Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det bor en villd Get i skogen  (läst 55526 gånger)

hustran

SV: Det bor en villd Get i skogen
« Svar #140 skrivet: 17 jan-11 kl 23:10 »
Jag har inte läst allt som stått om den vilda geten,bara sporadiskt.Undrar bara om han är kastrerad? Bockar brukar ju "dofta" en aning elakt så att säga.Är han kastrerad så lär han väl inte lockas av getter utan bara njuta sitt ungkarlsliv i sitt paradis. Har svårt att tänka mig att han annars inte skulle söka en "fru". I bla. scottland så lär det drälla av vilda getter som klarar sig utmärkt utan mänsklig inblandning. :)

gismo

« Svar #141 skrivet: 23 jan-11 kl 19:32 »

Mätt och belåten Get .

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #142 skrivet: 24 jan-11 kl 08:36 »
Det jag mest funderar på är hur fick ni på kameran på Gismo? och få den att sitta fast?! väldigt roligt att se livet ur en hunds synvinkel.

att fånga bocken låter sig nog göras med lite planering och någon "ko-kille",känner en som är definitivt lämpad för det.
Men sedan då?
Kommer han må bättre i fångenskap?
Min spontana,och kanske inte så rationella tanke är att för dte första är det en viss risk för honom däruppe om fler o fler får reda på var han är.Alla människor är inte trevliga.
Det andr aär att skall man omlokalisera honom så kanske det bör göras så att han är fri att "gå på skogen" i ett mer skyddat område,men med fodring ihop med andra getter så han kan välja själv. Få av oss lever så,jaghar för öppna marker för att det skall fungera. Det är -oerhört-svårt att hålla en sdan här frilevande bock instängd i tex fålla.
Jaghar levt med getter en stor del av mitt liv så jag tror jag vet hur de fungerar.
Disability is an attitude

regnpipan

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 24 jan-11 kl 08:55 »
Sådana här trådar gör mig rätt upprörd. Vad är det för en djävla djurägare som från början inte brytt sig om / klarat av geten?

Vi råkade ut för en liknande episod hemma i byn. En bonde tröttnade på sina får. Skickade alla som var märkta på slakt. De omärkta rymde genom de stängsel han klippt upp. Helt plötsligt drog det omkring en flock på 16 förvildade omärkta får i trakten. Nu tog den formelle ägaren åtminstone lite ansvar, han snackade med oss i jaktlaget och bad oss skjuta djuren. Vi fällde nog 11 eller 12 av dem tror jag det var. De övriga svalt ihjäl när skaren kom och snön inte längre gick att sparka upp..... Fy fan, det var inte roligt.

Näe, skam över de djurägare som lämnar sina djur vind för våg!

gismo

« Svar #144 skrivet: 24 jan-11 kl 23:02 »
Geltzin getsafari # 16

novisen

• Bohuslän
« Svar #145 skrivet: 24 jan-11 kl 23:38 »
   ::)Han kanske tänder på hunden, eller tvärt om.
   (:) Men det är förbjudet att mata honom så han får portvinstå.

Tuve

• Skåne
« Svar #146 skrivet: 28 jan-11 kl 14:56 »
Vilken underbar tråd! Tog ett par timmar att titta igenom hela! Keep up the good work, säger jag!
Geltzin ser ut att ha det hur bra som helst. Infångning skulle kunna gå ok, men skulle också kunna sluta illa. Så, om ingen får för sig att skjuta honom, tror jag det är bäst att ha det som nu. Gismo med vänner har ju fått en underbar vän där uppe på berget! Om ni nån gång orkar bära dit tre plywoodskivor kunde han få ett vindskydd med tak.
Tack för alla roliga filmer! Jag ska fortsätta följa berättelsen!

gismo

« Svar #147 skrivet: 27 feb-11 kl 17:26 »

By bullten at 2011-02-27

Jakobsson

« Svar #148 skrivet: 27 feb-11 kl 17:34 »
Nu vill man trycka på "gillaknappen" under bilden men den finns ju inte!

Men så söt han e, så fin! Önskar han kunde bott här med mig, det
hade han så gärna!

Heja er som fortsätter att ta hand om honom! Jag kommer att fortsätta
följa tråden såklart!

:-*

//
Jakobssons fru

Sussilo

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 27 feb-11 kl 18:52 »
Bocken visar helt tydligt att han är glad för ert sällskap!

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #150 skrivet: 28 feb-11 kl 21:28 »
Han ser verkligen fin ut :)  ni är fina människor som tar er tid att mata och pyssla om honom  ;) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

gismo

« Svar #151 skrivet: 05 mar-11 kl 17:46 »

By bullten at 2011-03-05

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #152 skrivet: 07 mar-11 kl 08:13 »
Fler getter i skogen!!!!
Fick telefonsamtal igår om att det går två omärkta getter i skogen några kilometer hemifrån. Ska ha varit tre innan vintern kom men är nu av allt att döma två. Enligt uppgiftslämnaren har någon/några sporadiskt matat dem med div rester (bröd, sallad mm). Har stämt träff för att titta till dem i kväll innan mörkret faller. Återkommer med info i denna tråd. kanske ska man ta med lite "magert" hö till dem - man vill ju inte ge dem magproblem. Man börjar ju funderar på hur de har hamnat där. Förmodligen någon knäppgök som tröttnat och sett det som en enkel lösning.
Rapport följer...
/Jonas
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #153 skrivet: 07 mar-11 kl 23:14 »
Ja, ja, det är inget sug efter getter.  Jag tror nog att mången "50-årspresent" hamnat i frysen efter mer eller mindre långdraget lidande.  De som är ute i skogen har det ju mindre illa!

Men den bocken som Gismo visar i bild, gissar jag på dvärgget, eller dvärgnära (!) cirka 3 år.  Och att det nog går att klappa honom snart.  Det som oroar mig är vad som blir hans öde om/när någon fyllis hittar dit med hjälp av Internet och TV, och får en eller annan dum idé, kanske tillsammans med nån suparbroder.  Tvi, vad mycket material till mardrömmar jag redan har i bagaget på det temat ...

Red: Stavfel
« Senast ändrad: 08 mar-11 kl 00:17 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

dbssa

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 08 mar-11 kl 09:12 »
Oj vilken fint tråd . :)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #155 skrivet: 08 mar-11 kl 09:51 »
Fler getter i skogen!!
Jo uppgifterna stämde. Två omärkta dvärggetter går i skogarna utanför Trollhättan. Har observerats av boende i området sedan augusti/september 2010 då de var tre, nu är det bara två och den tredje skall ha dött under vintern och kroppen har tagits därifrån. Getterna kom när vi pinglade med en liten koskälla. Ena åt ur handen medan den andra höll sig på ett par meters avstånd. Kan ev vara en get med dess killing, de var i alla fall väldigt lika i färg och teckning, svarta ben för överigt ljust gråa med mörka ryggar.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #156 skrivet: 10 mar-11 kl 23:41 »
Skottpengar på folk som släpper ut sina djur på det viset! :(
Och ännu mer skottpengar på folk som ger bort djur i födelsedagspresent, om dom inte önskat sig detta! >:(
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #157 skrivet: 11 mar-11 kl 06:48 »
Den som oroade sig för att det skulle komma dit supande människor???? varför skulle de åka dit???
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Sussilo

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 11 mar-11 kl 07:19 »
Skottpengar på folk som släpper ut sina djur på det viset! :(
Och ännu mer skottpengar på folk som ger bort djur i födelsedagspresent, om dom inte önskat sig detta! >:(

Ja, det visar på en hänsynslös inställning till djur >:(!

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #159 skrivet: 11 mar-11 kl 09:25 »
Den som oroade sig för att det skulle komma dit supande människor???? varför skulle de åka dit???

Av samma anledning som ts ordnade en "getfest" där han själv "söp" bort sin kamera på berget >:(
Historien har varit på tv o nu börjar bocken söka sig till folk o det är inte så svårt o räkna ut vad nyfikna skulle kunna göra med lite sprit i kroppen. Att ts såg till bocken o gav den mat var otroligt hedersvärt men att börja göra den tam utan att vilja ta hand om den på sin egen gård eller ordna ett hem åt den var mindre genomtänkt tycker jag :-\ Vill man inte ha bocken som sin egen o ta ansvar för den så hade det varit bättre om den hade fått vara vild o rädd för männinskor.
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1641 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser