Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som sover ute  (läst 1358 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Get som sover ute
« skrivet: 15 okt-09 kl 22:53 »
Jag har en get och två får som hela sommaren sov inne. De har en box med en liten,  permanent öppen dörr som jag hade tänkt sätta draperier för till vintern men nu när det är minusgrader ute så har alla tre börjat sova ute.  I boxen är det en varm permanentbädd och åtminstone till största delen vindskyddat så där är garanterat varmare än ute direkt på backen. Jag förstår ingenting! Att fåren inte fryser köper jag men geten står och trycker  i den lilla strimma sol som är hagen på mornarna.
Nån som förstår vad som kan röra sig i huvudet på min lilla get?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Get som sover ute
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 23:57 »
Samma här. Jag har fått för mig att getters bästa tid är höst och vår.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 okt-09 kl 22:15 »
Jag har inte sett djurens hage och kryp in men jag tror att de i somras sökte sig undan knott/mygg genom att gå in.
Nu när det är minusgrader så är dessa fridstörare borta och fåren föredrar att vara ute - geten vill vara inne men inte till priset av att missa flocken!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-09 kl 22:32 »
Jag har inte sett djurens hage och kryp in men jag tror att de i somras sökte sig undan knott/mygg genom att gå in.
Nu när det är minusgrader så är dessa fridstörare borta och fåren föredrar att vara ute - geten vill vara inne men inte till priset av att missa flocken!
/Tt
Där har du en poäng helt klart. Jag får väl sy ett gettäcke så att hon slipper frysa, min stackars lilla get.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 21 okt-09 kl 18:12 »
Getter som går ute vänjer sig vid kylan, pälsen osv anpassar sig. Väljer den själv att sova ute så fryser den inte.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser