Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tupparna slåss!!!  (läst 1722 gånger)

SelmaXXX

tupparna slåss!!!
« skrivet: 01 nov-09 kl 16:55 »
Jag har köpt 3 nya ung-kochinhönor, fick även en grann tupp till. Idag provade jag att släppa ihop dem med mina andra hönor; 1 kochintupp, 2 kochinhönor, 1 silkestupp och 1 silkeshöna. Men...vad de slåss, jag var tvungen att separera dem igen, då de slåss så blodet flödar. Hur lång tid tar det för dem att göra upp rangordningen? :(

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: tupparna slåss!!!
« Svar #1 skrivet: 01 nov-09 kl 17:40 »
Jag släpper aldrig ihop vuxna tuppar. Ska jag ha en till tupp i flocken så sätter jag dit en väldigt ung tupp som inte har blivit "tuppig" av sig och låter som en kyckling.  Man behöver inte mer än 2 tuppar till ca. 10 hönor.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 01 nov-09 kl 17:54 »
Har släppt ihop vuxna tuppar hos min pojkvän ett flertal gånger, ibland rör de inte ens varandra, ibland kan det bli slagsmål. Brukar vara över på någon minut eller två dock. Ofta kan det se värre ut än vad det är, ett litet hack i kammen och det blöder som sjutton. Men håll uppsikt för man har ju hört skräckexempel också på tuppar som slåss till döden.  :-\

Det allra bästa är dock som älglund säger att om man har en vuxen tupp i flocken redan så skaffa en ung mesig  ::) grabb och sätt in i flocken istället för en som hunnit tuffa till sig och blivit manlig.  8)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 01 nov-09 kl 17:58 »

släpp in tupparna i en ny box men hönorna får inte följa med. om de går ihop utan hönor har de inget att slås för. släpp in tupparna med hönorna efter ca en vecka.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #4 skrivet: 01 nov-09 kl 18:18 »
Har varit med om att det har varit några tuppar i en flock och det har inte varit en tillstymmels till ovänskap. Sen huxflux när man har kommit ut en morron är den ena tuppen ihjälhackad! Då blir man ju helt paff!
Jag håller stenhård koll nu.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

SelmaXXX

« Svar #5 skrivet: 01 nov-09 kl 18:37 »
- Ja, det är tuppar som är födda i våras, så de är inte såå gamla! Men..visst de har börjat tuffa till sig. Jag får göra ett nytt försök att släppa ihop dem imorgon igen, kanske utan hönor som någon ovanstående sa? Jag valde att ta emot den nya tuppen pga att den har "rätt"färger. Den är laxfärgad och passar till mina gula hönor. Min "gamla" tupp är vit spättad, jättefin, men fel färg till hönorna har jag fått reda på här i forumet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:
« Svar #6 skrivet: 01 nov-09 kl 19:05 »
Men inte har man väll lax och gult ihop??? Vetefärgat däremot. Vetefärgade hönor är typ orange/gul/röda.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

SelmaXXX

« Svar #7 skrivet: 01 nov-09 kl 19:13 »
Mina hönor är vetefärgade, så det ska gå ihop med min laxfärgade tupp om de nu kommer överens, tupparna alltså!

SelmaXXX

« Svar #8 skrivet: 02 nov-09 kl 10:10 »
 ;)Jag tar bort den granna laxfärgade tuppen. Han är en riktig bråkstake. Han hoppar på mina andra båda tupparna hela tiden. Nu sitter han själv i en box och inväntar sitt öde. Hmmm! Jag lämnar tillbaka honom till sin förra ägare igen.

Så min "nya" hönsflock, har nu utökats med tre jättefina vetefärgade hönor, riktigt trevliga verkar det som. Jag får "drass" med min trevliga vitspättade tupp, trots hans felaktiga färg. Vi får se till våren vad jag gör. Det skulle ju vara såå kul med små kycklingar.... Nu har jag fem st fina kochinhönor och en kochintupp, en silkeshöna och en silkestupp. Min lilla silkespärla, känner sig lite ensam, går ofta för sig själv. Jag skulle vilja ha ett par silkishönor till, till henne. Raserna håller ihop lite mer, verkar det som?

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare
Tångräkan, Jägarskägget, Anders Flix, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser