Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedkamin Viking 82  (läst 14466 gånger)

Eulalia II

• Södermanland
vedkamin Viking 82
« skrivet: 29 okt-09 kl 11:00 »
Är det någon som har erfarenhet av vedkaminer av typen Viking 82 och närliggande modeller?
Är de effektiva? Hur effektiva?
Några speciella nackdelar?

Jag behöver nåt litet, supereffektivt (=som håller värmen länge) och med kokplatta.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

lumpus

• Gäst
SV: vedkamin Viking 82
« Svar #1 skrivet: 29 okt-09 kl 11:08 »
Är det någon som har erfarenhet av vedkaminer av typen Viking 82 och närliggande modeller?
Är de effektiva? Hur effektiva?
Några speciella nackdelar?

Jag behöver nåt litet, supereffektivt (=som håller värmen länge) och med kokplatta.

jajamen de är suveräna, kolla bara att stenarna är hela inuti, är de dåliga så finns det att köpa eller gjuta egna av eldfastbruk, jag har använt sånna en hel del,husqvarnan med platta gillar jag.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 okt-09 kl 11:22 »

jajamen de är suveräna, kolla bara att stenarna är hela inuti, är de dåliga så finns det att köpa eller gjuta egna av eldfastbruk, jag har använt sånna en hel del,husqvarnan med platta gillar jag.

ok! Heter den här typen av vedkamin nåt speciellt i folkmun?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

lumpus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 okt-09 kl 12:05 »
jag kallar de för emaljkaminer och många med mig,är nog lite var i landet man bor? men de är väldigt efektiva,det är så med husqvarnorna i alle fall att ,tyvär vill jag säga att det bara är den mindre som har kokplatta,det finns två modeller av de,och den större är bättre för du kan ha stötte vedbitar och den är således efektivare,men den stora har som sagt ingen kokplatta.

lumpus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-09 kl 12:15 »
jag har hafft väldigt många sådana och tycker de är väldigt efektiva,i ett hus så moterade jag den framför en rörspis(kakelugn utan kakel) så då värmde kaminen snabt upp huset sen så blev rörspisen varm och den håller värmen länge så det var väldigt efektivt,,i ett annat hus jag bodde i så fanns det bara öppen spis där, då satte jag en sån emaljkamin framför den och svetsade ihopa lite plåt rör så röken gick upp i rökgången till öppna spisen ,den var så effektiv att det oftast blev för varmt, så man fick elda försiktigt kunde bli 27-28 grader där i storstugan :D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 29 okt-09 kl 12:15 »
I min barndom hade vi en sån liten Husqvarna dockad till kakelugnen i ett sovrum.
Kakelugnens eldstadsöppning var alltså igenmurad, förutom ett hål för rökröret från kaminen.
Fördelen var väl, antar jag, att man kunde brassa på utan att riskera att kakelugnen sprack.
Dessutom blev det nog effektivare förbränning, och förstås mycket strålningsvärme från själva kaminen.

lumpus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 okt-09 kl 12:22 »
I min barndom hade vi en sån liten Husqvarna dockad till kakelugnen i ett sovrum.
Kakelugnens eldstadsöppning var alltså igenmurad, förutom ett hål för rökröret från kaminen.
Fördelen var väl, antar jag, att man kunde brassa på utan att riskera att kakelugnen sprack.
Dessutom blev det nog effektivare förbränning, och förstås mycket strålningsvärme från själva kaminen.

som sagt jag gjorde så fast jag murade inte i gen öppningen jag gjorde en plåt med hål för rökröret o ch rektangulära hål där gångjänsfästena sitter så jag kilade fast plåten i gångjärnen med spikar,,och jo det blev tätt,då kan man ta bort kaminen snabbt och använda kakelungnen/rörspisen som vanligt om man vill.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 okt-09 kl 15:09 »
Tack för informativa svar, det är nåt sånt jag tänkt mig: att sätta en sådan i anslutning till öppen spis som är för stor, även rökutgången är för stor så man eldar för kråkorna. Spishällen är hög, så jag tänkte ställa den på golvet brevid och dra ett rör ut genom skorstenen.
Hur långt upp i skorstenen bör röret vara?

Och (ungefär) hur länge håller en sån här emaljkamin värmen?
~ Kahlil Gibran~

lumpus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 okt-09 kl 15:35 »
precis så gjorde ja på förra stället,jag åkte till skoten och köppte ett par meter stålrör (fd fjärrvärme rör) jag "fuskade" sågade bara med vinkelslipen 45 grader,,sen svetsade jag bara i hopa rören,det blev på så sätt en 90graders hörn men det funkade fint annars så är det väll lämpligare med en rund böj,pallade upp röret i öppna spisen med tegel,gick väll upp 20 cm upp i skorstenen,tätade runt röret med nåt värme tåligt jag hittat i ett element tror ja,,silvrigt kanske asbest i? plugga på kaminen tätade med sån pasta som man kan laga avgassystem till bil,jag slaktade en rostfri diskbänk också, gjore en lagom bit som jag ställde kaminen på,är ju bra om det är ömtåligt golv lät plåten vara så lång så den skyddade golvet framför kaminen så gnistor inte kommer på golvet, hur länge den var varm? svår fråga,,men de är mycket efektiva i alla fall. ialle fall så kostade installationen en 50 lapp för röret  :)

lumpus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 okt-09 kl 15:40 »
fast vill bara tillägga att kaminen skapade många konflikter med min fru,hon ville ha insats med glasluckor, min gröna kamin va inte fin nog ;D  så hon skämdes enormt när det kom folk till oss,men jävlar va varm det blev av den och billigt,kostde bara 50spänn medan en sån kasset som frun ville ha då kostade svindlande summor.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 29 okt-09 kl 16:39 »
Skämmas för husets hjärta, va!  :D spelar ju ingen roll hur den ser ut bara den värmer när man är frusen!
Tack o lov har jag ingen fru som kan misstycka.
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 16:45 av Eulalia II »
~ Kahlil Gibran~

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 29 okt-09 kl 20:55 »
Jag har fått två såna där höga och smala Husqvarnakaminer över, om någon är intresserad. En lite större grönemaljerad och en lite mindre oemaljerad (rå gjutjärnsyta). Det sägs att någon invändig del skulle vara sönderbränd i den större kaminen men jag ännu inte sett efter själv. Just nu är den fullproppad med wellpapp som transportsäkring.

vilde

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 okt-09 kl 21:35 »
Jag har haft flera sådan kaminer förr, jag tror att de egentligen är kokskaminer eller för eldning med bricketter, för de är ju inte optimala för att stoppa in ved i.

Jag funderar jag på det där med att stoppa in ett rör i skorstenen genom den öppna spisen, för att man ska få önskat resultat borde man ju täta skorstenen någonstans runt röret, alltså en bit nedanför rörets mynning, annars får man ju ett drag i skorstenen ändå och en massa varmluft som försvinner. Om man inte tätar ordentligt kan det tom bli så att man får en eldkvast i mynningen på röret då ev oförbrända gaser kan antändas av den extra syretillförseln där, har varit med om det men då var det enbart ett kort rör på en kamin som stod utomhus.

Pastorn

• -
« Svar #13 skrivet: 30 okt-09 kl 01:01 »
dom högsmala kaminerna äter ganska mycket ved då veden brinner upp snabbare ståendes,
den håller sig varm så länge det är glöd kvar...

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 30 okt-09 kl 11:30 »
dom högsmala kaminerna äter ganska mycket ved då veden brinner upp snabbare ståendes,
den håller sig varm så länge det är glöd kvar...

Jasså veden fylls på uppifrån?
Men att de bara är varma så länge det är glöd...akumulerar inte metallen värmen ganska länge?

Vilken typ av spis skulle du rekomendera som uppfyller kraven på att snabb + långvarig värme, spis på toppen, och sparsam vedförbrukning?
~ Kahlil Gibran~

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-09 kl 11:30 »
Jag har fått två såna där höga och smala Husqvarnakaminer över, om någon är intresserad. En lite större grönemaljerad och en lite mindre oemaljerad (rå gjutjärnsyta). Det sägs att någon invändig del skulle vara sönderbränd i den större kaminen men jag ännu inte sett efter själv. Just nu är den fullproppad med wellpapp som transportsäkring.

var finns de, till vilka priser,  och har du några foton? Har de spisplatta på toppen?
~ Kahlil Gibran~

Winnie

« Svar #16 skrivet: 30 okt-09 kl 12:16 »
Jasså veden fylls på uppifrån?
Men att de bara är varma så länge det är glöd...akumulerar inte metallen värmen ganska länge?

Vilken typ av spis skulle du rekomendera som uppfyller kraven på att snabb + långvarig värme, spis på toppen, och sparsam vedförbrukning?

Då massan (vikten) på en sådan kamin är relativt liten kan den inte accumulera några mängder med värme, uppskattningsvis 1-2 kWh lagrad energi i en sådan kamin.

På din andra fråga så är egentligen de enda alternativen följande: http://www.tulikivi.com/www/tltuoteU.nsf/SE2/HTU600?OpenDocument&id=Leivinuunit&id2=SE
eller: http://www.ekonomka.se/kokspis_kolev_stor.html

Så jag antar ett dessa är lite dyrare än vad du tänkt så kan jag rekommendera följande: http://www.handol.se/kaminer/kaminer_handol_50/taljstenskamin_handol_52t.asp?ID=INTRO&MENY=H52T

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 30 okt-09 kl 12:21 »
Winnie: korrekt uppfattat, de var fina men för dyra och för massiva för mig.
Men täljstenskamin är definitivt intressant. De är lite dyrare än de här emaljerade, men håller värmen bättre så det jämnar ju ut sig i vedkostnad.
~ Kahlil Gibran~

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 30 okt-09 kl 16:07 »
var finns de, till vilka priser,  och har du några foton? Har de spisplatta på toppen?

De finns utanför Sundsvall, har inga foton nu men kan ordna under helgen. De har spisplatta under uppfällbart lock (just nu ligger inte plattorna på plats men jag hoppas att de ligger lösa inuti kaminerna.
Den mindre har typbeteckning 151 och den större heter 153.

Winnie

« Svar #19 skrivet: 30 okt-09 kl 16:57 »
Winnie: korrekt uppfattat, de var fina men för dyra och för massiva för mig.
Men täljstenskamin är definitivt intressant. De är lite dyrare än de här emaljerade, men håller värmen bättre så det jämnar ju ut sig i vedkostnad.

En sån kamin som du visat på bild har en verkningsgrad på ca 55% medans en ny liknande den jag föreslog har ev verkningsgrad på 75-90%

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare
MartiPalfr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser