Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vete till vetekuddar?  (läst 32461 gånger)

Zhunee

• Skåne
Vete till vetekuddar?
« skrivet: 30 okt-09 kl 08:43 »
Jag har tänkt att sy några vetekuddar att ge bört/sälja, men vart sjutton får man tag på vete att fylla dem med om man bor i Lund? Har funderat på ris, men jag har inte riktigt gillat de riskuddar jag provat, och så luktar de gröt. :P

Någon som har några tips?

Ior

• I am a happy gal.
SV: Vete till vetekuddar?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-09 kl 09:48 »
Jag har tänkt att sy några vetekuddar att ge bört/sälja, men vart sjutton får man tag på vete att fylla dem med om man bor i Lund? Har funderat på ris, men jag har inte riktigt gillat de riskuddar jag provat, och så luktar de gröt. :P

Någon som har några tips?

Ingen aning. Lantmännen, kanske?
Se bara till att använda skalade korn om kuddarna ska värmas upp. Vi fick slakta vår mikrovågsugn i vintras och var glada över att enbart den (och inte hela huset) brann upp, efter att jag använt fel sort i värmekudden!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 30 okt-09 kl 13:34 »
Finns det inga bönder i Skåne?  ::)

koko

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 okt-09 kl 21:15 »
Bra att veta det där om oskalade korn! :-X

Man kan köpa helt korn i vissa butiker tex. ekologiska sådana.

Bönder? I Skåne? Nääää! ;D

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #4 skrivet: 01 nov-09 kl 02:37 »
Se bara till att använda skalade korn om kuddarna ska värmas upp. Vi fick slakta vår mikrovågsugn i vintras och var glada över att enbart den (och inte hela huset) brann upp, efter att jag använt fel sort i värmekudden!

Du tog inte för varmt/för länge i micron då? Jag och morsan gjorde nackkuddar för någon dag sedan och använde oskalad havre. Kuddarna fungerar finfint å micron mår bara bra ;)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Varg-älva

• Finland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-09 kl 07:32 »
Havre låter intressant!

Jag har tänkt sy några kuddar till julen, och har ännu inte kollat vad som finns att få tag på här.

Strumpan

« Svar #6 skrivet: 01 nov-09 kl 09:44 »
Hälsokosten har vete. Man kan ta bovete också. Men ställ in ett halvt glas vatten när du värmer kudden i micron. Har en kompis som odlar vete så jag brukar tigga av henne.
Samlar på ufon. Här och vänder.

Zhunee

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 nov-09 kl 11:02 »
Låter rätt dyrt att köpa från hälsokostbutiker? Men hur får en stadsbo som jag tag på en bonne som har vete att avvara?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 01 nov-09 kl 11:38 »
Åker ut ifrån stan, kanske?  ;) :-[

Ne, men kolla småtidningarna t.ex. Eller åk helt sonika in på en gård och fråga?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 01 nov-09 kl 13:10 »
Jag lärde mig för ett antal år sen ,
att man skulle ha ett vattenglas i micron,
tillsammans med kudden.
Kuddarna jag har är minst 12 år funkar toppen,
om man nu kommer ihåg att använda dem. ::)
Och vet var man har dem ;)
Hedemorahöns

dulcamara

« Svar #10 skrivet: 01 nov-09 kl 17:55 »
Jag har använt vete som jag köpt i säck från Granngården (Lantmännen) till vetekuddar, det fungerar hur bra som helst. Jag skulle göra många, både att ge bort och sälja på en julmarknad, så då gick det ju åt mycket. Det blev nästan lika billigt som att köpa direkt från en bonde (har jag gjort för flera år sedan). Vi har också höns så ev överskott kunde gå till dem.
Men det är viktigt med ett glas vatten i micron! Annars bränner kornen lätt ihop och kan börja brinna helt och hållet!

bo_i_dala

« Svar #11 skrivet: 01 nov-09 kl 18:31 »
Hej!
Enklast är att köpa en säck hos Svenska Foder eller Granngården. Roligare är nog att svänga in till en bonde och fråga- han har antingen vete eller vet någon som har...... Kan bli en kul utflykt!
mvh

Zhunee

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 01 nov-09 kl 21:09 »
Ja, nu har man ju inte bil... Och även om lokaltrafiken i skåne är superb, så är det inte alltid helt enkelt att bussa sig ut till första bästa gård.  Kanske blir cykelutflykt när vädret blir lite snällare. Men granngården låter klart lämpligast, lär ju finnas nån i malmö iaf.

Melica

« Svar #13 skrivet: 05 nov-09 kl 23:24 »
Jag har hållit på att bli tokig på Granngården. Tidigare hade de bara högst två säckar helt vete hemma. Varannan gång jag kom dit för att köpa det till mina höns, såg de helt förvånade ut och sa: "Nej det är slut, det var en skolklass här som skulle göra vetevärmare" JAg vet inte om det hjälpte att jag skällde på dem, men senaste gångerna jag varit dit har de faktiskt haft 4-5 säckar hemma.

Hoppas att du kan få hjälp av någon med bil, lät lite besvärligt att ta säcken på bussen, den väger 25 kg. Kostar väl drygt hundra kr om jag minns rätt, så det blir ju inte mycket om man ska göra många värmare, men lite mycket om man bara ska göra en. Du kan ju alltid försöka fråga om de kan tänka sig att dela på en säck. Det finns ju helt klart fler än du som vill ha det till värmare.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 06 nov-09 kl 00:19 »
Knata in på närmaste stall o ta med en påse o fråga om du kan köpa några skopor helhavre .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #15 skrivet: 19 nov-09 kl 00:19 »
Gå till en sk invandrarbutik och köp rätt billigt på lösvikt.
Det gör jag varje år.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

YlvaYrväder

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 sep-13 kl 13:01 »
Gammal tråd, men känns dumt att starta en ny. Är det alltså detta man ska köpa?
http://www.granngarden.se/product/vete-hel-25-kg

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #17 skrivet: 22 sep-13 kl 11:51 »
Det undrar jag också.

tallfrun

• Småland
« Svar #18 skrivet: 29 sep-13 kl 12:30 »
Ja jag använder just den veten. Funkar utmärkt.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 29 sep-13 kl 13:27 »
Jag har hört att det är bovete och inte vanligt vete som ska användas i vetekuddarna

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser