Vilka raser ruvar bra?

Startat av Ethna, 21 Okt-09 kl 14:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Ethna

Jag undrar vilka stora raser är kända för sin vilja att ruva ??? Att det blir mindre ägg förstår jag  :-[ Jag skulle behöva några större ruvhönor då jag inte har äggkläckare än ::)

galdur

Jag tycker att mina silkeshöns är fenomenala på att ruva och tar väldigt väl hand om sina kycklingar! Nästan så ruvandet går till överdrift i mellan åt!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Daaniel

oskar98

Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dolvis

kindahöna. Men de är inte jättestora, mer normalstora.

Dezdemona

Silkes och dvkochin är såna flitiga ruvare att det nästan gjort dem ökända ;) Jag har hört att svarthöns och holländska dvärgar ska vara bra också, men ingen av våra har försökt än.
ofrivilligt hönslös

sonja på slätten

Fast det var väl stora höns det gällde. Mina stora Sussex  har genom åren ruvat nästan allihop jag haft.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

snowrabbit

Jag håller med om Kindahöns... Jag hade nästan inga ägg i år , eftersom de ruvade hela tiden ( känns det som)
Men som redan sagt är de inte så stora.

Minnas

De stora Cochin är en riktiga ruvare bra mammor också sen finns ju dvärg cochin också  :)

Nettis

Hos mig ruvar raser som inte ska ruva egentligen. Har både RIR-hönor och en Ancona som gått med kycklingar i sommar.

Rakadero

Hos mig ruvade en australorphöna fram två kullar i somras, jag tror inte att det är så vanligt att de ruvar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ethna

Tack för alla svar :D Då har jag lite att fundera på :-[ Finns det fler stora raser som ruvar ???
Just nu har jag en liten Chabo höna som ligger på fem isbarägg :-*

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

239 Gäster, 0 användare