Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En galen idé??  (läst 7212 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
En galen idé??
« skrivet: 13 okt-09 kl 11:09 »
Många av er vet att jag föder upp minigrisar till sällskap sen många år tillbaka och att jag även har linderödsuggan Bianca som kelgris.  :-*

Igår när vi stekte köpta kotletter (alltid svenska) så blev det bara en liten förklymt bit kvar i pannan p.g.a allt vatten som fanns i köttet. Vi vill inte ha sånt kött.  :P
Så då kläcktes idé av att vi hellre försöka att få fram eget kött.  ;)
(Hur vi sen klarar av att slakta får bli ett senare problem eftersom vi är så blödiga när det gäller egna djur. :-\)

Min första tanke var att då åka iväg med Bianca till någon stilig linderödsherre för en kärleksstund.
Det blir lite pyssel med att frakta henne dock....
Men då fick jag min galna idé..... Jag har ju faktiskt tre minigris-galtar här hemma.
Kanske man kan använda någon av dom?
Jag vet att det går att korsa stor och mini och att kultingarna inte kommer att bli lika stora vid slaktmogen ålder.

Så nu vill jag höra med er.
Tycker ni det är helt oetiskt att använda en värdefull minigrisgalt som jag använder för att få fram trevliga sällskapdjur, till att avla slaktdjur?

Blir jag en mindre seriös minigrisuppfödare om jag gör det?

Vad tror ni om köttkvaliten?

Är jag helt ute och cyklar?
Ge mig både ris och ros.  :-X

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: En galen idé??
« Svar #1 skrivet: 13 okt-09 kl 11:13 »
Oetiskt?  :o Nä inte det minsta!

Har ingen aning om köttkvaliten på minigris...
Men du har väl hästtransport? Det kan väl inte vara svårt att frakta henne?

Alt. köp en linderödsgalt, betäck och lägg galten i frysen så får du kött direkt!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-09 kl 11:19 »
tycker det låter som en helt ok ide faktiskt. det är ju ni som ska äta, och så länge du inte säljer kultingarna till ovetandes männsikor som mini eller slaktdjur(utan att berätta att det är mini i) så tycker jag inte det låter fel alls..
man tager vad man haver lix...:D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 13 okt-09 kl 11:21 »
Jag tycker det är en bra idé!
Jag har en gång köpt en minigris styckad som lamm med sadel osv, köttet var av fin kvalité. Kombinerat med Linderödare så borde det väl bli en mer 'normal' storlek på grisen, men köttet på minigris är som vilket annat fläsk som helst enligt mina erfarenheter. 
Jag tycker inte alls det är oetiskt:)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 13 okt-09 kl 11:22 »
Oetiskt?  :o Nä inte det minsta!

Har ingen aning om köttkvaliten på minigris...
Men du har väl hästtransport? Det kan väl inte vara svårt att frakta henne?

Alt. köp en linderödsgalt, betäck och lägg galten i frysen så får du kött direkt!

Skönt att du inte tycker det är oetiskt.  ;)
Har tyvärr ingen egen transport och vissa hästfolk vill inte låna ut sin för grisfrakt.
Att låna/köpa en galt är uteslutet p.g.a platsbrist/andra galtar på gården.

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 okt-09 kl 11:24 »
Ett problem jag sett är att folk blir lite besvikna om kotletterna är för små, dom känner att dom inte får valuta för pengarna.. Så det vill nog till att dom vet vad dom köper isåfall..

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 13 okt-09 kl 11:26 »
Kom och låna min kärra Eva! Mina hästar är vana vid grislukt.

Köttkvalitet, ja vem vet... Om vi inte hittar ngn annan lösning för tant G utan det blir avlivning  :'( kanske vi ska testa där...? Fast det om något kanske är oetiskt.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #7 skrivet: 13 okt-09 kl 11:26 »
tycker det låter som en helt ok ide faktiskt. det är ju ni som ska äta, och så länge du inte säljer kultingarna till ovetandes männsikor som mini eller slaktdjur(utan att berätta att det är mini i) så tycker jag inte det låter fel alls..
man tager vad man haver lix...:D

Självklart kommer dessa kultingar (om det blir många) endast att säljas som korsade slaktdjur.  ;)
Skulle aldrig komma på tanken att "lura" någon att dessa är minigrisar eller renrasig stor.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 13 okt-09 kl 11:32 »
Kom och låna min kärra Eva! Mina hästar är vana vid grislukt.

Köttkvalitet, ja vem vet... Om vi inte hittar ngn annan lösning för tant G utan det blir avlivning  :'( kanske vi ska testa där...? Fast det om något kanske är oetiskt.

Nej, jag skulle inte kunna äta tant G. Där går gränsen för mig.
För mig är hon min fd. avelssugga och kelgris.
Det blir FÖR personligt. :-\  (jag säger ju att jag är blödig)
Sen vet jag inte om jag skulle vilja äta en 5-årig gammal sugga..... 8)

Men att låna din kärra för en ev. gristransport gör jag gärna!  :D

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 13 okt-09 kl 11:35 »
Ett problem jag sett är att folk blir lite besvikna om kotletterna är för små, dom känner att dom inte får valuta för pengarna.. Så det vill nog till att dom vet vad dom köper isåfall..

Givetvis så berättar vi att det är korsningar och priset lär inte bli så högt heller.  ;)

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 13 okt-09 kl 11:36 »
Eketorpssvinet är ju en korsning med linderödare , minigris och vildsvin .
Jag skulle gärna ha sådana , skulle vilja ha avelsdjur som inte blir så stora .

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 13 okt-09 kl 11:39 »
Eketorpssvinet är ju en korsning med linderödare , minigris och vildsvin .
Jag skulle gärna ha sådana , skulle vilja ha avelsdjur som inte blir så stora .

Då kanske du är intresserad av att köpa Linderöd/Minigris av mig?  ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 13 okt-09 kl 11:39 »
Jag är också blödig, så jag kan nog inte heller, men det var därför jag tänkte att du...  ::) Fast våra lamm och höns, de äter jag iaf.

Jag tycker det låter som ett spännande projekt, give it a try!

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 13 okt-09 kl 11:43 »
Du kan skriva upp mig på listan för åtminstonde en so kulting .

Har du funderat på svinsemin , till mig kom dom och instruerade första gången , sen klarade jag det själv .

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 13 okt-09 kl 11:53 »
Du kan skriva upp mig på listan för åtminstonde en so kulting .

Har du funderat på svinsemin , till mig kom dom och instruerade första gången , sen klarade jag det själv .

Jippie!! En kund redan fast jag inte har tänkt färdigt tanken.  ;D

Jag har seminerat förr när jag jobbade med svin, så det är inga problem.
Det kan vara en idé, men OM det blir en betäckning med en stor galt, så vill jag nog att det ska bli naturligt med en linderödare i så fall.
Lite kul måste Bianca få.  ::)

Men tack för tipset.  ;)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #15 skrivet: 13 okt-09 kl 11:57 »
Hur tror ni jag framstår som minigrisuppfödare då?
Det är ju det jag brinner för igentligen.

Kan denna idé förstöra mitt goda rykte som seriös uppfödare. ???

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 13 okt-09 kl 12:09 »
Inte alls du vill ju bara att industrin ska få sig en tankeställare om hur de behandlar vår mat .
 Här hos mig säljs mycket kött från pietrein svin , vilka har väldigt lätt för att få pse vid stress . Så köttet här är som små sega smaklösa någonting i stekpannan , inte gris i allafall .
Så jag köper gärna en småtting .

saint206

• Småland
« Svar #17 skrivet: 13 okt-09 kl 12:09 »
inte om du "går ut" med det ordentligt, och förklarar ditt syfte och att grisarna kommer att säljas med papper eller liknande som visar att det är korsning. kan nog bli värre om du mörkar det hela och nån får nys om det, då kan det ju framstå som om du tänker lura kunder..
hade nog varit värre om du hade en liten sugga och betäckte med storgalt, för då "förlorar du ju en mage så att säga. i detta fallet så kvittar det tycker jag, och för all del, säg att det är en tjyvparning om det bär emot att säga att det är planerat..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #18 skrivet: 13 okt-09 kl 12:50 »
inte om du "går ut" med det ordentligt, och förklarar ditt syfte och att grisarna kommer att säljas med papper eller liknande som visar att det är korsning. kan nog bli värre om du mörkar det hela och nån får nys om det, då kan det ju framstå som om du tänker lura kunder..
hade nog varit värre om du hade en liten sugga och betäckte med storgalt, för då "förlorar du ju en mage så att säga. i detta fallet så kvittar det tycker jag, och för all del, säg att det är en tjyvparning om det bär emot att säga att det är planerat..

Jag kommer att vara så tydlig jag kan med att tala om varför min linderödare blev betäckt med en minigalt. (om det nu blir så)
Och jag tänker inte heller säga att det är en tjuvparning.
Ärliget varar längs och är mest seriöst enligt mig själv.  ;)

lialan

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 13 okt-09 kl 13:44 »
Jag tycker också det är en bra ide!
Är du tydlig i marknadsföringen  borde det inte vara mer oetiskt än
kaninuppfödning, där vi också äter upp en del och säljer en del till sällskap.
Skriv upp mig som potentiell kund! :D (Tur i så fall att jag inte behöver berätta för mina piggar att jag kanske äter upp deras halvsyskon... ::))
Kanske finns det en marknad för korsningsgrisar hos folk som vill ha hushållsgris, men inte har mark nog för stora ???
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser