Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blött ensilage  (läst 6569 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
blött ensilage
« skrivet: 30 okt-09 kl 18:35 »
Hej
Jag har får,de är kräsna så de ratar ganska mycket grova strån(lammen är extrema).

Nu har jag blivit erbjuden att köpa lite blött ensilage billigt.
Jag antager då att det måste vara svårare att rata grova strån ,så det är kanske bra att ge blött ensilage till kräsna djur??.
Jag tycker det borde vara bättre att ge flera gånger på tomma foderbord än 2 gånger och slänga väck det grova.
Jag kan förstå att näringsmässigt är det väl sämre,men det är lättare att ge om man har krubbor,de puttar inte ut hälften i jakten på de finaste stråna.

Om man köper ensilage av en mjölkbonde som har slagit gräset med en 5-6 veckors mellanrum är det mindre grovt då??.
Hur är en 4e skörd i oktober månad  Kvalitetsmässigt???.

Hoppas det finns någon ensilage speciallist på detta forum.

Nästa år kanske man måste så in själv med speciellt fårgräs.Det verkar inte finnas så många med speciellt "fårensilage".

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Jacob

• Uppland
SV: blött ensilage
« Svar #1 skrivet: 31 okt-09 kl 20:51 »
Tycker själv det är dumt att köpa för blött ensilage, det är som att köpa vatten.
Hur blött skulle ditt ensilage vara?
Våra får och lamm tycker i alla fall inte alls lika mycket om blött ensilage jämfört med torrt hösilage. När det har varit många djur och det har varit 2 balar öppnade samtidigt så har de ratat den blöta och gått till den torrare.
Just nu har vi ett hösilage som ligger på ca 80% i TS och det är väldigt smakligt enligt fåren och man har inte betalat för vatten!
Köttfår

Zixten

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-09 kl 12:02 »
Tycker själv det är dumt att köpa för blött ensilage, det är som att köpa vatten.

Betala per TS så slipper man betala för vattnet...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Jacob

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 nov-09 kl 12:04 »
Det är ett alternativ men det är inta alla som vill sälja det på det viset...
Köttfår

Qiz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 nov-09 kl 12:36 »
Om de gillar blött eller inte får du nog prova dig fram till. Tänk bara på att om det är utomhustemp. där du fodrar så blir det som att äta "glass" då ens. fryser vid minusgrader. Det är inte alltid så smakligt om det är väldigt låg ts i fodret.

Betala per kg ts annars blir det ju alldeles galet! :o

Kvaliteten på gräs från oktober:
Menar du näringsinnehållet så motsvarar det ju oftast nåt slags underhålls/sinfoder. Inget jag skulle satsa på till djur jag vill ska växa bra. (lamm tex)
Menar du hygienen så ska det väl teoretiskt kunna vara lika bra men mina erfarenheter säger att eftersom gräset vid en 4:e skörd ofta är kortare så är det lätt att det har följt med mer jord o dyl vid slåtter/pressning etc. Dessutom är det ju oftast blötare av regn också i oktober. (måste inte vara men ofta är det..)
Zandra

ulfg

« Svar #5 skrivet: 01 nov-09 kl 21:30 »
4:e skörden från oktober låter som ganska magert ensilage. Man behöver dock inte alltid toppensilage - det finns de som får problem med feta får för att de ger konstant toppensilage. Ensilaget kan vara relativt medelmåttigt i proteinhalt räknat i början på hösten/vintern för att sedan bli bättre och bättre allteftersom dräktigheten framskrider. Det riktiga toppensilaget kan sättas in i slutet på graviditeten och början på lammingen när de behöver som mest och bäst. Blött ensilage är sällan en bra idé varken smakligt eller ekonomiskt sett. Inte för nöt heller egentligen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 nov-09 kl 20:10 »
Foder från mjölkbönder innehåller rödklöver som får inte äter. De vill ha vitklöver. I övrigt har jag bara läst och lärt:-)

du med hösilage på ts 80%, hur sjutton går det till?? Hö ligger ju på 85.

Jag har köpt ensilage i år som han säger har en viss ts-halt. Det msåte väl gå att skicka det på analys? Jag vill gärna veta exakt vad jag köpt, tyvärr för att jag är van att bli lurad. Men allt verkar bra, kommer från en eko-certifierad fårbonde.
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 20:12 av Stabon »

Jacob

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 nov-09 kl 21:12 »

Precis, det är det som är det fina tycker vi. Det är bara lite fuktat och fåren ÄLSKAR det. Nu slipper vi blöta balar som fryser på vintern vilket är ett helvete!
Slipper också köra ut massa vatten till höhäcken!
Köttfår

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 nov-09 kl 05:58 »

Jag har köpt ensilage i år som han säger har en viss ts-halt. Det msåte väl gå att skicka det på analys? Jag vill gärna veta exakt vad jag köpt, tyvärr för att jag är van att bli lurad. Men allt verkar bra, kommer från en eko-certifierad fårbonde.

Normalt är det ju säljaren som gör analysen, men är det inte gjort, så visst kan du skicka in det, då får du veta allt som är viktigt. 
Analycen i Lidköping håller ju på med sånt, nu har dom visst bytt namn..

http://www.eurofins.se/tjanster/lantbruk.aspx

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 04 nov-09 kl 07:38 »
Foder från mjölkbönder innehåller rödklöver som får inte äter. De vill ha vitklöver. I övrigt har jag bara läst och lärt:-)

Om det bara är ts du är intresserad av går det att väga och sedan torka i micron tex och väga igen för att kolla. Torka försiktigt bara så att det inte börjar brinna. Jag har inte provat själv men fått tipset på en kurs...
 En sak att tänka på med ensilage med hög ts (över 65 %) är att det inte blir någon ensileringsprocess utan bara lufttät packat gräs så för att undvika listeriabakterier får man vara noga med att ingen jord har blandats in och att plasten verkligen är hel.
                                                         Mvh
                                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 06 nov-09 kl 22:53 »
Precis, vill du bara ha reda på ts-halten så kan du fixa det själv.

En metod som är vanlig även på lab är att man lägger över natten i värmeskåp ca 90 grader.

När jag kör löpande ts-analyser under höskörden så brukar det mesta av överskottsvattnet vara borta redan efter sådär 2 timmar i 70-80 graders värme (kör med varmluftsugnen i köket  ;D)... med ensilage tar det förmodligen längre tid men vi brukar ta in höt vid sådär 70% ts så det är ju inte altid supertorrt vid analys.

Det är däremot av yttersta vikt att du inte lämnar provet utan uppsikt då det kan fatta eld, dessutom torkar det bättre om du rör om lite då och då i "gräset".

Var bara noga med att inte drittla så att du tappar material och använd endast bunkar och "slevar" av rostfritt så att dessa inte kan påverka resultatet nämnvärt.

Sen finns det ju extremt dyr "near infrared" utrustning som kan ta ts ur en hög med foder utan annat än strålningssonder - men det ligger lite över budget i alla fall för mig  :'(... jag får hålla tillgodo med en bra våg och en ny varmluftsugn.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 nov-09 kl 11:53 »
J,a precis vad jag tänkte med dett torra hösilaget. Det blri ingen konservering då ju.

Proppen

« Svar #12 skrivet: 01 jan-10 kl 20:55 »
Min erfarenhet säger att blött syrat ensilage har mycket mindre risk för mögeltillväxt, medan torrare ensilage/ hösilage har större risk för mögel.

Har haft ett par balar i år som jag fått kasta pga mögel men när jag körde med blött ensilage så kanske jag hade max en bal per säsong som gick bort pga detta. Antar att det beror på att det är mer luft i en torr bal än i en blöt...

Fåren jag haft har ätit både blött och torrt ensilage med glädje. När det gäller spill så funkar hackat ensilage absolut bäst enligt mina erfarenheter med fåren...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 01 jan-10 kl 22:00 »

Jag har oxå mkt torrt ,, förra året var på 84 i ts o helt suveränt!
Helt enkelt plastat gräs som man öppnade upp mitt i vintern  ;D
Jag har hästar o då diade en av mina o vart tjock o go på det höet då det var ybergrönt med skyhöga värden o inte frös det heller .

Ingen mening med ensilage , blää luktar snusk o bara vatten .
Kolla om du kan få tag på hösilage för tävling eller dräktiga hästar , det är som mitt , bra för dom kräsna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-10 kl 18:50 »
Våra får och lamm tycker i alla fall inte alls lika mycket om blött ensilage jämfört med torrt hösilage. När det har varit många djur och det har varit 2 balar öppnade samtidigt så har de ratat den blöta och gått till den torrare.
Just nu har vi ett hösilage som ligger på ca 80% i TS och det är väldigt smakligt enligt fåren och man har inte betalat för vatten!
Jag har inte köpt det här blöta och tur e det för nu är det kallt och då är det svårt med blött.
Det jag har är ganska torrt vet ej (ts halt) men det är tyvärr ganska grovt .Jag har nu prov köpt några balar som är tagna sent och som 4 skörd hppas det är lite mindre grovt ,säkert inte högsta näringsvärdet naturligtvis.Men det hade varit roligt att se dem äta upp mer än hälften.
Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 16 jan-10 kl 13:57 »
Nu har jag provköpt en bal från en "korv" av en annan gubbe.Jag tycker det är ganska blött 3e skörd uppeifrån är det fruset ca 15 cm in.Jag har aldrig haft någon bal som varit frysen förr så denna är blöt om jag jämför med mina andra.Men till pluskontot hör att det är väldigt spätt gräs så djuren äter upp.

"inte köpa vatten" jag förstår nu att det är jättebökigt att utfodra med vid kall väderlek.Men varför skulle det vara så farligt att köpa en bal som väger mer pga vattnet .Om det regnar på torrt hö innan vagnen kommer in på logen ,det förstår jag .Men om en gräsbal skulle få vatten på sig innan plasten kommer på ,varför är det så farligt för kvaliten.
De jag har varit och tittat hos säger att det är vanligt att spätt gräs är lite blötare för det är oftast taget lite senare.Stämmer det? är det svårt att få fram spätt gräs vid midsommar.Jag trodde det berodde på vad man har i gräset.Men jag tycker mig ha sett att även om man har "fårgräs" och slår av tätt 5-6 veckor så blir det lite grovt.

Lars , vill ha spätt gräs men inte använda yxan.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 17 jan-10 kl 10:52 »
Problemet med mkt blött är ju att du betalar ju för vatten inte mat.
 o djuren måste ju käka massor.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Proppen

« Svar #17 skrivet: 17 jan-10 kl 16:38 »
Problemet med mkt blött är ju att du betalar ju för vatten inte mat.
 o djuren måste ju käka massor.

Se till att betala per kg/ts så slipper du det problemet.

Fåren brukar oxå hellre äta sprött lite blötare ensilge än torrt och grövre. Det är inte dumt att be om hackat till fåren om man kan vara med och påverka före balning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare
torbjorn, fredrikbertilsson, javill, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser