Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det bor en villd Get i skogen  (läst 55537 gånger)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Det bor en villd Get i skogen
« Svar #40 skrivet: 18 jan-10 kl 15:01 »
Kan hålla med om att bocken ser frisk o välmående ut men vad händer den dagen Gismo slutar stödfodra honom :-\ ? Gismo gör ett kanonjobb som försöker hjälpa bocken men mycket kan förändras i livet o innan vi vet ordet av så kanske inte Gismo har möjlighet att hjälpa honom längre o vad jag vet så kan en bock bli ganska gammal :-\.
Både ägaren o de som vet vem det är borde skämmas o jag förstår inte hur ni kan sova gott om natten när ni vet att ett tamdjur försöker överleva ute i skogen >:(
På nått vis borde det väl gå att fånga in honom om man är några stycken,tycker synd om stackarn :'(o ett nytt hem kan han få hos oss.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

gismo

« Svar #41 skrivet: 18 jan-10 kl 15:32 »
Jag skulle villja registrera villda geten Geltzin .
Så han blir en Get .
Är det jordbruksverket ?

Slottskogen vill inte ha han .
Den måste vara van med mäniskor .

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 18 jan-10 kl 16:01 »
Ja, tänk bara på hur det gick för de upphittade getterna i djurparken ...    >:D :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gismo

« Svar #43 skrivet: 19 jan-10 kl 13:58 »
Tänk på att NU när det är KALT dygnet runt behöver den nog också  vatten och gärna en mineralsten för Vilt också.
stenen gillar han .

vattenskålen  förblir orörd .

Han verkar må prima på sitt berg .

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #44 skrivet: 19 jan-10 kl 15:13 »
Jag kom att tänka på ett av de trick som vallpigorna hade förr i tiden när det gällde att hålla sig väl med djuren: De hade salt med sig ut till dem.
Så när jag såg ovanstående inlägg om att han tyckte om slickstenen så funderade jag i banorna om ni kanske skulle ta med den hem och sedan erbjuda salt/slicksten när ni är där så att han ser det som en bonus att ni kommer.
Ni som vet mer får kommentera denna idé men min tanke var att det skulle kunna vara ett sätt att tämja/binda honom mer till er för att så småningom vinna förtroende och kunna fånga in honom?
Mig veterligen är det ett gammalt trick som sagt och skall kunna fungera bra även på förvildade djur. Själv har jag aldrig behövt att prova detta så jag vet inte. Minns jag rätt så var det väl mjöl och salt man tog med ut till kreaturen på betet förr....rätta mig om det var fel. En slicksten borde ju vara ännu mer attraktiv.
Lycka till!
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Trollmor

• -
« Svar #45 skrivet: 19 jan-10 kl 20:30 »
Säkert en god idé.  Tillsammans med hö, havre och vatten borde det göra Vilde intresserad av Gismo med familj.  Kanske det går att locka med honom bit för bit.  Vi inväntar med spänning fortsättningen av historien!

Trollmor

• -
« Svar #46 skrivet: 19 jan-10 kl 20:34 »
Säkert en god idé.  Tillsammans med hö, havre och vatten borde det göra Vilde intresserad av Gismo med familj.  Kanske det går att locka med honom bit för bit.  Vi inväntar med spänning fortsättningen av historien!

gismo

« Svar #47 skrivet: 23 jan-10 kl 22:56 »
Geltzin Getsafari # 1

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #48 skrivet: 23 jan-10 kl 23:49 »
Vem var kvinnan i svart jacka ?
Hon var så lik nån jag kände att jag bara måste fråga.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sussilo

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 24 jan-10 kl 13:29 »
Getter är alldeles galna i  vanligt knäckebröd, Gismo. Har ni testat det? Lägg några mindre bitar vid höet. När bocken fått smak på det, går det kanske att locka honom.

gismo

« Svar #50 skrivet: 24 jan-10 kl 15:28 »
Getter är alldeles galna i  vanligt knäckebröd, Gismo. Har ni testat det? Lägg några mindre bitar vid höet. När bocken fått smak på det, går det kanske att locka honom.
Tack för knäckebröds-tipps .
Morot ?
Äpple ?
get enda jag vet om get är att dom är vegetarianer o bor i bergen i Afganistan .
Hur gammal kan en villd get bli ?
« Senast ändrad: 24 jan-10 kl 15:31 av gismo »

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #51 skrivet: 24 jan-10 kl 16:24 »
morötter och äpple tycker dom om :)  Skär ner i mindre bitar bara så det är lättare att tugga dom.

Jag har också hittat en get i skogen! Fast det visade sig vara en mycket elak get och hon fick sedan somna in. Då hade vi försökt i över ett år att få henne att trivas och må bra...

"Eran" get ser ut att må bra :)  Ni får komma närmare och närmare :)

Vart någonstans i landet finns han?
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #52 skrivet: 24 jan-10 kl 18:27 »
Visserligen tycker jag, som jag skrivit tidigare, att bocken säkert har det bra där han är. Men skulle jag själv "gett mig den" på att få fatt i en förvildad bock, så skulle jag satt ihop en stadig men enkel liten fålla på något bra ställe där det går att komma relativt nära med bil. Sedan skulle jag släppt två ordentligt tama getter hos bocken och helt enkelt åkt därifrån. Dagen efter skulle jag åkt dit igen, kallat på mina getter (lockad med godis i spann om det behövdes) och promenerat med dem till "fållan" och hoppats på att bocken följde med. I så fall är det "bara" att stänga om hela gänget, se till att få fatt i bocken och lasta hela gänget i bilen.  8)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 25 jan-10 kl 11:45 »
Som jag skrev tidigare .
Skjut den med en bedövningspil så den somnar !
Lägg den fastsurrad på en pulka o dra den hem.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #54 skrivet: 26 jan-10 kl 21:42 »
Getter är inte Vargar eller Isbjörnar! De är som art mycket känsliga för bedövningsmedel, därtill med stora INDIVIDUELLA skillnader i vad de överlever!
Det är nog klokast att hålla vistelseorten hemlig, både med tanke på de som tror alla myndigheter om allt gott och de som idkar självpåtagen domar-roll över liv och död! Men grovfoder, lite kraftfoder, saltsten och vatten regelbundet så har Ni nog kommit på samtalsfot med den snart!
Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #55 skrivet: 26 jan-10 kl 23:12 »
Bra talat, Torptomten!

gismo

« Svar #56 skrivet: 09 feb-10 kl 15:40 »
Geltzin safari #3

Trollmor

• -
« Svar #57 skrivet: 09 feb-10 kl 16:42 »
Gismo, är det en film?  Jag får bara upp en blank ruta ...

Sussilo

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 09 feb-10 kl 16:57 »
Det är en intressant film som visar att bocken nu är mycket oräddare! Snart kommer han, som de flesta getter, att sälja sin själ för en bit knäckebröd! Pröva att göra lite "bryt- och krossljud" med knäckebrödet i handen och se om han vågar äta ur handen, om ni håller er alldeles stilla och inte försöker röra honom. "No-one´s gonna take me alive!"

Trollmor

• -
« Svar #59 skrivet: 09 feb-10 kl 22:28 »
Aha, då finns det ju hopp om gott samarbete:  Människan delar ut godis, bocken plockar åt sig.  Närmare och närmare.  obs att hungern är bästa kryddan, så fort det gröna visar sig i markerna, blir han mera självständig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1650 gäster, 4 användare (2 dolda)
torbjorn, torparhulda

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser