Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccinerar ni mot botulism?  (läst 5919 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Vaccinerar ni mot botulism?
« skrivet: 16 okt-09 kl 21:55 »
Kanske en korkad fråga men vaccinerar ni era hästar mot botlism när ni ger dem höensilage.

Jag har inte vågat ge våra hästar höensilaget som vi har köpt hem eftersom vi fick höra att hästarna kunde dö innom någon dag. Det vill jag ju absolut inte!!!

Jag / vi har 4 hästar som det handlar om. 3 vuxna och ett föl på 6 månader.
Det blir ju så mycket lättare att hantera höensilaget men skall jag ge hästarna 3 sprutor a 500kr var så blir det ju svindyrt.

Då bllir det ju billigare att använda vanligt hö.
Hur gör ni?
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

fjäderfän

SV: Vaccinerar ni mot botulism?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-09 kl 22:16 »
jag kör med hö och inte vacinerat.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Ptr

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-09 kl 22:41 »
Har idag blivigt övertygad av vet att göra detta, kåstar en slant första året men sen inte så farligt om det görs tillsammans med övrig vaxinering.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

galdur

• -
« Svar #3 skrivet: 17 okt-09 kl 15:08 »
Jag vaccinerar mina skulle inte ge ensilage annars!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 17 okt-09 kl 15:15 »
Jag ger mina hästar hösilage sedan många år och har aldrig vaccinerat.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 17 okt-09 kl 23:18 »

Samma här.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 okt-09 kl 23:24 »
vaccinerar inte. Pratade med vet innan vi började med ensilage, han tyckte att köper man in o inte vet hur det är skördat ska man vaccinera. Dessutom är risken oerhört liten för botulism,
Vi skördar eget så jag känner mig lugn.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 18 okt-09 kl 12:15 »
Du ger en "grundvaccination" första året, sedan fyller du bara på med en spruta varje år.

För mig är det självklart att vaccinera och det skulle bli en oerhörd förlust om jag miste min häst i en sjukdom som det faktiskt GÅR att vaccinera emot. Jag har däremot förståelse för de som har 25 hästar och därför anser att det blir för kostsamt.

Att det skulle vara någon sorts garanti att slippa botulism för att man tar in eget foder köper jag inte alls.

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 okt-09 kl 13:20 »

Och samma här...

Har haft uppfödning när jag var yngre, med ca 20 shetlandsponnyer i 20 år, aldrig någon som blivit dålig.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 okt-09 kl 16:15 »

Att det skulle vara någon sorts garanti att slippa botulism för att man tar in eget foder köper jag inte alls.

Fast då vet man ju att man varit noggrann och vet att man inte fått med döda djur.
Vi kör ju i ensilaget till kossorna och de kan oxå få botulism, vi är jättenoga när vi kör inde och därför törs jag ge hästan samma foder trots att hon inte är vaccinerad.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

A bug

« Svar #10 skrivet: 18 okt-09 kl 18:24 »
Fast då vet man ju att man varit noggrann och vet att man inte fått med döda djur.
Så noggrann kan ingen vara!!
Rent teoretiskt så räcker det ju med ett ben från en sork om betingelserna är optimala för att hästarna skall kunna drabbas av botulism.

Sedan är det ju de facto så att det kan räcka med en skvätt jord i balen för att samma tragiska utgång kan inträffa.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 18 okt-09 kl 18:27 »
Det är ju otroligt svårt att veta om man fått med en mus el. ej och även om också kor kan drabbas har hästar känsligare magar.
Jag bor ju norrut där vi ännu inte har mördarsniglar men jag såg den här artikeln när det var som mest diskussioner om botulism.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=41259

Det sker ju ett antal dödsfall i botulism bland hästar i Sverige varje år. Så risken är ju reell oavsett vem som tar in höet
.
För mig personligen som bara har en häst är det självklart att vaccinera även om jag vet att min höbonde är mkt noggrann. Har man däremot 20 häst så kanske man räknar med att kunna ta en förlust eftersom den sammanlagda vaccinationskostnaden blir så hög.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 18 okt-09 kl 21:08 »
För mig personligen som bara har en häst är det självklart att vaccinera även om jag vet att min höbonde är mkt noggrann.

Fast i hö är det ju ingen fara för där blir det ju inga såna bakterier.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 18 okt-09 kl 22:31 »
Nu kallar ju jag min hösilageleverantör för kort och gott "höbonde". ;)
Det är p.g.a. att min häst äter hösilage som jag vaccinerar...

galdur

• -
« Svar #14 skrivet: 19 okt-09 kl 10:35 »
Fast i hö är det ju ingen fara för där blir det ju inga såna bakterier.
Jo det kan bildas samma bakterier i vanligt torrt hö! Men det är dock väldigt ovanligt!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

A bug

« Svar #15 skrivet: 19 okt-09 kl 11:45 »
Jo det kan bildas samma bakterier i vanligt torrt hö! Men det är dock väldigt ovanligt!
Nu tror jag bestämt att galdur behaga skämta.

bo_i_dala

« Svar #16 skrivet: 19 okt-09 kl 14:57 »
Hej!
Enligt uppgift dör både kor och hästar av botulism.
Har i minst 10 år gett både mina hästar och nötkreatut hösilage/ensilage, har aldrig vaccinerat- har trots detta inte fått dödsfall.
Ingen kan vara helt säker på att det inte finns en liten mus/sork eller så- vare sig man odlar själv eller köper in.
Har någon här på Alternativ haft någon egen häst/ko som dött pga botolism, kunde vara intressant att veta!
mvh

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 19 okt-09 kl 17:17 »
Nu tror jag bestämt att galdur behaga skämta.

Japp, det tror jag oxå, för hur man skulle kunna få hö syrefritt är för mej en gåta...........................

"Clostridium botulinum är en vanlig, strikt anaerob bakterie, d v s. den tillväxer endast i syrefri miljö. "   

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 19 okt-09 kl 18:11 »
Hästarna på gården har fått ensilage i över 30 år och korna ännu längre, vi vaccinerar inte.    Har peppar, peppar aldrig haft ett djur med botulism. 
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 19 okt-09 kl 20:33 »
Jag är otroligt glad att jag har mina hästar vaccinerade mot botulism! Hittade både kadaverben och småfågel i mina balar i vintras  :o
 Bra hö i övrigt, skördat av väletablerat företag som säljer till stall runt om i Sverige så nog finns det "baciller" i alla sorter. Det går ju inte gardera sig mot...

Som en skräckhistoria fick jag höra när jag hämtade kattungar att deras förra katt blev upphittad i en ensilagebal  :o :'( och ur en annan fann de ett rådjurskid  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser