i sig skickar fel ägg med mening direkt. kan ju vara någon tupp som kommit fel och personen kanske inte tycker att det är så viktigt, eller något liknande. skulle förvåna mig om folk med flit skickar fel ägg. eller dom kanske faktiskt gör det. men som linsus sa så är det nog med felfärgade dom blir, inte ren blanding egentligen...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 02 nov-09 kl 18:47 »
Men då vill jag berömma en person som inte sket i att en tupp råkat hamnat fel och det är LaPi. En dv kochintupp hade smitit in till hennes Isbar och jag fick INTE köpa några ägg av hennes Isbar förrän de 3 veckorna hade gått, även fast det inte var säkert att kochinen gjort något.  ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 02 nov-09 kl 18:51 »
Applåder till Lapi! :D man kommer längre med ärlighet!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 02 nov-09 kl 19:01 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D Och denna vackra höna fick jag fram, ser så isbarig ut så! ;D Inte en skymt av dv kochin! ;D

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #12 skrivet: 02 nov-09 kl 19:05 »
vet inte om personerna i sig skickar fel ägg med mening direkt. kan ju vara någon tupp som kommit fel och personen kanske inte tycker att det är så viktigt, eller något liknande. skulle förvåna mig om folk med flit skickar fel ägg. eller dom kanske faktiskt gör det. men som linsus sa så är det nog med felfärgade dom blir, inte ren blanding egentligen...

Jag menar inte att någon skickar fel med flit utan oftast är det okunskap. De har litat och trott på dem de handlat djuren av.  När det gäller Dvärg Kochin är de tyvärr väldigt blandade i färgerna.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #13 skrivet: 02 nov-09 kl 22:43 »
Jag köpte ägg av en här på alternativ. Betalade och kläckte fram. 2 kycklingar varav 1 dog den andra var en blandis. (betalade över 500:- för dessa ägg)Säljaren håller med och skickar nya ägg. Men denna gång hade hon visst bestämt sig för att skulle börja med en annan ras än vad jag hade betalat för. HON VISSTE FÖR HON SKREV DET I SITT PM TILL MIG. Hon undrade om äggen kommit fram och om jag hade upptäckt att hon hade skickat ägg av annan ras för den rasen var bra att blanda in i mina renrasiga för att få könsbestämda kycklingar. Alltså skulle jag då avla fram blandisar tyckte hon. Sen ville hon ha betalt för frakten av dessa ägg.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #14 skrivet: 02 nov-09 kl 23:21 »
vem?..tycker att det vore juste om du berättade så andra slipper gå på samma nit..själv har jag några ggr råkat ut för folk som skickat äggen på fel sätt-felpackat men det gjordes av bristande kunskap och jag påtalade det oxå så jag tror att det är avhjälpt men nåt så allvarligt som du skriver om är en annan sak..fram med namnet, tror du kan göra många en tjänst..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #15 skrivet: 03 nov-09 kl 00:29 »
Törs inte! Hört av andra att hon inte drar sig för nåt när hon blir arg på nån annan. Men jag köper aldrig av henne igen. :-\
Hon är flitig här på alternativ.
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 00:38 av älglund »
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 nov-09 kl 07:12 »
Törs inte! Hört av andra att hon inte drar sig för nåt när hon blir arg på nån annan. Men jag köper aldrig av henne igen. :-\
Hon är flitig här på alternativ.
Den enda flitiga här som jag vet är Linkoso XD men tror inte hon skulle göra så :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 03 nov-09 kl 07:26 »
Nä, inte lilla jag. >.<  :'( (men kan misstänka en person själv)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #18 skrivet: 03 nov-09 kl 07:31 »
sandra skulle aldrig göra så.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Lina W

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-09 kl 08:00 »
Vill bara berätta vad jag råkade ut för första gången jag köpte kycklingar. Köpte några Dv kochin kycklingar och fyra st Brahmor, men en av de blev mindre, smidigare och vildare. Men jätte vacker absolut, det visade sig att hon hade dvärg engelska stridshöns med tupp tillsammans med Brahmorna och trodde det var säkert eftersom de var så mycket mindre. Så jag fick en lite annorlunda korsning. Hon är en otrolig höna på att värpa stora ägg och går tillsammans med mina dv kochin. Eftersom jag var helt nybörjade då fortstod jag inte bättre och tyckte det mest var roligt, idag skulle jag nog protestera mera.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser