Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helsingefår!!/Lyckodag.  (läst 1748 gånger)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
Helsingefår!!/Lyckodag.
« skrivet: 25 okt-09 kl 19:09 »
Häromdagen så var jag och tittade på Helsingefår i Hassela, vilka sötnosar, det blev kärlek vid första ögonkastet. Jag beställde tre stycken,en äldre tacka född 08 och en tacka och en bagge födda i våras. ÅÅ vad jag längtar efter att få hem dem nästa vecka. Jag har stor djurvana men just får har jag aldrig haft (förutom två flasklamm för 15 år sedan). Håller på och gör iordning vår hölada nu och ska stängsla en vinterhage i morgon.
Skulle gärna vilja lära mig lite mera om Helsingefåren, finns det några eldsjälar här som vill dela med sig av sina kunskaper????
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Helsingefår!!/Lyckodag.
« Svar #1 skrivet: 26 okt-09 kl 07:15 »
Hejsan!
Jag har inte haft just Helsinge, men vi hade tre Roslagstackor. De tackorna var de underbaraste o tamaste får vi haft. Har dom kunnat har
dom suttit i knä:) Jättekeliga o trevliga o lätta att ha att göra med vid flyttningar, lammning osv. Nu när vi var tvungna att dra ner på antalet
tackor i vinter så sålde vi dessa tre, väldigt ledsamt. Lycka till med dina! //Erica

Du kan väl alltid gå in på hemsidan om allmogefår (har glömt adressen) och se vilka som har Helsinge där och ringa någon o höra.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Trasslan

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 08 nov-09 kl 22:24 »
Igår var det en riktig lyckodag, jag fick hem mina fyra Helsingefår. :) Vilka otroligt tillgivna raringar, man tycker att de ska bli skärrade av att åka transport och sedan hamna på en främmande plat s med nya människor, men så fort de kommit in i sin avdelning så ställde de sig och åt, efter några tuggor så samlades de runt sin nya matte för en lång gosstund. Jag har inte haft får förut men jag måste säga att jag är käääär, vilka otroligt trevliga djur.All heder åt uppfödaren som hanterat dem så att de har fullt förtroende för vårt släkte.

Idag har jag ansökt om produktionsplatsnummer och när lönen kommer så ska jag bli medlem i Allmogeföreningen.

Tänkte ha dem instängda några dagar innan jag öppnar ut till vinterhagen så att de vet vart de bor och att de känner mig lite bättre.

Jag är lite brydd på hur jag ska göra med klippningen, det känns som att det ska bli kallt för dem att bli klippta så här sent? Eller blir det jobbigt för dem att bli för långhåriga i vinter? Skulle vara skönt att höra era åsikter....

Å vad spännande det ska bli att lära känna dessa fascinerande djur, helt plötsligt känns det inte så trist med höstmörkret längre.Jag kanske ska tillägga att jag bor i Sundsvall ang. det där med klippningen.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 08 nov-09 kl 23:57 »
Grattis!!!! :D

Jag tycker du skall klippa dem så fort som möjligt faktiskt...

skulle de sen smälla till o bli jätte kallt så kan du ju ha dem inne ett tag..

Men om du inte klipper dem så kommer du tyvärr i vår o antagligen få en mycket skräpig o förmodligen hoptovad ull.. på fåren..

De bästa med att klippa dem är att an ser ju mycket lättare deras hull och sen när de lammar så ser du också då juvret börjar växa...
och lammen hittar spenarna mycket lättare..  för antagligen så är de inte lika roligt o vänta med klippningen till i kanske februari mars här uppe - då de är risk för kanske temperaturer över 25 grader kallt.
då är de bättre o klippa dem nu o sen kanske bara frisera dem lite runt juvret då de lammat.
Ulle växer ju ut mycket fort ändå så här på hösten.. så även om de nu skulle bli kallt så har de redan efter några veckor flera cm ull..

o köpte du några lamm så har de ju en myckety mjuk o fin lammull.. som är synd att inte ta vara på..

Grattis Igen!!

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

hustran

« Svar #4 skrivet: 09 nov-09 kl 00:20 »
Håller med föregående skibent. Så roligt att det känns så bra. Gratulerar. ;D

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #5 skrivet: 09 nov-09 kl 20:24 »
Hej, Jag känner igen mig! Både vad gäller lyckan, jag har haft mina Finullare sedan i maj, och dina funderingar om klippning.
Vi klippte förra torsdagen. Alternativet var inte så kul, ihoptovade pälsar till våren. Nu på torsdag har de varit utan vinterrocken i en vecka, den växer redan så om 10 dagar tror jag de kommer vara betydligt mer påpälsade. Ett tips, hör om klipparen (om du nu anlitar en sådan) har vinterskär till sin maskin, hörde en som använde det på sina Värmlandsfår. De blir lite längre päls kvar på så sätt. Jag håller mina damer inomhus och har delat in dem i två avelsgrupper. Vi har haft snöoväder med 10-13 minus på nätterna så de får vara inne minst en vecka till. Ser till att de får bra ensilage och lite halm att sysselsätta sig med.
Grattis till dina får!
Jag bor förresten 60 mil norr om dig, vi har helt vitt ute, torrt men kallt.

Trasslan

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 10 nov-09 kl 12:34 »
Tack för alla svar, då ska jag klippa idag. Jag ska ju klippa för hand och då kanske jag kan hålla ut en bit så att de inte blir totalsnaggade...

Tyvärr så har det inte kommit någon snö än, det är bara blött och geggigt, bläää.Men det blir väl snart bättre får man hoppas.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 10 nov-09 kl 13:56 »
 Lycka tillmed både får och klippning :)
Visst är det en härlig känsla att umgås med får?!?
 När mina första får kom hem till mig hade jag knappt träffat ett får ändå kände jag direkt att jag hade hittat "Rätt" djur för mig.
                                  Mvh
                               Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

signe

« Svar #8 skrivet: 10 nov-09 kl 17:06 »
Vi lämnar alltid en "frisyr" på ca 1,5 cm när vi klipper den här tiden. Inte svårt när man klipper för hand.

Trasslan

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 10 nov-09 kl 21:40 »
Nu är Saga klippt, vilken dröm, hon bara stod helt lös och njöt, är alla får så här rara???

Det blev nog 3 cm päls kvar, jag hoppas att det duger.

Guran

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-10 kl 12:51 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare (2 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser