Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arga tackor  (läst 1566 gånger)

Fåraherden

• -
Arga tackor
« skrivet: 20 okt-09 kl 07:45 »
Har ett problem jag aldrig sett tidigare. Två gute-tackor har blivit osams, det går inte över. De slåss, oavbrutet. Antar att det kan påverka ät-takten. Kan de skada varandra? Det är mycket hårda smällar. Undrar vad man ska göra åt det? Dela i två grupper är väl en idé.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Arga tackor
« Svar #1 skrivet: 20 okt-09 kl 07:47 »
Är de dräktiga eller planerar du tidig lammning?

Dräktiga tackor och tackor som närmar sig lammning visar liknande beteende, de stångas och slåss för att tilldela sig en hörna till "sin".
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #2 skrivet: 20 okt-09 kl 08:15 »
Att två tackor slåss beror på att de inte är överrens om rangordningen. Har aldrig hört att någon tacka dött i sådana uppgörelser.
Gutetackor är lite mer påstridiga än många andra raser och att dela grupper kan rent av förvärra dessa företeelser, för då kan andra börja göra upp också (pga förändringen i flocken).
Vad gäller ätandet är det knappast något att oroa sig över, fårens naturliga beteenden. De äter nog ikapp när de är färdiga.

Danarp

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 okt-09 kl 10:48 »
Visst blir man förvånad! En av mina tacklamm var riktigt i tagen i går och levde rövare med de andra årslammen vid foderhäcken. Själv tror jag det är en rangordningsfråga. Vissa tackor stångas medans andra bara knuffas. Man kan ju inte låta bli att tycka synd om de som utsätts, det är ju alltid 1-2 som hamnar på kortsidan på foderhäcken. ::)

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 20 okt-09 kl 16:02 »
De är ju knappast dräktiga, snarare brunstiga. Det som förvånar mig är att det inte tar slut, första gången jag såg dem slåss var i slutet av augusti, sedan har det pågått.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 20 okt-09 kl 19:02 »
Gutetackor kan vara ganska räliga mot varandra, det är stenhård rangordning och småslagsmål alltsom oftast. Skönt jag har min bagge Tore. Håller de på för mycket går han emellan och "lugnar ner" kärringarna. Han bara ställer sig emellan dem. Jag pratar om får nu. Absolut inget annat ;)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-09 kl 22:30 »

;D
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Vurre

« Svar #7 skrivet: 20 okt-09 kl 22:42 »
Gutetackor kan vara ganska räliga mot varandra, det är stenhård rangordning och småslagsmål alltsom oftast. Skönt jag har min bagge Tore. Håller de på för mycket går han emellan och "lugnar ner" kärringarna. Han bara ställer sig emellan dem. Jag pratar om får nu. Absolut inget annat ;)

Ja, gutetackor kör hårt när det gäller statuskampen för rang och gudskelov för en bra bagge som kan hantera dem! När det gäller andra källingar på ön ska jag akta mig för att komma emellan  ;D.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare
Lilla i, Bender, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser