Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Botulism!, Drabbad??  (läst 2258 gånger)

bo_i_dala

Botulism!, Drabbad??
« skrivet: 19 okt-09 kl 15:00 »
Hej Alla!
Hur många här har haft en EGEN häst( eller ko)som dött pga Botulism i hösilage/ensilage??
MVH!!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Botulism!, Drabbad??
« Svar #1 skrivet: 19 okt-09 kl 16:29 »
Du torde få väldigt få svar...

Minns jag rätt så har just under 70 st hästar dött i botulism totalt under en 5 el. 10-årsperiod (minns ej exakt siffra). En ytterst låg procentsats jämfört med antalet hästar i landet!
Sedan är kanske mätningarna inte helt tillförlitliga, det finns säkert ett mörkertal.
Men sjukdomen är dock anmälningspliktig så man tycker att det mesta borde ha rapporterats.

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 20 okt-09 kl 08:23 »
Hej Sar!
Vad bra att du hade siffror på detta! Det vacineras ju mot Botulism som det vore den vanligaste sjukdommen på häst i Sverige, det finns tråd/trådar om detta!
För att försöka ta ner den här debatten (för/emot Botulismvaccination) till verkligheten tyckte jag att denna tråd vore intressant!!
MVH

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 20 okt-09 kl 09:00 »
OM botulismen drabbar hästen så är det en fruktansvärd sjukdom och det finns ju faktiskt ett sätt att skydda sig.
Däremot är risken promillemässig sett på antalet hästar i landet.
Är det ens enda häst som drabbas så är det ju (i min mening) väldigt dumt att inte vaccinera. Har man ett flertal kan man antagligen hellre räkna med ett visst "svinn" om man ska vara krass.

Jag vet faktiskt inte hur försäkringsbolagen ställer sig till detta, om de ersätter trots att man inte vaccinerat? Eller om det är som jag har hört ang. stelkramp (har inga säkra fakta), att man inte får ut ngt livvärde eftersom sjukdomen går att vaccinera sig mot.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 20 okt-09 kl 09:01 »
Hittade undersökningen jag hade läst för ett antal år sedan.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 okt-09 kl 16:37 »
Hittade undersökningen jag hade läst för ett antal år sedan.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

Väldigt intressant länk Sar! Hoppas alla som gärna kastar sig i sådana här diskutioner läser den!

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 21 okt-09 kl 00:11 »
Hej!
Intressant länk!!

0,3 promille på 10 år, risken är alltså; på 10 000 hästar en insjuknad på 10 år- har jag räknat rätt??

Vad är risken att ens häst blir påkörd av fordon tro?
mvh

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 21 okt-09 kl 00:39 »
Det torde röra sig om ännu lägre siffror. Sedan finns det ju tyvärr inget vaccin mot detta.... ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 21 okt-09 kl 10:19 »
Har inte själv drabbats av boutilsism på häst men vet en här i närheten som drabbades för ett antal år sen. Flera av hans hästar dog då. Det var väldigt tragiskt  :'(

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #9 skrivet: 21 okt-09 kl 12:51 »
Har man många hästar men som äter ur samma "smittade" bal så borde väll risken vara stor att just många hästar blir smittade, alltså mycket svinn om man har många hästar? ??? Eller är bakterierna förekommande fläckvist i en bal, sprider de sig till hela balen?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 21 okt-09 kl 23:07 »
Hej!!
Nettis!; hörsägen rägnas inte i denna tråden ;)
mvh

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 22 okt-09 kl 14:55 »
Eller om det är som jag har hört ang. stelkramp (har inga säkra fakta), att man inte får ut ngt livvärde eftersom sjukdomen går att vaccinera sig mot.

Vad gäller agria så tar de inget som har med stelkramp att göra om hästen inte är korrekt vaccinerad...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Trollungen 78

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 22 okt-09 kl 16:50 »
Hej.
Vill bara tillägga att dom kan få det genom hö också.

Hade en häst som fick det av höt, det är fruktansvärt att vara med om kan jag säga.

Tyvärr så blev hon bara 2 år min underbara häst.
Har Knölgäss, Dogo Argentino, Elenorakakadua.Tinker hingst,criollo,varmblod,shire, tinker/varmblod

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 22 okt-09 kl 22:40 »
Hej!!
Nettis!; hörsägen rägnas inte i denna tråden ;)
mvh

Det är ingen hörsägen, han berättade det själv för oss och det var ganska nära bekanta till oss, så jag vet att det har hänt. Men det var inte mina djur som drabbades så visst kan jag hålla med om det  :D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 23 okt-09 kl 08:31 »
Med två "nära" botulismfall inom "alternativs" läsare så tror jag att vi nått över promilledelen. Undersökningen sträcker sig ju bara till 1999, kanske botulismen ökat i och med ökad hösilageanvändning, mördarsnigelns framtåg etc.?

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 23 okt-09 kl 09:30 »
Ett avelssto dog för mig också , ett år sedan . På kvällen stod hon och åt ensilage , kraftfoder och äpplen med dom andra .
På morgonen var hon död .
Jag visste inte då att lucerne är farligare än vanligt gräs . Eftersom lucernet är mer kalkrikt är det svårt att få ned PH tillräckligt lågt så det är större risk att det innehåller bakterier . Eftersom hon hade ett föl vid sidan så åt hon mer än de andra , och fick i sig mer gift .

bo_i_dala

« Svar #16 skrivet: 24 okt-09 kl 19:08 »
Hej!
Förbaskat tråkigt för dej!!
Var veterinär eller annan säker på att det var botulism?

Ditt "fall" av botulism är isåfall det första som "räknas" i denna tråden.
Mvh/ bosse

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 24 okt-09 kl 19:34 »
Man tog prover på både häst och ensilage , så det är bekräftat .
Dessutom hade jag sökt vaccin , men här sa vet, att vi har ingen botulism .  :( ???Finns inget vaccin . ??? öh !
Så jag kunde aldrig vaccinera  :'(

bo_i_dala

« Svar #18 skrivet: 24 okt-09 kl 20:12 »
Hej!
När hände detta? Veterinären kunde väl gjort sig omaket att beställa vaccin om du nu ville vaccinera!
mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare
Grubblarn, Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser