Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccinerar ni mot botulism?  (läst 5912 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vaccinerar ni mot botulism?
« Svar #40 skrivet: 29 okt-09 kl 11:08 »
Hästar är betydligt känsligare för botulism än kor. Men även nötkreatur kan få det. Jag var på en foderföreläsning där de berättade om en lantbrukare som hittat en kadaver i en bal men ändå la in den (!) :o och där blev det förstås dödsfall.
Lägger in en artikel där en lantbrukare berättar om dödsfall bland kalvar, troligtvis efter att ha fått in mördarsniglar i hösilaget.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=41259&a=Korna%20riskerar%20bli%20sjuka%20av%20sniglar%20i%20ensilaget

Ang. föl så äter vissa både jord, ströbädd etc. (hovslagarens föl blev totalt förstoppad efter att ha ätit spån ur bädden, det var sista gången han lät föl stå på strö!). och andra inte alls. För att det ska bli botulism så ska ju marken vara kontaminerad av botulismbakterier och det vet man ju aldrig om det är eller inte.

galdur

• -
« Svar #41 skrivet: 29 okt-09 kl 11:27 »
Tack Sar! Intressant läsning! Tur man inte har mördarsniglar!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #42 skrivet: 29 okt-09 kl 11:41 »
Varsågod! ;D Jag måste dock komplettera mitt inlägg efter att ha konsulterat sva.
Tydligen är just sniglar ett mindre problem än man befarade så de inte hittat botulism i "snigelhösilage" i en undersökning 2007.
länkar från sva

"Ska man vaccinera mot botulism?

Ja. Du bör alltid vaccinera hästen mot botulism när den utfodras med inplastat vallfoder. Risken för botulism är högre vid utfodring med inplastat vallfoder (ensliage, hösilage) än med hö. Det beror på att de bakterier som bildar botulinumtoxin (giftet som orsakar sjukdomen botulism) enbart kan växa i syrefri miljö. Hur mycket större risken är kan man inte säkert säga. Om jord eller kadaver förekommer i balen ökar risken ytterligare."

"Sniglar i ensilaget påverkade inte ensilagets kvalitet negativt i den här studien. Halterna av mögel och skadliga bakterier ökade inte med ökande mängd sniglar. Mjölksyrahalterna var högre i ensilage som innehöll sniglar än i ensilage utan sniglar. Mjölksyran produceras av mjölksyrabakterier i grönmassan och har en konserverande effekt. Höga halter mjölksyrabakterier påvisades i sniglarna.
Det gick inte att påvisa den bakteriegen som producerar botulismgift i ensilaget och inte heller i sniglarna. Ensilaget hade också en hämmande effekt på tillväxt av den bakterie som producerar botulismgift.
Förekomst av sniglar i ensilage behöver inte innebära att fodrets hygieniska kvalitet automatiskt blir dålig men man bör försöka undvika att få med sig sniglar vid skörd och göra en hygienisk analys av ensilage som man misstänker innehåller mycket sniglar."

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #43 skrivet: 30 okt-09 kl 23:57 »
Tack för alla svar!
Jag har iallafall bestämt mig för att vaccinera.

Visst gräver det ett stort hål i plånboken men det skulle bli ett större hål i hjärtat som inte skulle läka om
någon av hästarna blev sjuka.
Det va någon som skrev att tänk om man skulle inse att det är mitt fel att jag inte hadde gett dem vaccinationen.
Då skulle det ju vara jättejobbigt.

Men det är intressant att läsa alla för och nackdelar.
Tillsaken hör ju att det är lätt att hantera höensilage i hagen. och ge vanligt hö på kvällen.

Vet en som öppnade en bal förra veckan och i låg en stor komocka.... fy va äckligt.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

fräsen

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 01 nov-09 kl 00:31 »
Tack för alla svar!
Jag har iallafall bestämt mig för att vaccinera.

Visst gräver det ett stort hål i plånboken men det skulle bli ett större hål i hjärtat som inte skulle läka om
någon av hästarna blev sjuka.
Det va någon som skrev att tänk om man skulle inse att det är mitt fel att jag inte hadde gett dem vaccinationen.
Då skulle det ju vara jättejobbigt.

Men det är intressant att läsa alla för och nackdelar.
Tillsaken hör ju att det är lätt att hantera höensilage i hagen. och ge vanligt hö på kvällen.

Vet en som öppnade en bal förra veckan och i låg en stor komocka.... fy va äckligt.

Det lär väldigt olämpligt, att ställa ut en hel bale direkt på backen???
Det blir, förrutom risken att djuren äter jord eller dåligt foder, mkt spill då de trampar ner en massa.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #45 skrivet: 01 nov-09 kl 10:51 »
Det lär väldigt olämpligt, att ställa ut en hel bale direkt på backen???
Det blir, förrutom risken att djuren äter jord eller dåligt foder, mkt spill då de trampar ner en massa.

Jag skrev inte att hon öppnade en hel bal i hagen.....  det var i stallet när de plockade loss från balen.

Vi kör ut hösilage i hagen på skottkärra och lägger på en pall och i pallkragarnär vi börjar med hösilage.
Men samtidigt kan jag ju lika gärna köpa hö och köra  ut så jag fattar inte riktigt vitsen med balarna.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #46 skrivet: 01 nov-09 kl 11:35 »
Jag har mkt god erfarenhet av den här modellen!

Sedan kan man ställa en pall under så den kommer upp från backen.

Qiz

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 01 nov-09 kl 12:47 »
Utan att säga att jag är för eller emot...   ;)

Antalet hästar som blir sjuka (ofta kroniskt) av dammallergi el dyl från hö (ts 84%) är högre än de som insjuknar i bot. Ändå ger man hö....    8)
Zandra

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #48 skrivet: 01 nov-09 kl 18:57 »
Jag har mkt god erfarenhet av den här modellen!

Sedan kan man ställa en pall under så den kommer upp från backen.

Denna såg ju jättebra ut. Var har du köpt den??  Är den jättedyr?  värd sina kosnad antar jag att du tycker.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #49 skrivet: 01 nov-09 kl 21:42 »
Jag har den ännu inte själv (bearbetar stallägaren... ;)) men de har den på flera ridskolor här i stan. www.profarma.se har den, kanske andra också.
Tror att den kostar kring 2.500 kr men jag kan tycka att det är värt det då den är helt utan skaderisk för hästen tvärtemot många andra "byggen".

Ta gärna en storlek som är större än själva balen så blir spillet ännu mindre.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #50 skrivet: 01 nov-09 kl 22:36 »
Den skall jag överväga.... ser ju jättebra ut..
Men först skall jag vaccinera hästarna så vi kan använda höensilage.

bo_i_dala

« Svar #51 skrivet: 02 nov-09 kl 23:04 »
Hej!

Tydligen vill alla ignorera kommentaren om damm i hö!?!?

Jag håller med, hö är oftast ett dammigt alternativ till ensi/hösilage- förordas oftast av kostnadsskäl/ tradition, knappast med hästens bästa för ögonen!!

Ja jag vet att jag kommer att få fan för min åsikt, men undantaget detta fina år är hö svårt att få och behålla dammfritt hela regniga vintern ( i götaland)

mvh/ bo

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 02 nov-09 kl 23:32 »
Hej!

Tydligen vill alla ignorera kommentaren om damm i hö!?!?

Jag håller med, hö är oftast ett dammigt alternativ till ensi/hösilage- förordas oftast av kostnadsskäl/ tradition, knappast med hästens bästa för ögonen!!

Ja jag vet att jag kommer att få fan för min åsikt, men undantaget detta fina år är hö svårt att få och behålla dammfritt hela regniga vintern ( i götaland)

mvh/ bo

Min häst har fått enbart hösilage och plansiloensilage de senaste vintrarna just pga det du skriver, dammigt hö är absolut inget hästfoder.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

anette i bugared

• -
« Svar #53 skrivet: 03 nov-09 kl 08:31 »
Jag har också sluppit behandla min gamlamshettisdam mot dammhosta sedan vi övergick från torrt foder till ensilage/hösilage. Oavsett om vi hade hårdbalat hö eller löshö (kruttorrt!!!) så dammade det framemot nyåret. Skönt att slippa sån sk*t.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #54 skrivet: 03 nov-09 kl 18:53 »
Skönt även för en astmatisk matte att inte damma runt med torrhö  ::) (nej inte allergi men reagerar m astma på dammet). Finns fler fördelar med "blött" hö: det flyger inte runt lika lätt som torrhö i hagen även om ts är ganska högt (normalt 65%)
Men jag har ju alla mina vaccinerade och fodrar med gott samvete. Vaccinerade nyingarna här i veckan och ena hästen fick lätt kolikkänning antagligen av sprutan. Gick över på några timmar.
Jag har föresten hemmagjorda hölådor av plankor istället för dyra färdigköpta tunnor.

kurt

« Svar #55 skrivet: 06 nov-09 kl 14:30 »
Bästa sammanfattningen finns i Jenny Bergolds examensarbete

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

Friman

• Lev och njut - livet är kort
    • -
« Svar #56 skrivet: 15 nov-09 kl 01:11 »
Jag har vacc. mina tre kusar med botulismvac. Tre sprutor vardera med en månads mellanrum.
Utfodrar med hösilage och hö.

Om du vill råda mig - tänk mina tankar, känn mina känslor, tala mitt språk..

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser