Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekämpningsmedel  (läst 3133 gånger)

MonicaA

Bekämpningsmedel
« skrivet: 17 okt-09 kl 22:15 »
Använder de flesta böner i Sverige bekämpningsmedel på sina åkrar?

Jag skulle vilja köpa en gård för att kunna leva mer ekologiskt, men jag inser ju nu att alla åkrar runtomkring kanske inte är ekologiska och skola och dagis är om givna med åkrar. Får man sig en dusch kemikalier flera gånger om året från åkrarna runtomkring?

Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Jan lindgren

SV: Bekämpningsmedel
« Svar #1 skrivet: 18 okt-09 kl 09:39 »
Hej!
Självklart använder de flesta odlare växtskyddsmedel även "ekologoska" odlare sprutar med div. preparat.  Det krävs dock utbildning för att få använda de flesta växtskyddsmedel så det är normalt ingen risk att medlen hamnar på fel ställe.
Utan konstgödsel och växtskyddsmedel blir skörden låg. En miljard människor är undernärda.
MVH
Jan

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 18 okt-09 kl 10:21 »
Det finns också något som heter skyddszoner , som är utrymmen på åkern som inte får sprutas , för att skydda / minska läckaget till tillex vatten drag , grannar som ev odlar grödor som inte tål den typen av bekämpningsmedel , eller anndra skyddsvärda biotoper .

Om du odlar ekologiskt och vill sälja under något ekologiskt varumärke , får du inte odla inom ett visst avsånd från större trafikerade vägar pgra avgasernas förorenande verkan .

MonicaA

« Svar #3 skrivet: 18 okt-09 kl 10:40 »
Hej!
Självklart använder de flesta odlare växtskyddsmedel även "ekologoska" odlare sprutar med div. preparat.  Det krävs dock utbildning för att få använda de flesta växtskyddsmedel så det är normalt ingen risk att medlen hamnar på fel ställe.
Utan konstgödsel och växtskyddsmedel blir skörden låg. En miljard människor är undernärda.
MVH
Jan

Jag tror att om man odlar på rätt sätt så behövs inte konstgödsel och besprutning och då ökar näringsvärdet i det man odlar och så behöver man inte äta lika mycket av den för att kroppen ska få det näringsbehov som den faktiskt behöver för att fungera. Det är inte kvantitet utan kvalitet som gäller. Jag är inte bonde men, jag har läst klart boken om självhushåll skriven av John Seymour. Den var väldigt upplysande.

Förresten så trodde jag att detta var ett alternativt forum? En plats för folk att få prata ut som inte håller med om hur vi förstör vår planet. Är du alternativ? I så fall hur?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 18 okt-09 kl 10:56 »
Det finns en måttlig risk för vinddrift och en troligen liten risk för spridning med markvatten och grundvatten.

Man får inte spruta om det inte är vindstilla, men en del odlare tycks anse att de har rätt att spruta om de "måste" även om det blåser lite (vilket de inte har). Dessutom får man räkna med en viss spridning över korta avstånd även om det inte blåser (p g a diffusion). Spridningen beror även på vilken sprututrustning som används. Det man i första hand kan drabbas av är sprutskador på sina egna grödor. Annars tror jag inte det är värre i Sverige än att man kan hålla sin mark och livsmiljö någorlunda sund även om grannarna sprutar någon gång ibland. Undantag kan kanske finnas. Dessutom är det oftast klokast att försöka komma överens med sina grannar även om de sprutar.

Mycket beror på vad grannarna odlar. I vallodling sprutas sällan eller aldrig. I spannmål oftare, i potatis och (tror jag) oljeväxter ännu mer.

Det finns ingen risk som jag känner till med de besprutningar som ekologiska odlare använder!

Jag hade i somras anledning att söka information om sprutskador från Roundup. Jag hittade en intressant rapport från SLU om sprutskador på potatis från Roundup eller annat glyfosatpreparat. Det var ungefär så här: Även om man inte ser skador på plantorna kan man få en skördenedsättning. Och även om man inte får en skördenedsättning kan groningsförmågan skadas, så att potatisen inte kan användas som sättpotatis. Det växer dåligt och det växer fel i så fall.

När jag nyss på nytt sökte efter denna rapport på nätet så hittar jag den inte. Vad kan det bero på?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #5 skrivet: 18 okt-09 kl 11:06 »
Jag tror att om man odlar på rätt sätt så behövs inte konstgödsel och besprutning och då ökar näringsvärdet i det man odlar och så behöver man inte äta lika mycket av den för att kroppen ska få det näringsbehov som den faktiskt behöver för att fungera. Det är inte kvantitet utan kvalitet som gäller. Jag är inte bonde men, jag har läst klart boken om självhushåll skriven av John Seymour. Den var väldigt upplysande.

Förresten så trodde jag att detta var ett alternativt forum? En plats för folk att få prata ut som inte håller med om hur vi förstör vår planet. Är du alternativ? I så fall hur?
Det är min uppfattning också. Det är ju konserverad solenergi vi lever av och solen lär inte lysa mer per m2 för att man sprider en massa konstgödning etc! Följden måste bli att man "piskar" fram stora skördar med mindre näringsinnehåll, (utspätt)! Då känner kroppen att något fattas och överäter med fetma som följd.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 okt-09 kl 11:31 »
Tyvärr är ju den ekologiska odlingen något av en lyx som vi kan unna oss här i dom rika länderna där vi sällan eller aldrig har hungersnöd.
Det är alltid lätt att läsa och skriva om hur bra det är att odla ekologiskt. Man bör prova i praktiken ett tag först.
Och även om detta är ett alternativt forum så tycker jag att alla ska få ge sin åsikt, man lär ju inte föra ämnet så långt framåt om alla bara sitter och håller med varandra.

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 18 okt-09 kl 12:07 »
Hej!
Vad är alternativ odling? De flesta människor jag träffar tycker att jag är synnerligen annorlunda. Just nu väntar jag på en mycket aktiv medlem av forumet som är på väg hit för att diskutera odling.
Myterna om att "ekologiska" produkter är många. Alla människor behöver ett visst mått av proteiner , kolhydrater., vitaminer och mineraler. Kroppen bryr sig inte om på vilket sätt maten är producerad. Det finns i dag inga bevis för att något odlingssätt är nyttigare. Vissa växter producerar dock mer antioxidanter om de är stressade av skadliga  organismer. Vissa producerar mer om de får rejält med gödsel. Växterna bryr sig naturligtvis inte om ifall en molekyl gått genom en ko eller ej.

Jag bryr mig om mina medmänniskor och kan därför aldrig acceptera en odlingsform som ger för lite mat. Det finns massor med alternativ som kan öka matproduktionen på jorden.
MVH
Jan

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 18 okt-09 kl 12:15 »
Agent Orange , Vietnamkriget !!
2-4-5 T och 2-4 D !

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 18 okt-09 kl 13:34 »
Det finns undersökningar som visar att ekologisk odling utan gmo kan föda världen. Jag har gett referens till en sån förut. Det lär finnas minst en till. Fördelarna lär dessutom vara större i tropikerna och/eller u-länderna. Detta har vi diskuterat förut. Den här tråden skulle väl handla om eventuella skador från kemiska insatsmedel i omgivande jordbruk?
« Senast ändrad: 18 okt-09 kl 13:37 av Anders Skarlind »

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 okt-09 kl 14:15 »
Följer man de relativt hårda regler som finns så blir det inte skador på omgivande grödor. Det har ju förmodligen även KRAV förstått eftersom dom bara kräver ett avstånd på ,jag tror det var, 6 meter till konventionell odling.
Sen finns det alltid dom som gör fel, eller inte följer reglerna, men hur man ska komma åt dom är ju en annan sak

MonicaA

« Svar #11 skrivet: 18 okt-09 kl 14:51 »
Är jag bara överorolig för mina barns omgivningar runt dagis och skola? Det är en liten by med bara åkrar omkring. Används bekämpningsmedel på alla grödor eller bara vissa om jag nu ska gå och fråga bönderna vad de odlar. Jag tycker såklart att alla ska få göra det som passar dem bäst, men jag skulle ÖNSKA att det blev mer ekologiskt.

Förresten vad var det i Vietnam?

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 18 okt-09 kl 15:08 »
Du kan googla på Agent Orange så får du massor av information .
Men Amerikanarna använde medel för ogräsbekämpning för att avlöva skogarna så att vietnamesiska gerllabamd / armen inte skulle kunna gömma sig i det täta regnskogslika vegetationen . Man använde medel som idag är bland de mest sålda medlen .
Då var det ämnet 2-4-5 T som när det bröts ner bildade dioxin , det fanns med ända från tillverkningsstadiet .
Man är idag inne på tredje generationen i Vietnam , som fortfarande föds med missbildningar .
Amerikanska vietnamveteraner har (om de inte dött i canser ) också fått defekta gener och deras barn har högre frekvens av missbildningar än genomsnittet . Veteranerna kom ju tillbaka till USA , men trots det så , (de utsattes ju inte för mat , vatten osv ) efter det de kom hem .
De flesta moderna bekämpningsmedlen för ogräs innehåller ämnen som också finns i kemiska stridsmedel .
Behandlingen på sjukhus är också den samma . 
2-4-5 T är det samma som det förbjudna hormoslyret .
2-4 D är det mest sålda bekämpnings medlet i dag .

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 okt-09 kl 15:31 »
Är jag bara överorolig för mina barns omgivningar runt dagis och skola? Det är en liten by med bara åkrar omkring. Används bekämpningsmedel på alla grödor eller bara vissa om jag nu ska gå och fråga bönderna vad de odlar. Jag tycker såklart att alla ska få göra det som passar dem bäst, men jag skulle ÖNSKA att det blev mer ekologiskt.

Ja, jag tycker faktiskt att du är överorolig för det. Det går inte att rakt av jämföra med hur man sprutade så sent som för 20 år sedan. Nya preparat, nya utrustningar osv.. Det är ju inte så att det bara är miljövänner som tar detta på allvar, forskningen pågår ju hela tiden, och preparat förbjuds årligen.

Om du vill göra en snabb titt på vad dom odllar så skulle jag vilja rangordna som minst farligt, vanlig spannmål, där det oftast bara är en sprutning mot ogräs.
Potatis, mer besprutning vid olika tillfällen under hela växtperioden.
Vanlig jordgubbsodling, ganska mycket besprutning både mot ogräs och insekter, samma sak med oljeväxter. Just insektsmedlen tycker jag personligen man ska vara mest vaksam mot eftersom det trots allt tar djur. Men, återigen, utvecklingen har ju tagit fram medel som inte är farliga mot t.ex humlor.

Så om inte din förskola ligger i ett extremt intensivt distrikt av odling så skulle jag mer oroa mig för barnen när dom går över gatan.
En annan sak hade också varit om skolan låg jämte en banan-plantage..men det ser jag som rätt osannolikt? ;)

2-4 D är det mest sålda bekämpnings medlet i dag .

Var har du fått det ifrån? Det förbjöds i Sverige för 15 år sedan.

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 18 okt-09 kl 16:36 »
Jag skrev det mest sålda medlet idag !!
Jag skrev inte Sverige , utan jag menade i hela världen .

fishyerik

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 18 okt-09 kl 19:00 »
Jag skulle inte vara orolig, om bönderna kan hantera medlen och sitta och sprida dom i bland i hela dagar utan att få problem borde risken vara liten att man utsätts för betydande mängder själv, eller att barnen gör det. Om dagisets staket även utgör åkergrans hoppas jag verkligen att ingen bonde sprider bekämpningsmedel på den åkern dagtid en dag då dagiset är öppet oavsett om medlet anses relativt ofarligt.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

MonicaA

« Svar #16 skrivet: 18 okt-09 kl 20:33 »
Jag skulle inte vara orolig, om bönderna kan hantera medlen och sitta och sprida dom i bland i hela dagar utan att få problem borde risken vara liten att man utsätts för betydande mängder själv, eller att barnen gör det. Om dagisets staket även utgör åkergrans hoppas jag verkligen att ingen bonde sprider bekämpningsmedel på den åkern dagtid en dag då dagiset är öppet oavsett om medlet anses relativt ofarligt.   

Det låter ju bra.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 14 jul-13 kl 00:28 »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Narren

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 14 jul-13 kl 02:37 »
Hej MonicaA!
Resultatet av den miljöövervakning som sker på SLU med avseende på bekämpningsmedelsrester i grundvatten, ytvatten och dricksvatten finns presenterad i den Regionala pesticiddatabasen: http://www.slu.se/sv/webbtjanster-miljoanalys/vaxtskyddsmedel-i-miljon/substanssokning/
Du kommer inte kunna se hur det ser ut just i din omedelbara närhet, men några sökningar ger en fingervisning om hur ofta bekämpningsmedel återfinns i vattnet. Ett annat problem som nämnts tidigare i tråden är att bekämpningsmedlen kan transporteras med vinden vid besprutningstillfället.
May the forests be with you and your children.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare (1 dolda)
Susanna Ramirez

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser