Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Min egen lilla genbank  (läst 1929 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Min egen lilla genbank
« skrivet: 17 okt-09 kl 21:59 »

Jag är uppfödare av  DVÄRG WYANDOTTE, svartbandad. Denna variant kallades förr RAPPHÖNSTECKNAD. En hobbyras, och inte svensk.
Men jag tycker att denna stam har mycket som går åt lantrashåll.
Rasen har funnits i Sverige sedan 1940-talet. Om min stam går riktigt så långt tillbaka vet jag inte, men de härstammar från Gösta Anderssons och Bengt Torkelssons djur. Vi skaffade dem på 1980-talet och har sedan dess avlat dem i samarbete med andra svenska uppfödare med djur ur samma stam. På senare år ha flera uppfödare fallit bort av åldersskäl, så det finns inte många att samarbeta med tyvärr. Själv ser jag mig tvungen att hålla liv i flera olika linjer för att ha så bred avelbas som möjligt. Men naturligtvis blir det mycket linjeavel, och även inavel ibland.
Varför lägger jag ner så mycket arbete på detta? Jo, för att jag tycker rasen , och mer specifikt denna stam är väl värd att bevara.
De är duktiga höns på alla sätt. Trots att de är en "tung ras" värper de bra och äggen är stora för att vara dvärg-ägg. Ungtupparna är rena delikatessen, saftigt och rikligt kött . Små förstås, men har man stor familj kan man ju steka flera.
De är mycket naturliga i sitt beteende, älskar att vara ute och sprätta hela dagarna, nyfikna och alerta. Hönorna är lika ruvvilliga som mina dvärgkochin, lite väl mycket tycker kanske en del.
Dessutom är de otroligt vackra med  tupparnas lysande färger och hönornas intrikata fjäderteckning.
Så  jag har min egen lilla genbank..
Men jag är också noga med exteriören och ställer ut mina höns varje år.
Detta sskrivet med anledning av vissa diskussioner som tycks återkomma ideligen.

Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #1 skrivet: 17 okt-09 kl 22:08 »
Kanon bra Sonja  :D

Dvärg Wyandotter är verkligen vackra och trevliga höns. Skulle inte vilja vara utan mina.

Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #2 skrivet: 17 okt-09 kl 22:11 »
Jag är en lycklig ägare till 4 hönor och 2 tuppar från dina wyandotter så vackra  :)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #3 skrivet: 17 okt-09 kl 22:15 »
Har också ett gäng från Sonajs fina djur  :D Fast jag har mest silver svart/bandade men det finns några i guld också och även en trio med oranga. Kommer hem en ny guld höna också imorgon  8)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #4 skrivet: 18 okt-09 kl 07:42 »

De silver och orange kommer till stor del också från samma stam. Jag är mycket glad att jag, bl.a. genom detta forum, fått sprida ut av mina djur till andra delar av landet. Det känns som en trygghet ifall något skulle hända här. Under fågelinfluensan var jag praktiskt taget i panik och föreställde mig hur de skulle komma och avliva alla mina höns, som de gjort på Ru"gen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #5 skrivet: 18 okt-09 kl 17:52 »
Mina oranga kommer från Gotland men jag vet inte vart de kommer ifrån före det.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #6 skrivet: 18 okt-09 kl 20:29 »

Jag tycker det är så tråkigt, och onödigt, med denna motsättning mellan lanthönsfolk och SRF-folk. Jag har ingen lantras, har haft, men ser ändå som min uppgift att bevara och helst förbättra de raser jag sysslar med. I alla avseendan, inte bara skönhet.  Och så tror jag att det är med många i båda lägren.
Det finns mycket vi borde jobba för med gemensamma krafter istället för att tjafsa mot varann.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #7 skrivet: 18 okt-09 kl 20:40 »
Jag håller helt med dig om detta. Jag förstår inte man ska väl kunna respektera varandra.  :)

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #8 skrivet: 18 okt-09 kl 20:46 »
Jag tycker det är så tråkigt, och onödigt, med denna motsättning mellan lanthönsfolk och SRF-folk. Jag har ingen lantras, har haft, men ser ändå som min uppgift att bevara och helst förbättra de raser jag sysslar med. I alla avseendan, inte bara skönhet.  Och så tror jag att det är med många i båda lägren.
Det finns mycket vi borde jobba för med gemensamma krafter istället för att tjafsa mot varann.
Jag håller med till fullo. Det känns bara fånigt att tro att "min ras" är bättre än "din".
Kan bara tala för mig själv men som ny inom hönseriets underbara värld så var det nog en slump att jag fastnade för "min" ras - jag har Kindahöns, en lantras alltså.
Det var människor i min närhet som talade sig varma för denna "lugna och trevliga ras" - vilket det är  ;D. Men herregud när jag hörde talas om Kindahönsen första gången trodde jag dom drev med mig - "Va finns det flera raser av höns!!!!!!!!!"
Jag var och hälsade på Kindahöns, och en mycket entusiastisk kvinna talade sig varm om sina höns.
 ;D
Så då blev det såna - och jag har även fått godkänd genbank vilket jag tycker är jättekul.
Så fram för mer vidsynthet - vi delar väl samma intresse och alla vill väl våra djurs bästa.
Lev väl :)

Hovnoret

  • Inlägg: 176
  • Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #9 skrivet: 18 okt-09 kl 21:51 »
Är ny här på forumet. Efter att ha läst in mig i ett par dagar nu så kan jag bara säga att det är ytterst trist att kunna konstatera att detta med genbank värkar infekterat värre.  Har själv genbank på hedemora och tycker definitivt inte att minna höns är "finare" än några andra. Konstaterar bara att vissa vill avla på exteriör och tävla med sina raringar, andra ( som jag själv ) har fastnat för genbanks iden medan en del vi blanda friskt och se vart det leder. Skrev någon stans förut; Alla sätt är lika rätt.

Egentligen borde kärleken till vår hobby ( höns) förena oss och inte starta en massa tjafs som i mitt tycke hör hemma på dagis. Alla ska få säga sin åsikt men samtidigt måste man acceptera att det finns andra som inte delar denna, men nog fan kan man dela på en flaska gott vin trots att man tycker olika.

Nu kommer min egna åsikt. Det sättet som man inom SRF jobbar tilltalar inte mig. Utan jag fastnade för det som SLK pysslar med.
Gör detta att jag föraktar de som tävlar med sina höns eller ser ner på dem på något sätt?
Eller tycker jag folk som blandar hit och dit är fullkomliga idioter?

Nej det är ju hel skönt med dessa tävlingar med alla olika höns eller när man någon gång då och då stöter på någon som har blandat och fått fram helt galet sköna höns/tuppar blir man ju som ett barn som ser en massa godis.

Till tråd skaparen kan jag bara säga; Hoppas du kan samla en liten (till att börja med) skara med folk som tycker just att den typen av höns som du har är grymma. Kämpa för dina pullor för de är lika mycket värda som vilka andra hönor som helst.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #10 skrivet: 21 okt-09 kl 19:06 »

Först svar till Hovnoret: det är just vad jag hoppas på. Jag trodde att detta forum skulle vara det perfekta stället att finna nya anhängare av rasen, eftersom den är perfekt för självhushållning i liten skala. Men tyvärr är det inte många som hakat på.

Sedan angående själva diskussionen, varför är det ingen kommentar från er som brukar ha synpunkter på ämnet?
Finns det någon möjlighet att SRF och SLK kunde närma sig varann? Eller är positionerna låsta?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Mazzi

  • Inlägg: 6
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #11 skrivet: 23 okt-09 kl 12:09 »
Jag måste bara fråga; säger ni why- eller vyandotte?

Vi är nyfikna på dvärgwyandotte nu när vi är i hönsletartagen  :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #12 skrivet: 15 okt-12 kl 08:43 »
Jag drar upp denna   tre år  gamla tråd igen.
Sedan jag startade den har det hänt en del.  Intresset för "min"  variant har ökat betydligt.
Under den gångna våren har jag skickat ägg till många avlägsna platser i landet,  och jag vet att  många kycklingar har kläckts.
Det skulle vara roligt om vi som har dessa höns kunde hålla kontakt under åren,  i varje fall vi som tänker fortsätta avla på dem.  Vi skulle då kunna utbyta avelsmaterial med varandra vid behov,  och inte behöva förledas till att gå "över gränsen". 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Min egen lilla genbank
« Svar #13 skrivet: 11 jan-13 kl 07:53 »
Det är inte så att er variant platsar i Kulturhönsföreningen?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser