Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar om studielån  (läst 13139 gånger)

Pika

Tankar om studielån
« skrivet: 27 feb-06 kl 10:36 »
Idag är stora räkningsdagen och jag sitter som vanligt varje månadsslut och blir hysterisk över utgifterna. Ska betala tillbaka studielån och undrar om det är någon som har egna erfarenheter eller tankar om detta gissel.

Min sambo ska nog plugga vidare till hösten och jag skulle önska att han inte behövde ta mer lån. Nu har man ju kortare tid på sig att betala tillbaka och när man är i startgroparna att skaffa barn och hus så vill man ju inte ha detta också att betala. Hur har ni andrar pluggisar gjort?

papillon

• Gäst
Re:Tankar om studielån
« Svar #1 skrivet: 27 feb-06 kl 12:24 »
Jag har en tråkig lösning, jobba vid sidan av studierna. Det gjorde jag inte under min första utbildning men väl under den andra. Då körde jag halvtid vid sidan av heltidsstudier i tre år. Jobbigt  men det gick. Mina barn var då vuxna, med småbarn går det inte,
« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 12:28 av bagge »

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #2 skrivet: 27 feb-06 kl 12:48 »
Jag har turen att ha hela mitt lån i det gamla systemet vilket medför att jag "bara" betalar tillbaka 4% av årsinkomsten varje år. Hade jag satt igång och pluggat idag så hade jag garanterat jobbat paralellt och dragit ned på mina utgifter.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 27 feb-06 kl 14:18 »
Jag visste att jag skulle läsa i 5 år (jurist) och tog därför fullt studielån. Hade studietiden varit kortare skulle jag kanske ha snålat och tagit ett halvt lån. Jag jobbade ändå extra men de pengarna gick till hästen.....  :-[ :P

Jag ser lånet som en investering i min framtid (trots att det suger när det ska betalas >:(), utan utbildningen skulle jag inte ha fått ett så trevligt jobb, knappast lika betalt heller.

Jag ligger i det gamla systemet, är inte bidragsdelen något större numera? Kan han klara sig på mindre än helt studielån genom att jobba extra så vore det bra.
« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 14:18 av Sar »

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 27 feb-06 kl 16:14 »
Jag pluggar på heltid och har ett jobb vid sidan av, på ca 75%. Tar inte ut bidragsdelen från CSN eftersom jag behöver den längre fram. Jag klarar mig förvånansvärt bra på detta men så är jag också rätt bra på att minimera mina kostnader. Jag personligen skulle aldrig i livet vilja ta studielån med dagens nya system och tycker uppriktigt synd om dem som tvingas göra det. Jag har lån i det gamla systemet och det räcker gott och väl för att få mig på trist humör fyra gånger om året...  :-\ Kanske måste jag ta lån längre fram men jag jobbar hårt på att undvika det genom att spara så mycket det bara går. Men, jag vill ju också säga att har man hus och familj och verkligen vill gå en speciell utbildning (som ger jobb)! så tycker jag man kan ta lån, då är det mer som en investering i framtiden. Tänk noga efter före, bara. För de nya annuitetslånen är definitivt inte förmånliga.
/y
Höns, stickning och pelargoner

Kiddo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 feb-06 kl 20:43 »
Jag har ett läskigt stort studielån som jag försöker att inte gräma mig över nu - gjort är gjort. Tvingades dessutom slå ihop lånen till det nya systemet då jag inte hade råd att betala dem parallellt så det är hårda bud. :) Möjligheten att ansöka om nedsättning när man har låg inkomst finns ju fortfarande som tur är.

Ja ett extrajobb är nog den bästa lösningen. Det är synd bara att man inte kan ge 100% på pluggandet då. Det beror ju på lite vad man läser. Vissa saker man pluggar kanske man tjänar på att inte jobba vid sidan av (om det inte är i rätt branch) för att kunna göra så många projekt ikring sin utbildning så man får erfarenheter och kontakter som kan leda till ett högavlönat jobb senare.

Det är skönt att veta att man inte är ensam om att tagit lån :)

Pika

« Svar #6 skrivet: 28 feb-06 kl 09:45 »
Tack alla som vet hur det känns!

Jag har själv mina lån i det gamla systemet och det går än så länge ihop sig för mig, det blir i år 326 kr/mån. Det jag surar över är att jag så lättvindigt tog lån till ett par utbildningar som jag sedan inte avslutade, jag blev något helt annat genom en utbildning som inte kostade något. Ung och dum.

Min man är äldre men fortfarande lite velig med vad han vill, och om han tänker ta lån så tycker jag att han verkligen ska vara väldigt säker på det han läser, så som lånen är idag.

Jag funderar på om vi skulle klara oss på en lön, dvs min.

Jag har gått utbildningar där man bara har föreläsningar ett par timmar/dag och så har jag gått utbildningar där man är i skolan 8 timmar förutom hemmaläsningen. I det senare fallet kanske det är svårt att jobba bredvid, eller?

Någon som har idéer på bra vid-sidan-jobb? Kanske nåt telefonjobb? Mannen min är extremt bra på engelska, kanske det finns översättningsjobb? Hemsidor kan han göra, men det kan ju så många nu för tiden.

papillon

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 feb-06 kl 18:28 »
Pika: Jag jobbade extra som spärrvakt och kunde då läsa min kurslitteratur på jobbet. På det sättet fick jag lite fritid i alla fall. Det gick speciellt bra när jag jobbade natt. Kanske kan du vaka på något behandlingshem eller liknande? ( Jag antar att du inte bor i Stockholm)

Jag tycker inte att utbildning är bortkastat även om man inte blir yrkesverksam inom detta område.Jag har själv lånat för sådant som jag inte blivit verksam i. Det kan man inte alltid veta i förhand, man får prova sig fram. Jag betalar 1200/mån i lån. Det finns alltid någon som har det värre. ;D

Kiddo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 feb-06 kl 20:40 »
Känns som en liten stödgrupp för oss med csn-lån :) Och bagge det var snällt att du skrev hur mycket du betalar tillbaka, jag trodde mina 950/mån var tok-mycket. Du fick mig att känna mig lite bättre till mods :) Bra jobbtips föresten!

/Allis

papillon

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 mar-06 kl 08:48 »
Glad att kunna uppmuntra någon om det så är med info om min skuld till CSN. Var delaktig i ett forum för hundar häromdagen och fick höra att mitt inlägg var det mest korkade som den personen läst. ( Och då hade jag försökt vara rolig men ironi går inte hem i skrift alltid). Fast det kom från en anonym person blev jag ledsen. Detta forum tycker jag är mer avspänt, är glad att jag hittade det.

Pika

« Svar #10 skrivet: 01 mar-06 kl 10:04 »
Ja sambons 1008 kr/månad (som vi begärt att få sänkt) känns inte heller extremt längre men det är mycket för oss. Fast det beror ju på att han tjänade mycket 2004. Trist att lånen baseras på när man var lite rik och inte tar hänsyn till om man t ex är arbetslös.

Vi har pratat om det här nu och ser inte så stora möjligheter att låta bli lånen (i alla fall tills storvinsten kommer). Jag får väl jobba som en galning för oss båda.

Bagge, din humor går visst rakt igenom skärmen och in i hjärtat så bara fortsätt skoja du. Detta är ett väldigt skojigt forum tycker jag.
« Senast ändrad: 30 apr-06 kl 19:45 av Pika »

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 mar-06 kl 10:15 »
Vet inte hur dagens regler är för studielån, men mina som är från sjuttiotalet, behöver jag betala på endast om jag har en årsinkomst på 138 000 kr och det har jag visserligen haft, men inte de sista tio åren. Man ska således tjäna rejält, så det inte känns, eller så lite att man slipper, världen är konstig, det är ibland dyrt att jobba.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fastfrusen

• -
« Svar #12 skrivet: 01 mar-06 kl 21:46 »
jag tar bara bidragsdelen från CSN, det funkar om man hittar ett billigt boende... Men det är ju inte så lätt... Efter era berättelser blir jag i alla fall ännu säkrare på att jag INTE ska ta studielån... Även om det vore trevligt att ha råd med nåt, nån gång ibland i alla fall....
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Kiddo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 mar-06 kl 20:01 »
Jag håller med Pika!

Citera
Bagge, din humor går visst rakt igenom skärmen och in i hjärtat så bara fortsätt skoja du. Detta är ett väldigt skojigt forum tycker jag.

Virvla

• Tanken svindlar
« Svar #14 skrivet: 25 mar-06 kl 15:13 »
Läste era tankar innan och kom på idén att logga in på csn.se för att kolla hur avbetalningsplanen ser ut för mej för 2006. Visste att jag fått nedsättning eftersom jag pluggat förra terminen och att första betalningen kommer att vara 060531. Tappade först hakan och började sedan nästan gråta när jag läste vad de räknade med att jag ska betala. 2150 kr per månad eller 6450 kr per kvartal.

För att jag hade en bra inkomst 2004.

:'(

Det går bara inte som min ekonomi ser ut idag.

Det dumma är att skulden i sig inte är jättestor, lite drygt 50 000. Funderar på att låna pengarna av mamma för att sen betala av till henne istället. Men jag vet inte... det kanske inte spelar så stor roll, förutom att man slipper räntan såklart.

*suck*

papillon

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 mar-06 kl 17:21 »
50 000. Funderar på att låna pengarna av mamma för att sen betala av till henne istället. Men jag vet inte... det kanske inte spelar så stor roll, förutom att man slipper räntan såklart.

*suck*

Åh herregud, jag är ju mamma till vuxna barn som pluggar med studielån. Nu måste jag börja spara till dem! ;D

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 28 mar-06 kl 20:45 »
Skytten ; Reglerna ser inte likadana ut nuförtiden. Säkert gäller det helt andra idag, som jag inte kan, men för min egen del finns det ingen nedre inkomstgräns som påverkar vad jag ska betala  :-\

När jag ska plugga mer så får det bli deltidsstudier, tar lite längre tid, men då klarar jag av att jobba samtidig.
På bensinmack, gatukök och liknande kan man ofta få jobb med färre timmar, och förlagt på lite udda tider (så man kan vara med på föreläsningarna  :)). Även inom vården finns det sådana jobb typ personlig assistent. Städjobb kan ju också vara toppen  :D

lycka till !

Pika

« Svar #17 skrivet: 29 mar-06 kl 07:52 »
Igår när jag var på banken frågade jag rådgivaren vad han tyckte om csn, först sa han att han inte kunde det nya systemet men när jag förklarade så erkände han att "då har de ju gjort hela systemet sämre, det var ju inte alls bra, inte för nån". Med "inte för nån" menade han att det inte är bra för vare sig hela landet eller den enskilde som vill utbilda sig och få en bra framtid. Så nu fick man svart på vitt igen.

Han tyckte inte att det skulle löna sig att ta ett "blankt" banklån istället även om man får lov till det, men om man t ex hade hus så kunde man ha det som säkerhet bla bla.

Så det blir väl att gilla läget.

Virvla

• Tanken svindlar
« Svar #18 skrivet: 29 mar-06 kl 10:29 »
Pika  - jag hörde någon som diskuterade det där med banklån föra att betala csn för ett tag sen i p1.

Mannen råddes att inte låna på bank, de sa att csn alltid ligger något lägre i ränta än banken, och dessutom finns fortfarande vissa sociala fördelar, som att man kan få uppskov om man har riktigt dålig ekonomi.

Per L

« Svar #19 skrivet: 29 mar-06 kl 10:37 »
Uppskov existerar inte på csn. Man kan däremot få nedsättning av det belopp man ska betala in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 3 användare
Bokohammare, drengen, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser