Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccinerar ni mot botulism?  (läst 5953 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
SV: Vaccinerar ni mot botulism?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-09 kl 23:50 »
Helt otroligt, vi gör av med hundratals balar varje säsong och har aldrig hittat nåt sånt skit i balarna, och inte i plansilon heller.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

bo_i_dala

« Svar #21 skrivet: 20 okt-09 kl 08:30 »
Hej!
Inte jag heller- ännu i alla fall!
Kan bero på hur lång tid det går mellan slåtter och balning, där jag bor är det mycket räv, vråk, hök och kråkfågel som söker av ett nyslaget fält, och visst hittar dom saker att äta!!
Ett större problem än botulism är fåglarnas hackande på den nyplastade balen!!
MVH

galdur

• -
« Svar #22 skrivet: 20 okt-09 kl 09:51 »
Stor balar med torrhö!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 20 okt-09 kl 14:35 »
Ett större problem än botulism är fåglarnas hackande på den nyplastade balen!!

Absolut, det är ett gissel.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 20 okt-09 kl 14:36 »
Stor balar med torrhö!!!

Jaa, det har vi oxå, men det är ju knappast syrefri lagring. Så länge det inte är ett plastlager runt så kommer syret in i balen.

fräsen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 okt-09 kl 16:30 »
"våran" ensilagekörare kör med pickupen högre upp när han balar till hästar. Det ger lite mera spill kvar på åkern, men vi slipper att det dras in jord i balen där åkern är lite ojämn eller där det är sorkhögar.
Dessutom vänder o strängar vi, det ger ytterligare en möjlighet att upptäcka ev. kadaver.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 20 okt-09 kl 22:36 »
Jo det kan bildas samma bakterier i vanligt torrt hö! Men det är dock väldigt ovanligt!
Inte så ovanligt enl min vet .
samma sak , kommer det in jord eller djur då är det klippt.
Lukta alltid på allt grovfoder o var noggran.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 21 okt-09 kl 08:04 »
"våran" ensilagekörare kör med pickupen högre upp när han balar till hästar. Det ger lite mera spill kvar på åkern, men vi slipper att det dras in jord i balen där åkern är lite ojämn eller där det är sorkhögar.
Dessutom vänder o strängar vi, det ger ytterligare en möjlighet att upptäcka ev. kadaver.

Men är ni inte rädda för jordinblndniing när ni vänder och strängar, vi vänder aldrig det som ska plastas eller in i plansilon.

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 27 okt-09 kl 22:02 »
Jag förstår inte varför man skall låta bli att vaccinera mot botulism, jag gör det fast jag använder torrt egenskördat hö, det skulle vara intressant att höra varför dom som ifrågasätter vaccinationen har för anledning till det. Jag ser ingen vettig förklaring att låta bli.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #29 skrivet: 27 okt-09 kl 22:49 »
En hemmasnickrad teori är att det sitter i plånboken... Sedan rättfärdigar man sig själv med att man är "noggrann" vid skörden och att det ändå drabbar så få hästar per år. ;)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 27 okt-09 kl 23:11 »
Kan ju oxå vara så att man anser att allt levande snart är ihjälvaccinerat, allt ska det vaccineras mot och man är livrädd för allt...............jag tror inte alls det är bra att vaccinera för mycket och mot allt, vaccinet ska ju tas omhand i kroppen oxå.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #31 skrivet: 28 okt-09 kl 11:34 »
Ja, bara man är medveten om risken att förlora delar eller hela sitt bestånd i en plågsam sjukdom så är det ju upp till var och en.
Det vore dock intressant att veta om du resonerar på samma sätt gällande vaccinationen av stelkramp.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 28 okt-09 kl 13:42 »
Ja, bara man är medveten om risken att förlora delar eller hela sitt bestånd i en plågsam sjukdom så är det ju upp till var och en.
Det vore dock intressant att veta om du resonerar på samma sätt gällande vaccinationen av stelkramp.

Nej, men jag tror att risken är många ggr större att drabbas av stelkramp än av botulism.
Jag väljer noga vilka vaccinationer som jag tror/tycker är viktigast/vill utsätta kroppen för på alla mina fyrbeningar och även på de tvåbenta i familjen.

Det är bara mitt högst personliga tyckande, ni andra gör precis som ni tror och känner

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #33 skrivet: 28 okt-09 kl 14:47 »
Jo jag håller med om att det inte skall vaccineras i tid och otid, men när det gäller botulism så är det ju inget som smittar utan det utvecklas i dåligt foder, så det är inget som likt "svininfluensan" smittar via kontakt. Så det går således inte att utveckal en resistens genom att bli smittad.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 28 okt-09 kl 17:26 »
Nää och just därför kan man ju påverka smittorisken väldigt mycket själv genom att ha koll på fodret. Eller hur ?

Skulle aldrig ge pållan nåt som inte är av väääääldigt bra hygienisk kvalité. Ställer inte heller in bal ihagen.

anette i bugared

• -
« Svar #35 skrivet: 28 okt-09 kl 18:24 »
En reflektion:
OM risken för botulism varit tillräckligt stor så gissar jag att det funnits ett krav på vaccination som villkor i försäkringsbolagens hästförsäkringar. Detta speciellt med tanke på att allt fler hästägare ger sina hästar ensilage i någon form.
På tex Agrias sida kan man läsa att ett sådant krav ställs för att få ut ersättning vid stelkramp men inget liknande krav nämns på sidan om botulism.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #36 skrivet: 28 okt-09 kl 21:17 »
Det är nog eftersom stelkrampsrisken är så mkt större, vid varje sår finns en potentiell risk. Däremot är botulism och stelkramp närbesläktade och dessutom fruktansvärda sjukdomar som det faktiskt är möjligt att skydda sig ifrån.

Att tro att hygien allena skulle kunna borga för att man inte får botulism är felaktigt. Ett litet sorkben i balen är allt som kan behövas.

Den vanligaste smittovägen är genom jordförorenat foder men ex.vis ett föl kan få botulism genom att äta kontaminerad jord i sommarhagen. Får bakterierna sedan fäste i tarmen och förökas bildas till slut nog mkt toxiner för att förgifta hästen.
Källa http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=439&infogrp_id=52

Och jag tror inte ngn tar prov på varje kvadratcentimeter i hagen....

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 29 okt-09 kl 09:31 »
Liten undran då, varför vaccineras inte nötkreatur om nu risken är så överhängande.

Eftersom vi utfodrat ensilage här på gården i  ca 30 år och inte råkat ut för botulism så anser jag risken som väldigt liten och min pålla kommer att vara ovaccinerad resten av sitt liv (hon är 20 idag)
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 09:35 av Anna Ho »

galdur

• -
« Svar #38 skrivet: 29 okt-09 kl 09:56 »
Har aldrig hört talas om att en ko har fått botulism!!! Har hållt på med kor och hästar i över 30 år!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 29 okt-09 kl 09:56 »
Jag resonerar som Anna Ho, hästarna här har ätit ensilage i över trettio år och korna över fyrtio. Långt innan folket på gården ens visste att botulism fanns;)
Jag känner också en del folk som har uppemot trettio-fyrtio hästar som utfodrats med rundbalar så länge de funnits utan ett enda fall, trots att balarna ställts ut på fri tillgång.
Jag vet faktiskt inte om ett enda fall av botulism i min bekantskapskrets.
Och om det vore vanligt att föl åt i sig från marken borde väl många föl dött innan vi började vaccinera?
Mina nuvarande hästar är också tjugo år och ovaccinerade.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser