Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy i skinn – hjääälp!  (läst 3037 gånger)

Visigot

• Västergötland
Sy i skinn – hjääälp!
« skrivet: 29 okt-09 kl 20:50 »
Nu måste jag avsluta alla mina dammiga och malätna projekt som ligger längst in i pysselgarderoben…

…har en del saker som jag har sytt i skinn. Men vid första provanvändningen har de töjt sig och blivit större. Beror det på materialet (koskinn), tråden eller stygnen (för det kan väl inte bero på att jag är en dålig sömmerska)?

Nu vill jag avsluta de här sygrunkorna och sätta en stor grön bock i kanten på listan över saker som har avslutats. Hjälp. Snälla. Tack.

Stavningskontroll är roligt – jag skrev koskinn i ett worddokument – och fick förslaget att ändra till Koskinen. (?)

"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Attes matte

• Jämtland
SV: Sy i skinn – hjääälp!
« Svar #1 skrivet: 29 okt-09 kl 22:20 »
Ha ha! Koskinen... Skojjigt med rättstavningsprogram ibland...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-09 kl 21:29 »
Jag har hört att bukskinnet från nöt kan töja sig sådär... men har ingen egen erfarenhet.
Landsflykting i storstan...

Oisin

« Svar #3 skrivet: 10 nov-09 kl 10:42 »
Töjet i dina alster har inget med dina kvalitéer som sömmerska att göra utan mycket riktigt, ju närmare buken, desto mer töj. Tyvärr kan man inte helt komma ifrån ett visst töj, men det finns hjälpmedel att ta till t ex vliesselin för läder, finns både för påstrykning eller för limning ska man använda strykjärn på skinn måste man vara väldigt försiktig så det är nog enklast att limma, kontaktlim fungerar bäst, när tänker efter så har jag nog en rulle ligger om du är intresserad? annars finns det att köpa där man säljer material för skinn och läderhantverk. Hoppas denna långrandiga utläggning varit till någon hjälp.

Visigot

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-09 kl 12:13 »
Aha - buktöj - det har jag ju erfarenhet av på det privata planet. :) Men tack, då vet jag i alla fall att jag inte gjort helt fel. Jag hade köpt skinnspillbitar och har därför ingen aning om var skinnet suttit när det levde. Mina skinnprojekt får nog ligga i malpåsen ett tag till.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser