Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintertiden = viloperioden!  (läst 16099 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vintertiden = viloperioden!
« Svar #60 skrivet: 20 dec-10 kl 09:41 »
Jag tror att uppfattningen att unghöns inte ruggar första hösten grundar sig på att unghöns inte ruggar så snabbt och plötsligt som äldre djur kan göra. Ungdjur går väldigt sällan igenom jag tappar alla fjädrar idag, är naken i morgon, ser ut som ett piggsvin ett tag för att sedan bli en snygging igen ruggning  ;) Unghöns ruggar mer långsamt över tiden och man måste ha mer noggrann koll för att se det. Det händer även ibland att unga hönor värper under ruggningen vilket gammelhönor sällan gör.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #61 skrivet: 20 dec-10 kl 10:07 »
Ja, det kanske är som Azoo-Lina skriver, en missupfattning, som är grundad i erfarenheten att de faktiskt värper och inte ser ut att rugga.
Men är vi i alla fall överrens om att unghönor är lättast att få att värpa även på vintern?

pyromanen

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 26 dec-10 kl 21:45 »
Vi gör inga försök att styra hur mycket % av det ena eller andra hönsen ska ha, låter bli blanda grejerna och låter hönsen sätta ihop sin diet själva. 

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #63 skrivet: 27 dec-10 kl 08:10 »
Vi gör inga försök att styra hur mycket % av det ena eller andra hönsen ska ha, låter bli blanda grejerna och låter hönsen sätta ihop sin diet själva.
Du tar det hela vägen alltså. Har funderat på det ibland. Men så sägs det att hönsen kan bli feta...Men det står också i en bok jag läst att hönsen i ett test av fritt foderval valde det de behövde... Vad ger du dina?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

pyromanen

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 02 jan-11 kl 17:30 »
Var på en kurs engång som Åsa Odelros höll i, där jag fick lära mig att det skulle vara bra att låta hönsen själva sätta ihop sin kost, det är nog därför vi gjort så. 

Vad våra höns får varierar lite, men det finns alltid: Vete, korn, havre, snäckskal, fårmineralsten och gräsmattahö (när det är vinter)/ fritt bete ute på sommaren.  Proteinet varierar lite mer. Min man fiskar med nät vissa månader om året och då får hönsen kokt fiskrens och skräpfisk. När dom inte får fisk blir det istället ärtmjöl, soyamjöl och/eller "Värpex" (som ju i o f sig är en blandning). Sen får dom förstås även familjens matrester.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #65 skrivet: 03 jan-11 kl 09:43 »
Läste  på en hemsida om en som blandade själv.
Hon hade olika matställen med olika foder typ säd luzern m.m.
sen fick de själva välja.
Sen utgick hon från det då hon blandade "eget" foder.
Undrar om man blandar i korallkalk att inte behöva snäckskal?
Fri tillgång till sand/grus
Hedemorahöns

Bubblaren

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 05 jan-11 kl 22:15 »
Imorgon ställer jag om belysningen inne hos hönsen.

Värmelampa 250w dygnet runt. Lyser lite rött.
1.4w lågenergi 06:00-17:00. Lyser varken för starkt eller för mörkt. Lagom. Som ledande ljus.

När jag är där inne och besöker så smäller jag igång en bygglampa, strålkastare under någon minut.

Finns många teorier om belysningen speciellt vintertid..

Ställer du om belysningen för att komma igång med tidig kläckning? Eller bara för att få igång äggproduktionen? Är det nu du brukar ställa om efter att hönsen fått vila innan till 11 timmars ljus? Tror att mitt ljus spelar in och tänker att jag börjar öka upp ljuset lite mer. Nu är vi ändå i januari...

Xoot

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 05 jan-11 kl 22:27 »
Ställer du om belysningen för att komma igång med tidig kläckning? Eller bara för att få igång äggproduktionen? Är det nu du brukar ställa om efter att hönsen fått vila innan till 11 timmars ljus? Tror att mitt ljus spelar in och tänker att jag börjar öka upp ljuset lite mer. Nu är vi ändå i januari...

Kan passa på och ändra min text när du nu citerar mig så kan vi passa på och få det rätt.
Det är alltså ingen lågenergi som jag använder mig av utan en sk. ledlampa på 1.3 eller 1.4.

Använder belysning bara för det är bäcksvart annars och för att det ska bidra med lite fler ägg.
Det är ganska svag belysning och mitt på dagen så strålar det in mer från solen än vad lampan ger.

Med andra ord så kan man inte på något vis kalla min "belysning" stressande eller som "tillskott"
på något vis egentligen men visst är det en ljuskälla. Däremot har vi den extra starka lampan som
jag startar igång när jag fyller på mat och vatten för att se ordentligt så där är såfall en rejäl källa.

Om man ska köra med riktiga rejäla lampor som tillskott för belysningen så hade jag nog hellre viljat
vänta till närmare Feb. om jag ska vara ärlig om ens det. En liten pyttelampa fungerar rätt bra.

Mitt fönster tar in solljus med start morgon, middag och eftermiddag men ingen kvällssol.

Har aldrig använt mig av någon form av extra belysning tidigare så det är först nu jag börjar använda.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 05 jan-11 kl 22:34 »
Kan passa på och ändra min text när du nu citerar mig så kan vi passa på och få det rätt.
Det är alltså ingen lågenergi som jag använder mig av utan en sk. ledlampa på 1.3 eller 1.4.

Använder belysning bara för det är bäcksvart annars och för att det ska bidra med lite fler ägg.
Det är ganska svag belysning och mitt på dagen så strålar det in mer från solen än vad lampan ger.

Med andra ord så kan man inte på något vis kalla min "belysning" stressande eller som "tillskott"
på något vis egentligen men visst är det en ljuskälla. Däremot har vi den extra starka lampan som
jag startar igång när jag fyller på mat och vatten för att se ordentligt så där är såfall en rejäl källa.

Om man ska köra med riktiga rejäla lampor som tillskott för belysningen så hade jag nog hellre viljat
vänta till närmare Feb. om jag ska vara ärlig om ens det. En liten pyttelampa fungerar rätt bra.

Mitt fönster tar in solljus med start morgon, middag och eftermiddag men ingen kvällssol.

Har aldrig använt mig av någon form av extra belysning tidigare så det är först nu jag börjar använda.

Ja ursäkta ser nu att du skrev ledbelysning. Jag har faktiskt ingen som helst värdering ännu gällande tillskottsbelysning eller inte då jag är ny på detta och bara försöker lära mig av er andra här. Vissa har tillskottsbelysning och vissa inte.... Tack för din beskrivning av hur du gör.

Xoot

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 05 jan-11 kl 23:08 »
Ja ursäkta ser nu att du skrev ledbelysning. Jag har faktiskt ingen som helst värdering ännu gällande tillskottsbelysning eller inte då jag är ny på detta och bara försöker lära mig av er andra här. Vissa har tillskottsbelysning och vissa inte.... Tack för din beskrivning av hur du gör.

Det har hänt mycket på några månader sen jag började med lite belysning.
Men har gått från 4.st ägg per dag till 14.st ägg per dag på 15.st höns.

Men när jag hade lägst antal ägg så tror jag att jag bara hade 13 eller 14 st höns men kvittar kanske.

Brukar stå och titta när lampan släcks enligt timern. Alla gör sig redo, hoppar upp och somnar.
Nej min slutsats av just den belysningen som jag ger är att det bara är nyttigt och bra. :)

Hur ser din egen mängd ägg ut och hur är belysningen tänkt? :)

Edit:
Självklart har jag slarvat bort länken men jag tror jag fick den av Torre på forumet.
Det är en länk som beskriver olika "blinktider" "blinkningar" av olika lampmodeller.
Finns också olika teorier där. Men många brukar komma överens att hönsen blir stressade.

Just hur min ledlampa är vet jag inte exakt. Har fått två svar på att den är säker.
Men man ska förstås se hur hönsen reagerar mer än man läser och mina trivs.
« Senast ändrad: 05 jan-11 kl 23:10 av Xoot »

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 17 jan-11 kl 15:06 »
Jag tror att uppfattningen att unghöns inte ruggar första hösten grundar sig på att unghöns inte ruggar så snabbt och plötsligt som äldre djur kan göra. Ungdjur går väldigt sällan igenom jag tappar alla fjädrar idag, är naken i morgon, ser ut som ett piggsvin ett tag för att sedan bli en snygging igen ruggning  ;) Unghöns ruggar mer långsamt över tiden och man måste ha mer noggrann koll för att se det. Det händer även ibland att unga hönor värper under ruggningen vilket gammelhönor sällan gör.

Jag för min del tycker att unghönsen ska få rugga klart och inte värpa under höst och vinter bara för att ge unghönsen all energi för att utveckla sej i sin egen takt.
Har man svårt att få ungdjur och gamla att börja fälla i augusti så kasta om fodret helt och hållet som t.ex. 100% vete en vecka och sedan gå över till ett foder som passar för fällningen.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Existens?

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 21 jan-11 kl 07:12 »
:
Självklart har jag slarvat bort länken men jag tror jag fick den av Torre på forumet.
Det är en länk som beskriver olika "blinktider" "blinkningar" av olika lampmodeller.
Finns också olika teorier där. Men många brukar komma överens att hönsen blir stressade.

Just hur min ledlampa är vet jag inte exakt. Har fått två svar på att den är säker.
Men man ska förstås se hur hönsen reagerar mer än man läser och mina trivs.

Vill man ha det riktigt bra så är det ju egentligen vanliga glödlampor som gäller. På morgonen ska dom smyga igång och på kvällen sakta smyga ner igen. Det går väl knappast att dimra en led-lampa? Kvällen tycker jag iofs verkar lite överdrivet, mina sitter i god tid på pinnarna och slappar innan lyset släcks.
Ett alternativ om man inte kan dimra vore ju att ha olika timrar till olika lampor, så till att börja med tänds bara en liten ljuspunkt, och efter nån kvart går resten igång, då blir det ju också ett rätt mjukt uppvaknande.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 23 okt-11 kl 08:58 »
Hej!

Tänkte putta fram den här gamla tråden som börjar vara aktuell igen, kanske kan den ge några ideér.

MVH
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Karlid

• Halland
« Svar #73 skrivet: 08 nov-11 kl 20:43 »
Mycket intressant tråd för mig som började med 4 Åsbohönor och en tupp sommaren 2011.
Nu har alla hönsen och även tuppen ruggat och inga ägg sedan i början av oktober. Nya fjädrar har nu börjat växa ut. Ingen extra belysning eller värme i stallet där de nu bor i en box.
Helt ok för mig. De behöver en viloperiod. De är också ute betydligt kortare tid nu än i somras trots att de kan vara ute hur mycket de vill. Är det vanligt?
Jag har undrat över om de får i sig så mycket mat de behöver innan de hoppar upp på sovpinnarna ca 15.30? Bor i södra Halland och hönsen tycker det är sovdags så dags.
Ger havregryn, krossad havre, krossad vete, majs ur burk eller fryst, ärtor, frysta, vetekli samt lite fullfoder och solrosfrö plus snäckskal och hushållsavfall.
Hälsningar
Kajsa

Methoni

• Närke
« Svar #74 skrivet: 10 nov-11 kl 10:20 »
Jag håller med föregående "talare" att det är en mycket intressant tråd!
Jag tycker inte att det är snällt mot fåglarna att ge dem "sämre" foder på vintern.....det strider liksom emot allt tycker jag. Vi ger ju viltfåglar mat under vintern för att de skall klara sig och få i sig så att de får lite fett mot kylan....varför skulle då våra tamfåglar få "sämre" foder för att må bättre. Nej tvärtom....de behöver extra som alla andra djur på vintern för att må bra och vara starka inför ruvningssäsong.
Det är ljuset som styr äggproduktionen och avelsviljan....som hos alla djur.
Mina får sammafoder åretom...lite extra frukt&grönt på vintern för att de inte kan äta det ute. Har inte haft några problem med svaga avkommor eller hönorna själva mer än normalt (normalt=någon enstaka i kullarna)...gäller även mina ankor.
Jag tror på att fåglarna själva vet vad de behöver och när...styr själva sitt foderintag efter det.Fåglar är inte dumma  ;)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 13 nov-11 kl 19:26 »
Hej Kajsa!

Tack för att ni tycker tråden är intressant !

Om du känner för det så kan du ge dom helsäd och då blandar du i lite åt gången och ökar på undan för undan, då även med hel majs och ärtor i säck i stället för på burk. Dom tar tillvara alla helsädskorn i muskelmagen på ett naturligt sätt, enklare och billiggare. Du kan köpa torra gröna eller gula ärtor i affären oh popcornsmajs när du vänjer dom vid helsäden, hushållsafall bör man inte ge mer än upp till 40% av dagliga fodret.

Mina höns går ute från tidig morgon och går in när dt nästan är nermörkt.

Lycka till
Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 13 nov-11 kl 19:39 »
Jag är ute efter lite det här med att prata om hur en årscykel fungerar hos våra fjäderfän, känner man till det så är det enklare att ge dom mer rätt foder under dom olika perioderna under ett kycklings/vuxet avelsdjurs år.

Har man hönsen enbart för värpning så kan man driva dom med exempelvis värpfoder och när hösten kommer då är det fällningen som träder in och man kan ändra fodret så det gynnar hönans fjäderdräkt och man förstår varför hönsen lägga mindre med ägg under den tiden.

Det var bara tankar som kom  ;D

/Lars

pyromanen

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 14 nov-11 kl 12:43 »
Har lite svårt att tro att hönsen skulle ha något inneboende behov av vila från värpning en hel vinter varje år.  Ursprungshönsen fans ju i tropikerna där det inte finns varken vinter eller någon större skillnad i daglängd olika årstider.
Om de fått rugga o ha paus i 6-8veckor så har inte jag nån dålig samvete över att köra igång dom igen med hjälp av lampa.
Bra mat ska de alltid ha tillgång till. (fritt val som tidigare beskrivet)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 15 nov-11 kl 10:26 »
Har lite svårt att tro att hönsen skulle ha något inneboende behov av vila från värpning en hel vinter varje år.
Citera

Alla har ett behov av vila under den mörka tiden även vi människor. Vintern är ett nålsöga för våra djur och då speciellt våra vilda.

Ursprungshönsen fans ju i tropikerna där det inte finns varken vinter eller någon större skillnad i daglängd olika årstider.
Citera

Vad har det med våra fjäderfän att göra?
"Ursprungshönsen" Är det höns som lägger en massa ägg hela året eller var det så att dom lade en kull om året?
Vad är skillnaden på våra årstider och tropikerna som varken har vintertid eller dagslängdens likavara. Skulle vara intressant att veta hur du menar?

Citera
Om de fått rugga o ha paus i 6-8veckor så har inte jag nån dålig samvete över att köra igång dom igen med hjälp av lampa.

Menar du att våra avelsdjur inte behöver en viloperiod innan avelssäsongen börjar?

/Lars

pyromanen

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 15 nov-11 kl 16:41 »
Alla har ett behov av vila under den mörka tiden även vi människor. Vintern är ett nålsöga för våra djur och då speciellt våra vilda.
Ja, vi orkar mindre när dagarna är korta. Och eftersom vi orkat så mycket när dagarna var långa i somras behöver vi gå ner lite i varv.  Och samtidigt tänker jag såhär: att varken vi eller hönsen är vilda djur här. Både höns och människor trivs egentligen bättre med lite mer ljus än vad vi har här på vintern. Det blir inte bättre av att man grottar ner sig i mörker eller ännu värre ger sämre mat till hönsen som någon föreslog. Höns behöver rugga ibland, men inte blir dom mer välmående av att mörkret tvinger dom att hålla kvar "paustillståndet" ett halvår.  (Du kanske har hört talas om männiksor som går i ljusterapi också?)

Eftersom hönsen från början kom från Indien och kanske ännu längre söderut (både först som vilda höns som värpte nån kull om året och sedan den domesticerade som värpte mer kontinuerligt), så behöver dom ingen mörk vinter.  Våra lantracer kanske är sånna som lärt sig klara av en mörk vinter (genom att deppa ihop, rugga o sitta o vänta på bättre tider), men knappast att det är nån fördel för dom.

Din fråga om avelsdjur förstår jag inte. Alla höns behöver rugga ibland oavsett om dom används för avel eller inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare (1 dolda)
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser