Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner och fågelvirus?  (läst 1886 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Kaniner och fågelvirus?
« skrivet: 02 mar-06 kl 11:40 »
Jag ringde Jordbruksverket idag och frågade om de visste något om riskerna med att ha frigående kaniner nu i fågelvirustider, men hör och häpna de hade ingen aning om fågelvirus var smittsnamt på gnagare. När jag då informerar damen i telefonen att de senast imorse hittat en död mink med fågelvirus blev hon förvånad, hon hade inte hört nåt om det....suck...så vad gäller nu då?

De på Jordbruksverket vet ingenting, smittskyddsverket vill inte ens svara på frågor...är det bara köttätande djur som riskerar att drabbas eller riskerar jag att förlora hela mitt kaninbestånd nu också??

Jag har idag för säkerhets skull satt ALLA kaninerna i burar så att vildfåglarna inte kan dela deras mat åtminstone..nåt som e så fint att se, hur sparvar och andra småfåglar samsas med min stora belgiska jätte om pelletsen i skålen..var f-n är världen på väg...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

IsaIrina

• Ljungdalsgården
Re:Kaniner och fågelvirus?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-06 kl 13:11 »
Frågan är ju också...hur gör vi i sommar?
Kan vi inte ge kaninerna gräs då?(om det nu smittar till gnagare)

Tänk dom första maskrosbladen som är så roliga att ge...Man riktigt ser
hur kaninerna lyser upp.Suck
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 13:11 av IsaIrina »
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 02 mar-06 kl 16:26 »
Kimma, varifrån har du fått uppgiften om minken med fågelinfluensavirus?
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 02 mar-06 kl 16:38 »
De sa de på nyheterna i morse. På tv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 02 mar-06 kl 16:50 »
 Mitt på dan sa dom att minken skulle provtas men med all största sannolikhet inte var smittad.
 I vår lokaltidning stod det att endast köttätande djur kunde smittas.   Tusan, att man inte är vegetarian ;D
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 02 mar-06 kl 18:29 »
Det frågade jag damen på SJV, om det bara var köttätande djur som kunde få viruset, men det "kunde hon tyvärr inte svara på"...suck..

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-06 kl 10:19 »
Alla lär sig nu av erfarenhet.. även om H5N1 inte smittar minkar och kaniner nu.. Inom några år är det nog så. Då kommer vi smittas människor till människor också.

Till dess tänker jag skaffa höns, släpper mina kaniner ut och katterna går som vanligt på jakt efter allt som rör sig.

När H5N1 har anpassat sig till däggdjur kommer även däggdjur att anpassa sig till viruset.  Det har varit så i alla tider. Det gäller bara att lyssna noga och inte blir rädd. Rädlsan är en dålig rådgivare.

Tycker

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 mar-06 kl 12:22 »
Bra talat Januschka! Om viruset börjar smitta mellan människor förändras det sannorlikt och blir mindre farligt. Nästa års influensa blir kanske fågelinfluensa och det är inte värre än tidigare års influensor...

Dessutom: vad händer om våra kaniner blir smittade: jo de dör. Det vore naturligtvis mycket tragiskt. Jag som de flesta fäster sig vid sina djur och skulle naturligtvis bli lädsen. Sedan får man skaffa nya djur och fästa sig vid dem i stället... Att vi skulle kunna bli smittade av en kanin ser jag som uteslutet. Om man inte brukar göra kaninen sällskap med att käka kulor såklart! ::) :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 6 användare
torbjorn, ärt, Stellaniskogen, fall, -kaja-, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser