Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjord Laddomat  (läst 16141 gånger)

Menteverde

SV: Hemgjord Laddomat
« Svar #20 skrivet: 02 nov-09 kl 16:32 »
Vadå för värmekran från en bil?

En sådan raritet till diskmaskin hittar man nog inte vart som helst.  :)En eller två parallella sådana små magnetventiler från moderna diskmaskiner kan nog fungera i mitt system då jag i övrigt har ganska grova rör. Nu har jag en 1" skjutventil där istället för en magnetventil och 0,75 - 1 varvs öppningsgrad räcker. Det är inte alls mycket vad jag vet, men ska titta på en annan skjutventil för att vara säker.

Har haft funderingar på att manövrera skjutventilen i systemet med hjälp av en gammal skruvdragare, men nej så mycket orkar jag inte hålla på och fippla.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 02 nov-09 kl 16:58 »
T ex värmekran från en VW Golf I eller MB 123-serie. De har slangnipplar i båda ändar och är lätta att ansluta lite varstans. Volvo 900-serie med den nyare typen av värmereglage har en vakuumstyrd värmekran som sitter i motorrummet, den borde man också kunna använda om man avskaffar vakuumdosan och låter något annat manövrera den.

Menteverde

« Svar #22 skrivet: 03 nov-09 kl 11:36 »
Aha! Jag hittar varken bra bilder eller information om värmekranar på Google, finns det något annat namn för värmekran som är mer allmänt kanske?

Vad har värmekranen för funktion? Öppnar vätskeflödet in till kupévärmaren? Brukar dom vara elektriskt manövrerade?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 03 nov-09 kl 18:47 »
Ja, värmekranen används för att öppna eller stänga vattenflödet till bilens värmepaket. På moderna bilar med ACC eller liknande så är den ofta elmanövrerad, på äldre bilar är det rent mekanisk manövrering med en wire. Det finns också en del bilar som inte har någon värmekran alls utan låter varmvatten cirkulera genom värmeelementet hela tiden och så regleras värmen med luftspjäll som släpper luften genom eller förbi värmepaketet (t ex VW Golf II). I sådana fall händer det ibland att man också kompletterar med en kran som stänger av vattenflödet när värmen ska vara helt avstängd.

Menteverde

« Svar #24 skrivet: 03 nov-09 kl 23:11 »
Aha, en sådan kran låter användbar!

Hittar ingen i Biltema katalogen, vilka säljer sådana här och vad kostar dom?

stedevil

« Svar #25 skrivet: 04 nov-09 kl 15:09 »
vilka säljer sådana här och vad kostar dom?

Närmsta bilskrot & småpengar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare
LimJans, sökaren men hur, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser