Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Till Er som kastar ull...  (läst 5912 gånger)

HippieRally

Till Er som kastar ull...
« skrivet: 25 okt-09 kl 16:22 »
Hej

Har fått veta att det finns sådana som kastar ull...vilket helgerån .. :-)

Är det så, att det är någon av er som gör det ta ock skriv ett pm i till mig istället.

Vi har ett 7 st som tovar, filtar, spinner och allt annat man kan och inte kan göra av just ull...
och vi blir jätteglada  av de flesta typer av ull.

Skicka bara ett pm till mig !!

Österbo2

SV: Till Er som kastar ull...
« Svar #1 skrivet: 25 okt-09 kl 19:40 »
Hej på dig!
Jodå vi har en del ull som vi kastar eftersom ingen av oss gör något av den,MEN vi har sparat en del lammull ,samt en del annan ull sedan ngt år tillbaka,min fru o svägerska ska försöka sig på att tova den närmaste månaden,så hur mycket som blir kvar är osäkert...
Vi kommer att klippa fåren igen i Mars 2010,men som sagt en del har vi kvar ännu!
Ingvar Magnusson.
svar på ingvar.magnusson@spray.se

Leifw

« Svar #2 skrivet: 26 okt-09 kl 06:45 »
Har 84 tackor varav 70 finull och vi kastar all ull just nu (har ej tid att göra något annat). Vi har klippt cirka 40st. Är det någon speciell färg som är intressant? Har vita, svartbruna och chokladbruna.   

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #3 skrivet: 28 okt-09 kl 12:21 »
Hej. Jag är också väldigt intresserad av främst chokladbrun ull men också vit och svartbrun. Finns det möjlighet att "få bli ve lite av detta´?

mvh Carina
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #4 skrivet: 29 okt-09 kl 07:48 »
Har en del små säckar med ull från Pälsfår/Gotlandsfår, gråskalan
Bor Nordväst utanför Örebro. Om någon vill ha är det bara att komma och hämta. Pm:a innan
så att ni inta kommer förgäves
Mona :D
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 29 okt-09 kl 09:05 »
Hej,
jag klipper mina får på lördag - brunsvart, svart och vit rya samt vit finull. Bara att hämta! Finns mellan Falköping och Skövde, sänd ett pm!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Gunhild

« Svar #6 skrivet: 30 okt-09 kl 07:35 »
Ja vi kör ullen till tippen.  Vi kommer klippa fåren nu  i november är  någon intreserad av att komma och hämta ull går det bra. Vit och svart ull. Det brukar bli två storsäckar.

MonicaA

« Svar #7 skrivet: 30 okt-09 kl 07:41 »
Har 84 tackor varav 70 finull och vi kastar all ull just nu (har ej tid att göra något annat). Vi har klippt cirka 40st. Är det någon speciell färg som är intressant? Har vita, svartbruna och chokladbruna.   

var finns ni?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

MonicaA

« Svar #8 skrivet: 30 okt-09 kl 07:45 »
Ja vi kör ullen till tippen.  Vi kommer klippa fåren nu  i november är  någon intreserad av att komma och hämta ull går det bra. Vit och svart ull. Det brukar bli två storsäckar.

var finns ni?

HippieRally

« Svar #9 skrivet: 01 nov-09 kl 09:14 »
Hej alla !

Nu har vi fått ull så vi står oss några månader....

Vi tackar Svekhult-Ia för  hennes underbara får' s ull och hennes fantastiska inställning.

Och jag tackar för en underbar höstdag hos henne, med många överraskningar, när hon klippte ullen.

Jag har fått flera pm både från fårägare och personer som vill hjälpa till att bevara jordens resurser, så jag förslår att tråden får leva kvar.

Fårägare kan skriva vad de kan erbjuda och var i landet de bor, och hugade spekulanter kan efterlysa ull

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #10 skrivet: 01 nov-09 kl 10:49 »
Åh, det är jag som skall tacka - så jätteroligt att se hur ullen kommer till användning!!! Mycket bra förslag att låta tråden stå kvar.

En fin höstdag blev det, första gången jag hade en klippare (klipperska) som klippte i klippstol - tog ju lite tid men å vilket behagligt tempo det blev!! Extra underhållning blev det också då en av de två fräcka tackorna som uppenbarligen utnyttjat ett stackars minderårigt bagglamm lade sig och lammade under tiden........

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #11 skrivet: 02 nov-09 kl 14:07 »
Trädgårds fredag hade att rätt så roligt och intressant sätt att använda ull som marktäckare och gödning.

MonicaA

« Svar #12 skrivet: 02 nov-09 kl 15:00 »

Ursäkta mig som inte vet något om får, men varför klipper man fåren om man inte behöver ullen?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 02 nov-09 kl 15:03 »
Hej, om någon kastar ull i Stockholm & Södermanland, så får ni gärna kontakta mig.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 02 nov-09 kl 15:32 »
Nu tänker jag låta j-ligt snål och ogin: :o

Hur ska vi någonsin kunna få ekonomi i våra får och få betalt för våra utgifter om vi samtidigt ger bort våra produkter?
Jag säljer min ull till hantverkare, ullen är eftertraktad och de som köper den, anser sig lyckligt lottade.
När jag inte får all min ull såld, så kan jag ju inte ge bort resten, då skulle de första köparna känna sig lurade. 
Och om jag konsekvent ger bort min ull, hur ska jag då kunna få folk att inse värdet av min ull?? När andra ger bort sin ull, hur ska jag kunna förklara att jag har avlat i 20 år för att få fram den fina ullen jag har och därför vill ha betalt...

Klippningen av mina djur kostar 2000:-/år + moms. Ullförsäljningen täcker aldrig den kostnaden, eftersom jag sorterar hårt i min ull. (All ull till försäljning är 99.99% användbar.)

Är det för mycket begärt att vilja att fåren ska ge lite inkomster?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 02 nov-09 kl 15:41 »

Är det för mycket begärt att vilja att fåren ska ge lite inkomster?

Nej, absolut inte! Fast det är ju ingen som har begärt att du ska skänka bort din ull!
Självklart ska du tjäna på det jobb som du lägger ner på dina får och deras ull.

Men det finns andra fårägare som inte har djuren för ullen, och som inte ser nån ekonomi i att ta hand om den.
Antar att ull som ska gå till hantverkande bör vara någorlunda ren, och det kräver väl bl.a att djuren går i rena hagar, och att de klipps på ett speciellt sätt. Jag bara gissar nu.
De som skänker bort den (och de som tar emot den) kanske inte bryr sig om dylika detaljer.

Ja, det säger du ju själv, du lägger ner omsorg på att få fram kvalitetsull, och jag  kan tänka mig att hantverkare som är kvalitetsmedvetna är glada att få köpa den. Kvalitet säljer sig själv.

Citera
När andra ger bort sin ull, hur ska jag kunna förklara att jag har avlat i 20 år för att få fram den fina ullen jag har och därför vill ha betalt...

Klippningen av mina djur kostar 2000:-/år + moms. Ullförsäljningen täcker aldrig den kostnaden, eftersom jag sorterar hårt i min ull. (All ull till försäljning är 99.99% användbar.)
« Senast ändrad: 02 nov-09 kl 15:44 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

lumpus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 nov-09 kl 16:04 »
då passar ja med på:::   nån som vill skänka ull i östra blekinge?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #17 skrivet: 02 nov-09 kl 16:28 »
För min del är det enkelt, jag kastar all min ull om ingen frågar efter den. Jag har inte tid eller råd till sortering, paketering, märkning, passa tid & plats för upphämtning för att sedan KANSKE få VÄLDIGT LITE betalt. Jag förstår Vallhundens synpunkt fullt ut, men kan ändå inte låta bli att glädjas av hur andra kan använda och i sin tur få glädje av ullen som jag annars hade kastat.....

Ivigtut: Man rekommenderas att klippa sina får en eller helst två ggr per år pga hygieniska skäl (ohyra, tovor, värme, lammens åtkomst/hygien av juver osv) samt tillväxt (klippta får konsumerar mera foder = bättre tillväxt).

ulfg

« Svar #18 skrivet: 02 nov-09 kl 17:51 »
Jag delar tyvärr helt Vallhundens synpunkter på hur marknader förstörs när råvaror dumpas och förstör förutsättningarna för att utveckla en marknad för dem. Halva afrikanska jordbruket är utslaget för att I världens matöverskott dumpats gratis i städerna. Om någon kommer och hämtar min klippta ull som ligger på marken och tar vara på det med skit och allt i utan att jag gör ett jota med det kan jag kanske köpa ideen att man skänker bort ullen. Sån ull konkurrerar ju inte med det som Vallhunden producerar. Men om det är någon människa som står och sorterar och gör i ordning fint klippt ull åt någon som kommer och hämtar det gratis så vet man ju inte om man skall skratta eller gråta. Att Vallhunden har anledning till att känna en tår kommma förstår jag eftersom brödet tas ur hans mun. Har man svårt att betala för råvaran till sin produkt som man lägger ner arbetstid på skall man kanske ta en funderare på vem då som skall försörja en. Samhället har ingen anledning att göra det.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

motroten

« Svar #19 skrivet: 02 nov-09 kl 23:10 »
Men jisses! Folk får väl ge bort vad de vill! Vad är problemet? Det är ju som om grönsaksodlarna blev sura för att hobbyodlarna skänker bort morötter och potatis till vänner och bekanta istället för att sälja!!??

Menar du på allvar att man ska ta hänsyn till andra producenter när jag väljer att ge bort eller ta emot något gratis? Eller vad? Gör du alltid så när du får något gratis? Tackar nej av hänsyn för att inte "dumpa marknaden"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser