Vet någon om man kan få tag i ägg som blir hybriden lohmann lsl?

Startat av Linkoso, 20 Okt-09 kl 18:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Linkoso

Anledningen till att jag undrar är att jag fick syn på denna LSL tupp i denna länk ---- > http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=72033.0

Något sa KLICK i skallen på mig och skrek i mitt huvud att oj och fy vad jag vill ha en sådan tupp!!!  :-[ Jag har ju ett gäng hönor från ett hönseri men tuppar av den sorten... Hmm...
Vet någon om man kan få tag i ägg från t.ex. något kläckeri som tar fram lohmann?  ???
Då kan man ju kläcka och önska att man får fram en sådan tupp...  ::)

Vill inte ha ägg från vita lohmann (det har jag själv här hemma) utan jag vill ha tag i ägg från föräldradjuren som blir hybriden lohmann vit lsl... Om det är möjligt... =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

johe71

Citat från: Linkoso skrivet 20 Okt-09 kl 18:51
Vill inte ha ägg från vita lohmann (det har jag själv här hemma) utan jag vill ha tag i ägg från föräldradjuren som blir hybriden lohmann vit lsl... Om det är möjligt... =/

den stora kläckaren av just lohmann lsl i sverige är väl http://www.gimranas.se/

det var till och med den enda som tyska Lohmann Tierzucht GmbH (de som "äger" varumärket lohmann, hemsida http://www.ltz.de/) anger som Franchise Hatchery i sverige... så det är mycket möjligt att de är den enda kläckaren av lohmann lsl

sedan måste man ju tänka på att lohmann lsl är just en hybrid, för er som är grönsaksintresserade så är det ungefär samma som en f1-hybrid... dvs den är inte sortäkta. En lohmann lsl höna och en lohmann lsl tupp kommer inte att få lohmann lsl kycklingar... det kommer att bli en återgång mot föräldralinjerna

jämför med en f1-tomat, där har man också två hårt inavlade föräldralinjer som man sedan korsar för att få den "perfekta" tomaten, den ena föräldralinjen har de kanske avlat på formen på tomaten (dvs en tomat som väger rätt antal gram men som antagligen inte smakar gott), den andra föräldralinjen har de avlat på på smaken (och kanske fått en väldigt liten tomat som smakar väldigt gott)...
när de sedan korsar dessa två på rätt sätt får de en tomat i den storlek de önskar med god smak... tar man sedan frön från den tomaten så blir det inte samma sort utan en återgång mot föräldralinjerna...
tar du 10 olika frön så får du sannolikt 10 olika tomatplantor nästa år, en del med rätt form men dålig smak, en del jättegoda men som är små... men man kan givetvis ha tur och få en tomat som blir något som man gillar och som man sedan kan fortsätta att avla på själv...

prince

Det är säkert därför trådskaparen vill ha tag på en hybrid tupp och inte en avkomme tupp efter de hon redan har  ;D

Kontakta "uppfödaren" kan hända att du kan få tag på ägg, alternativt tupp som ännu inte sorterats bort!!

Jag har också hybrider, dock inte samma som du, och jag har självklart hybrid tupp också till dem!!  Ska det vara så ska det!   :P

Fredrikslund

om hönseriet lägger nära malmö eller västervik kan jag få tag i en tupp åt dig ;)

Linkoso

Jag vet att lohmann inte är någon ras och jag vet att om man korsar lohmann med lohmann får man ingen lohmann...
Om man köper ägg från affären och kläcker blir det en avkomma från lohmann, inte en "riktig lohmannhybrid".

Som jag skrev tidigare... Jag vill ha tag i ägg från föräldradjuren till hybriden lohmann lsl. Djuren som ger "slutprodukten" lohmann lsl efter allt avlande så att jag kan få en ÄKTA, en riktig Lohmann lsl tupp vars föräldradjur INTE är lohmann (tjatar så folk ska fatta xD) utan dessa inavlade djur som... Ja... "Skapar" lohmann... :P

Eftersom de förgör tupparna redan som små dunbollar känns det svårt att hitta en lohmanntupp bara sådär... Isf blir det väll avkommor som lohmann vars mamma är lohmann... Kanske både mamman och pappan är lohmann, men då kommer vi in på det igen. Jag vill inte ha ägg av sådana... ;D Jag vill ha ägg som BLIR de där riktiga lohmannen som går i industrin! ;D

Ska kika in på länken! ;D  ;D ;D ;)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

trallallaa

CitatJag vet att lohmann inte är någon ras och jag vet att om man korsar lohmann med lohmann får man ingen lohmann...
Om man köper ägg från affären och kläcker blir det en avkomma från lohmann, inte en "riktig lohmannhybrid".

Som jag skrev tidigare... Jag vill ha tag i ägg från föräldradjuren till hybriden lohmann lsl. Djuren som ger "slutprodukten" lohmann lsl efter allt avlande så att jag kan få en ÄKTA, en riktig Lohmann lsl tupp vars föräldradjur INTE är lohmann (tjatar så folk ska fatta xD) utan dessa inavlade djur som... Ja... "Skapar" lohmann...

Eftersom de förgör tupparna redan som små dunbollar känns det svårt att hitta en lohmanntupp bara sådär... Isf blir det väll avkommor som lohmann vars mamma är lohmann... Kanske både mamman och pappan är lohmann, men då kommer vi in på det igen. Jag vill inte ha ägg av sådana...  Jag vill ha ägg som BLIR de där riktiga lohmannen som går i industrin! 

Jisses, det där lät snurrigt  ::) ;D Jag hoppas att jag aldrig blir intresserad av Lohman "vad det nu än heter" ::) :-[

Rooster

Citat från: Linkoso skrivet 20 Okt-09 kl 20:51
Som jag skrev tidigare... Jag vill ha tag i ägg från föräldradjuren till hybriden lohmann lsl. Djuren som ger "slutprodukten" lohmann lsl efter allt avlande så att jag kan få en ÄKTA, en riktig Lohmann lsl tupp vars föräldradjur INTE är lohmann (tjatar så folk ska fatta xD) utan dessa inavlade djur som... Ja... "Skapar" lohmann... :P

Eftersom de förgör tupparna redan som små dunbollar känns det svårt att hitta en lohmanntupp bara sådär... Isf blir det väll avkommor som lohmann vars mamma är lohmann... Kanske både mamman och pappan är lohmann, men då kommer vi in på det igen. Jag vill inte ha ägg av sådana... ;D Jag vill ha ägg som BLIR de där riktiga lohmannen som går i industrin! ;D

Ska kika in på länken! ;D  ;D ;D ;)

men lohmantupparna som sorteras bort vid födseln är ju hybrider..inte det du vill ha tag på..tror inte att det är så lätt och definitivt inte billigt att komma över tupp och hönslinjerna som skapar hybriden..det ligger långt avelsarbete bakom dom bästa linjerna och det kostar pengar..när jag var i England för 2 år sen berättade Nick som äger Chalkhill Poultry(www.chalkhillpoultry.com) för mig om en kille från nåt land i Afrika som hade köpt avelsdjur till brolilerkycklingar och som hade betalt över 300000 pund för ett par hundra avelsdjur men att han räknade med att få tillbaka pengarna inom nått år eftersom det inte finns broilers i det landet(eller fanns) och att i stort sett alla stammar som fanns skulle vilja köpa broilerkycklingar pga köttproduktionen kontra maten dom måste ha för att bli stora.

Det är som Johe säger att hybrider som korsas går tillbaka mot föräldradjuren i utseende och egenskaper..du får inte samma äggproduktion på en självkläckt lohman som kommer av hybrider som en som du köper direkt från "tillverkaren"
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rakadero

Du missförstod nog Linkoso, Rooster... tror jag iaf...

Om man, som jag, och många andra, köper unghöns, i mitt fall bruna lohmann, från ett ställe där de föder upp höns för äggproduktion, får man hybriden Lohmann brown, det är första generationen. Deras föräldrar är avelsdjur som bara producerar kycklingar.

Men det är inte föräldradjuren Linkoso är ute efter utan en brorsa till alla dessa hönshybrider som är så mycket lättare att få tag i.

Jag har fått kycklingar efter mina, visserligen med blommepappa, men jag har hört att vad för färger som helst kan poppa upp, vilket jag tycker är lite kul. Och jag vet att det blir så även om pappan hade varit en lohmann han också.

Linkoso vill alltså ha en hybridtupp, en första generationens tupp. Kläcker hon ett ägg från en affär är det en andra generationen i så fall.

Men jag har hört om sådana som fått köpa (eller fått) tupp som råkat komma med i hönssorteringen på en sådan uppfödning. Min syster hade en sådan ett tag.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rooster

Fast när jag läser igenom citatet så kanske jag missförstod iaf :-\ trött nu..sooova
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Linkoso

Du missförstod Rooster och Rakadero fattade poängen! ;D Sov gott och pigg och klar till... Idag! x) Och testa läs om igen! ;D

Det står "ägg från föräldradjuren" = Som kan ge en lohmanntupp = En brorsa till alla lohmannkrakarna (= de där krakarna man kan hämta innan de slaktas ut som "urvärpta höns", ingenting annat) man ser i den stora äggindustrin som de annars sorterar bort. Jag tycker att man mycket väl kan kalla dessa hybrider som går i hönserier "äkta lohmann" för det är ju bara i en generation de är just lohmann (de har ju döpt hybriden till det namnet, de heter ju inte "hybrid" utan de har ju faktiskt ett namn)...

JBF

Tuppar som kommer ur samma kläck som F1-värphybriderna ska nog att gå att få tag på, åtminstone om du hittar nån lite "mindre" avlare. När jag hade mina hybrider för ca tio år sen så bad jag att få köpa en tupp till dem,  och de hade säkert 20-30 tuppkycklingar gående i separat kullhus. (Detta var alltså en lite mindre kläckfarm, som jag tror i första hand sålde kycklingar/unghöns till mindre hönsgårdar.) De sorterade också bort tuppkycklingarna, men vissa slinker ju igenom ändå.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

238 Gäster, 0 användare