Hej!
Jag vet inte hur mycket du kan redan, så detta kan vara att sparka in öppna dörrar

Virke bör sågas ganska snart efter nersågning(vår, sommar) vinternedtaget kan vänta till våren.
Nysågat virke läggs upp vågrätt på ett underlag på så kallade strön som är en träribba (en gånger 2 tum), dessa strön läggs vinkelrätt mot virket, bör vara av barrträd om man som du ska torka lövträ.
Ströna läggs 70-100cm från varandra, ju tunnare virke desto tätare läggs dessa, de yttersta ströna läggs så nära kanten på virket som möjligt, om du får en ändspricka brukar den sluta vid första ströt!
Lägg inte virket i bredare lager än 100-120 cm.
Nästa lager läggs så att ströna kommer rakt ovanför de andra!
Virket (brädorna) i ett lager får inte ligga dikt an mot varandra.
Jag tycker inte du ska lägga rått virke i en lada- hur välventilerad den än verkar- lufthastigheten inne i virkestraven bör vara minst 1,5 m/sekund under stor del av dygnet.
Under en carport är det bra under förutsättning att det blåser där!
Jag prioriterar att få det blåsigt i mitt virke framför att det ligger tak över- taket är givetvis inte till nackdel!
Lägg bara inte en pressänning över virkeshögen
Bygg gärna ett tungt tak av den ytved du får över när du sågar, detta ger även en tyngd som hjälper dej att få även de översta lagren raka och fina!
Vid utomhuslagring får du ner fukthalten till 18-20%, sk lufttorkat virke
Om du ska använda virket innomhus bör du lagra det i sin slutliga miljö i minst 3 veckor, du kan givetvis skapa en sådan miljö i tex ett garage om du vill.
Ek behöver oftast 2 säsonger brädgårdstorkning!
MVH